Πολιτισμός

Ιστορίες από τον… Άδη μέχρι τη Βαβυλώνα από την αφηγήτρια Μάνια Μαράτου

Ανάμεσα στα ονόματα των 26 αφηγητών, οι οποίοι θα συμμετάσχουν στο 9ο Φεστιβάλ αφήγησης Πηλίου «Παραμύθια και Μύθοι στου Κενταύρου τη ράχη», ξεχωρίζει εκείνο της Μάνιας Μαράτου. Φέτος θα δώσει το «παρών» για τρίτη φορά στην ιστορία του θεσμού, με δύο παραστάσεις που έχει προγραμματίσει για το διήμερο 9-10 Αυγούστου, αλλά κι ένα εργαστήρι αφήγησης την τελευταία ημέρα του φεστιβάλ.

Πρόκειται για ένα από τα πιο αξιόλογα ονόματα που θα απολαύσουν οι θεατές στο φεστιβάλ, το οποίο φέτος θα γίνει για 9η χρονιά. Άλλωστε, η Μάνια Μαράτου κατέχει άριστα την τέχνη της αφήγησης και συγκαταλέγεται στους πρωτεργάτες της αναβίωσης της τέχνης της προφορικής αφήγησης στην Ελλάδα.
H πρώτη παράσταση που θα δώσει το βράδυ της Παρασκευής 9/8 έχει τίτλο «Η Ινάννα στον Κάτω Κόσμο». H Iνάννα λατρευόταν από τους Σουμέριους στη Βαβυλώνα, ενώ το όνομά της σήμαινε «Η Βασίλισσα του ουρανού». «Πρόκειται για μία πολύ γοητευτική ιστορία, που έχει πολλά στοιχεία παραμυθένια. Γι’ αυτό και τη διάλεξα. Είναι από τα πρώτα γραπτά κείμενα που έχουν ανακαλυφθεί έως σήμερα. Μάλιστα, ήταν σε κομμάτια και η ανασύνθεση του κειμένου, για να βγει η ιστορία, φαντάζει εξαιρετικά ενδιαφέρον από μόνο του. Σε κάθε περίπτωση, θα παρουσιαστεί ένα πολύ γοητευτικό κείμενο, που έρχεται από τα βάθη του χρόνου», σημείωσε η κ. Μαράτου, η οποία στην ιστορία που θα διηγηθεί, θα τη συνοδεύσει ο γιος της, Τηλέμαχος Γκονσάλες, που θα παίξει διάφορα κρουστά.

Το Σάββατο 10/8 σειρά θα πάρει η παράσταση: «Οδύσσειας ω: Μικρή Νέκυια, στον αγρό, σπονδές». Με την κ. Μαράτου να έχει αφιερώσει πολλά χρόνια στη μελέτη των ομηρικών επών, θα παρουσιάσει στο κοινό ένα ιδιαίτερο αφηγηματικό κείμενο, για το οποίο είπε: «Η παράσταση είναι χωρισμένη σε τρία μέρη και στην ουσία έχει να κάνει με την επεξεργασία της τελευταίας ραψωδίας της Οδύσσειας».

Αναλύοντας δε την υπόθεση, σημείωσε: «Στο πρώτο μέρος συναντιούνται στον Άδη οι ψυχές. Συζητάνε ο Αχιλλέας και ο Αγαμέμνονας για τους θανάτους τους. Το εκπληκτικό είναι ότι δεύτερος μακαρίζει τον Αχιλλέα για τον ένδοξο θάνατό του στο πεδίο της μάχης. Ο βασιλιάς των Μυρμιδόνων πέθανε μέσα στις τιμές και τις δόξες, ενώ εκείνος μόλις επέστρεψε στις Μυκήνες από την Τροία, δολοφονήθηκε από την Κλυταιμνήστρα και τον εραστή της, Αίγισθο. Και περιγράφει ο Αγαμέμνονας στον Αχιλλέα την κηδεία του, αφού ήταν παρόντος. Εκείνη την ώρα ο Ερμής φέρνει τις ψυχές των μνηστήρων που σκότωσε ο Οδυσσέας. Γύρω στα 120 άτομα, νεαροί όλοι, και σταματά όλη η κουβέντα και αναρωτήθηκαν: Τι έγινε; Κάποιο ναυάγιο ή άρχισε πόλεμος και δεν το μάθαμε; «Όχι», απάντησαν και ακούμε την αφήγηση για το πώς ο Οδυσσέας εξόντωσε τους μνηστήρες. Αφηγηματικά, θα έλεγα πως είναι μεταμοντέρνο. Είναι τόσο μπροστά ο Όμηρος.

Στο δεύτερο κομμάτι είναι η συνάντηση του Οδυσσέα με τον Λαέρτη και η αναγνώριση από τον πατέρα του. Βλέπουμε τα γνωστά κόλπα του Οδυσσέα, αλλά μόλις ο Λαέρτης βάζει τα κόλπα, εκείνος αποκαλύπτει την πραγματική ταυτότητά του. Είναι πολύ συγκινητική στιγμή ανάμεσα σε πατέρα και γιο.
Στο τρίτο και τελευταίο μέρος του έργου, οι συγγενείς των μνηστήρων, συγκάλεσαν συμβούλιο και αποφάσισαν να σκοτώσουν τον Οδυσσέα, για να πάρουν εκδίκηση για τον θάνατο των παιδιών του. Γίνεται μία μάχη, στην οποία αριστεύουν ο Λαέρτης, ο Οδυσσέας και ο Τηλέμαχος. Μετά εμφανίζεται η θεά Αθηνά και διακόπτει τη σύγκρουση, κατόπιν παραίνεσης του Δία. Έτσι αποκαταστάθηκε η βασιλεία και επήλθε συμφιλίωση. Κάπως έτσι λοιπόν τελειώνει η Οδύσσεια».
Πέρα από το γεγονός ότι δούλεψε πάνω στον επικό λόγο του Ομήρου, η Μάνια Μαράτου έκανε και μουσική επεξεργασία, αφού θα συνοδεύει την αφήγησή της με ένα αυτοσχέδιο έγχορδο όργανο, που έφτιαξε η ίδια. Στο φινάλε του φεστιβάλ, θα κάνει το εργαστήρι αφήγησης με τίτλο: «Λόγος και ήχος: Μία εξερεύνηση της μουσικότητας του λόγου στην προφορική αφήγηση», για το οποίο σημείωσε ότι «είναι πάνω στη δουλειά που έχω κάνει σε όλη μου τη ζωή».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το