Τοπικά

Ιωάννα Γεωργιάδου: Τα παιδιά έχουν την ικανότητα αντιμετώπισης δύσκολων καταστάσεων

Μια πολύ ενδιαφέρουσα online ανοιχτή ομιλία με θέμα «Παιδί και ανθεκτικότητα» πραγματοποίησε χθες το απόγευμα το Κέντρο Ψυχοθεραπείας, Ολιστικών Θεραπειών και Εκπαίδευσης Πορεία Υγείας με ομιλήτρια την κ. Ιωάννα Γεωργιάδου, κοινωνική-κλινική ψυχολόγο (MSc), συστημική ψυχοθεραπεύτρια.
Η ίδια τόνισε για την ψυχική ανθεκτικότητα πως «αποκαλύπτεται όταν, κατά τη συνάντηση ενός προσώπου με μια αντίξοη συνθήκη, το πρόσωπο αυτό ανατρέπει τα δεδομένα και, αντί να επιβαρυνθεί ψυχικά, καταφέρνει να αναδομηθεί, να ξεπεράσει, να χρησιμοποιήσει την αρνητική εμπειρία με δημιουργικό τρόπο. Ένα τραύμα, ένα πένθος, μια πανδημία, να μπορούν να γίνονται αφορμές ανάπτυξης. Αυτό σημαίνει ανθεκτικότητα».

Όσον αφορά για το αν μπορεί ένα παιδί, ευαίσθητο λόγω ηλικίας, να είναι και ανθεκτικό, η κ. Ιωάννα Γεωργιάδου ανέφερε πως «πράγματι, τα παιδιά μας δεν είναι άφθαρτα, αλλά έχουν την ικανότητα να αντιμετωπίζουν δύσκολες καταστάσεις και παρ’ όλα αυτά να συνεχίζουν να αναπτύσσονται με ψυχική υγεία, επιστρατεύοντας έναν μεγάλο αριθμό αναπτυξιακών διαδικασιών. Επίλυση εσωτερικών συγκρούσεων, έκφραση και θετική νοηματοδότηση των συναισθημάτων, λήψη αποφάσεων, καλλιέργεια θετικής αυτοεικόνας, όλες αυτές είναι διεργασίες που συνδυαστικά συνθέτουν την παιδική ανθεκτικότητα».

Οι γονείς μπορούν να καλλιεργήσουν την ψυχική ανθεκτικότητα στα παιδιά τους και πώς; «Οι γενικές οδηγίες προς ναυτιλομένους είναι γοητευτικές όσο και παρακινδυνευμένες. Βλέπετε, η ποικιλομορφία των οικογενειακών συστημάτων είναι μεγάλη και μόνο οι γονείς γνωρίζουν τι μπορεί να λειτουργήσει ή τι είναι ανεφάρμοστο στο καράβι της δικής τους οικογένειας. Ωστόσο μπορούμε να δώσουμε μια δεξαμενή από προτάσεις, αφήνοντας τους αναγνώστες να επιλέξουν και να εφαρμόσουν κάποιες από αυτές. Πρώτον τρυφερότητα: Μιλάμε τρυφερά, κοιτάμε τρυφερά, επιπλήττουμε τρυφερά. Δεύτερον ασφάλεια: Επιτρέπουμε στα παιδιά μας να εκφράζουν τις δυσάρεστες συμπεριφορές, σκέψεις ή συναισθήματα, χωρίς επίκριση, μέσα στο ασφαλές και όλο αποδοχή περιβάλλον της οικογένειας. Τρίτον αυτονομία: Διευκολύνουμε την αυτονόμηση των παιδιών μας αφήνοντάς τους χώρο και χρόνο για να δημιουργήσουν τις δικές τους ιδέες, επιλογές, επιλύσεις. Τέταρτον ενδυνάμωση: Αναδεικνύουμε τα προτερήματα και τις δυνάμεις των παιδιών μας, ενώ παράλληλα σεβόμαστε τυχόν ελλείμματα ή αδυναμίες τους. Και πέμπτο παραμυθία: Προσφέρουμε παρηγοριά στα παιδιά μας για τις αγωνίες και τους φόβους τους, μέσα από παραμύθια, οικογενειακές αφηγήσεις, εικαστικές τέχνες, συμβολικά παιχνίδια».

Λόγω των καταστάσεων με την πανδημία και την απαγόρευση η άμεση επαφή δεν είναι εφικτή και για την ψυχολογία, με αποτέλεσμα να γίνονται πλέον online ομιλίες. «Τόσο μια ομιλία, όσο και μια συνεδρία ψυχοθεραπείας είναι μια σύμβαση, ένα συμβόλαιο. Συμφωνούμε να επικοινωνήσουμε με αμεσότητα, εμπιστοσύνη, εχεμύθεια και αυτές οι προϋποθέσεις μπορούν να πληρούνται τόσο στην κατ’ ιδίαν επαφή, όσο και στην online. Για παράδειγμα στην Πορεία Υγείας σχεδιάζονται ή ήδη λειτουργούν Ομάδα Διαχείρισης Ψυχοσωματικών Προβλημάτων, Επιμορφωτικά Εργαστήρια για θέματα αναπηρίας, Ομάδες Συστημικής Αναπαράστασης ή και ατομικές συνεδρίες, με χρήση αξιόπιστων ηλεκτρονικών μέσων, που μας φέρνουν ανθρώπινα κοντά παρά τις συνθήκες κοινωνικής απόστασης που βιώνουμε» κατέληξε η ίδια.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το