Παραπολιτικά

«Ημερολόγιο δημιουργικής γραφής» από τον Διονύση Λεϊμονή

Της Μαρίας Αλμπανίδου,
νομικού MSc, ποιήτριας

Καλημέρα σας αγαπημένοι φίλοι και φίλες! Σήμερα θα σας μιλήσω για κάτι πραγματικά ξεχωριστό που μπορείτε να το χρησιμοποιείτε κάθε μέρα, να το έχετε στο κομοδίνο σας, να γράφετε μέσα σ’ αυτό, να εξασκήσετε μ’ αυτό τη φαντασία σας κι όλη την καλλιτεχνική πλευρά σας. Και δεν είναι τίποτε άλλο από ένα ημερολόγιο, όχι ένα απλό ημερολόγιο, αλλά ένα «Ημερολόγιο δημιουργικής γραφής» του αγαπητού φίλου και συμπολίτη μας Διονύση Λεϊμονή από τις εκδόσεις Γράφημα.
Ο Διονύσης Λεϊμονής γεννήθηκε στο Αιτωλικό, στη νερένια πολιτεία, όπως του αρέσει να την αποκαλεί. Από πολύ νωρίς στράφηκε στη συγγραφή παιδικών και νεανικών ιστοριών. Είναι απόφοιτος της Φιλοσοφικής Σχολής Ιωαννίνων. Ζει στη Νέα Ιωνία Βόλου και εργάζεται στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ασχολείται με την αρθρογραφία σε εφημερίδες και περιοδικά, καθώς και με τη συγγραφή λογοτεχνικών έργων. Ασχολείται, επίσης, με την επιμέλεια και κριτική έργων για παιδιά και ενήλικες, την παρουσίαση βιβλίων, πολλά από τα οποία έχει προλογίσει ο ίδιος, τη διοργάνωση φιλολογικών-λογοτεχνικών εκδηλώσεων, τη διοργάνωση σεμιναρίων δημιουργικής γραφής για παιδιά και ενήλικες, αλλά και για εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (κάτοχος πιστοποιητικού κατάρτισης στη Δημιουργική Γραφή από το ΑΠΘ και μεταπτυχιακός φοιτητής στο Τμήμα Δημιουργικής Γραφής του ΕΑΠ). Επιμελήθηκε και παρουσίαζε επί 7,5 χρόνια τη λογοτεχνική ραδιοφωνική εκπομπή «Μιλάμε για το βιβλίο». Είναι τακτικό μέλος της εξελεγκτικής επιτροπής του Κέντρου Βιβλίου Μαγνησιωτών Συγγραφέων (ΚεΒιΜαΣυ), τακτικό μέλος του Ελληνικού Τμήματος (ΙΒΒΥ) του Κύκλου του Παιδικού Βιβλίου και πρώην ειδικός γραμματέας του Συνδέσμου Γραμμάτων και Τεχνών Θεσσαλίας. Συμμετέχει σε επιτροπές συγγραφέων για κρίση παιδικών βιβλίων.

Έργα του: «Η κολυμβήθρα του Σιλωάμ», «Το μυστικό της Δαγκάνας», «Το χαμένο ταίρι», «Τα τίμια δώρα», «Το δέκατο έβδομο κιβώτιο», «Το τέταρτο αλογάκι», «Δημιουργική γραφή στην τάξη Α’, Β’ και Γ’ Γυμνασίου», «Ο θαλασσοσφυριχτής», «Ημερολόγιο δημιουργικής γραφής».
Τον Μάη του 2015 το παιδικό του μυθιστόρημα «Το δέκατο έβδομο κιβώτιο» και το 2018 «Το τέταρτο αλογάκι» βρέθηκαν υποψήφια στα βραβεία αναγνωστών του Public και το τελευταίο κέρδισε το βραβείο καλύτερου βιβλίου της χρονιάς στην κατηγορία «Παιδική λογοτεχνία». Στις 2 Απριλίου 2015, Παγκόσμια Ημέρα Παιδικού Βιβλίου, τιμήθηκε από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου -ΙΒΒΥ- με το βραβείο «Βασίλης Αναγνωστόπουλος» ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που προωθεί συνειδητά τη φιλαναγνωσία. Έχει συμμετάσχει επίσης με ποιήματα και πεζά του σε συλλογικές εκδόσεις και ανθολογίες.

Για το σεμινάριο δημιουργικής γραφής που διοργανώνει κάθε χρόνο στον Βόλο ο ίδιος με εξαιρετική επιτυχία, αλλά και για τη δημιουργική γραφή στην τάξη, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Η γραφή είναι πάντα δημιουργική. Η δημιουργική γραφή στη σχολική τάξη μπορεί να βοηθήσει σημαντικά τους μαθητές να βρουν τον δρόμο της γραφής πιο εύκολα, να αποφασίσουν να γράψουν για να ευχαριστηθούν, να απελευθερωθούν από φόβους κι ενδοιασμούς… Αλλά και για τους ενήλικες είναι μια πρόκληση και μια πρόσκληση να γράψουν χωρίς ενδοιασμούς, φόβους και τη δαμόκλειο σπάθη μιας κριτικής από πάνω τους. Θα αφαιρούσα μάλιστα από τον όρο τον προσδιορισμό «δημιουργική», αφού κάθε γραφή είναι παραγωγή, ενέχει τη δημιουργία. Θα τοποθετούσα τον προσδιορισμό στη λέξη «ανάγνωση», αφού ουσιαστικά αυτό που έχουμε ανάγκη είναι μια ελεύθερη, απρόσκοπτη δημιουργική αξιοποίηση της λογοτεχνίας απαλλαγμένη από τη βάσανο του «τι θέλει να πει ο δημιουργός». Αυτό που έχει σημασία είναι να επιτύχουμε την πολλαπλή ανάγνωση και την οικειοποίηση του λογοτεχνικού λόγου, ώστε να βοηθηθεί ο καθένας να παράγει λογοτεχνικό λόγο.
Με μια πολύχρονη πείρα σε εργαστήρια γραφής για παιδιά και ενήλικες θα ήθελα επίσης να παραδεχτώ με μεγάλη χαρά και ικανοποίηση πως σε ένα εργαστήρι γραφής μέσα από μια ωραία ανταλλαγή ιδεών και εμπειριών κερδισμένοι είμαστε όλοι και οι συμμετέχοντες και οι συντονιστές. Το αποτέλεσμα είναι θαυμαστό. Η αλληλεπίδραση ατόμων διαφορετικών ηλικιών, κοσμοθεωρίας, εμπειρίας, κοινωνικοπολιτικού περιβάλλοντος δημιουργεί ισχυρούς ανθρώπινους δεσμούς, επιτυγχάνοντας μια ώσμωση, που δραστηριοποιεί τους μηχανισμούς έκφρασης και παραγωγής πνευματικών αγαθών…».
Μέσα απ’ όλη αυτή την εμπειρία του Διονύση Λεϊμονή πιστεύω πως γεννήθηκε και το «Ημερολόγιο δημιουργικής γραφής», που θα μπορούσε πραγματικά να πει κανείς, καθώς το διαβάζει πως είναι ένα ολόκληρο εργαστήρι δημιουργικής τέχνης και λογοτεχνίας. Στις σελίδες του βρίσκεις αποσπάσματα από 337 Έλληνες και ξένους συγγραφείς, ποιητές, εικονογράφους, στιχουργούς, συνθέτες, ζωγράφους, σκηνοθέτες, πανεπιστημιακούς, ηθοποιούς, οι οποίοι δίνουν την έμπνευση 365 μέρες τον χρόνο για να γράψουμε τα δικά μας κείμενα, να εκφράσουμε τα συναισθήματα και τις σκέψεις μας και να δημιουργήσουμε. Στο «Ημερολόγιο δημιουργικής γραφής» του Διονύση Λεϊμονή θα βρούμε αποσπάσματα μεταξύ άλλων από τους: Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, Τέλλο Άγρα, Μάρω Αισώπου, Κώστα Ακρίβο, Βασίλη Αλεξάκη, Μανώλη Αναγνωστάκη, Βασίλη Βασιλικό, Λουί Αραγκόν, Νίκο Βαραλή, Μιχάλη Γκανά, Θανάση Βέγγο, Νίκο Εγγονόπουλο, Οδυσσέα Ελύτη, Μάνο Ελευθερίου, Φρεντερίκο Γκαρθία Λόρκα, Κική Δημουλά, Λέοναρντ Κοέν, Μαγδαληνή Θωμά, Γιώτα Κούγιαλη, Τάσο Λειβαδίτη, Αλέξανδρο Καπανιάρη, Χόρχε Μπουκάι, Λίνα Νικολακοπούλου, Pablo Neruda και πολλούς-πολλούς άλλους εξαιρετικούς καλλιτέχνες που είναι αδύνατον να τους αναφέρω όλους εδώ, καθώς είναι πάρα πολλοί.

Είναι μια εξαιρετική δουλειά που αξίζει να της δώσουμε τη δέουσα προσοχή, αφού έχουμε να μάθουμε πάρα πολλά για τη συγγραφή. Και μην ανησυχείτε που είναι Μάιος. Σ’ αυτό το εργαστήρι όπως μου αρέσει να το αποκαλώ μπορείτε να δουλέψετε όλο τον χρόνο κι ας έχουν παρέλθει μερικοί μήνες, καθώς οι ασκήσεις που βάζει ο Διονύσης Λεϊμονής να κάνουμε είναι διαχρονικές και μπορούν να δουλευτούν οποτεδήποτε.
Σας αναφέρω εδώ μία ημέρα από το ημερολόγιο:
6 Μαρτίου.

Πανελλήνια ημέρα κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού (School Bullying).
«Ο Μύρων είναι το πιο μικροκαμωμένο παιδί όχι μόνο στην τάξη του, αλλά και σε ολόκληρο το Γυμνάσιο. Καθημερινά προσπαθεί να προστατέψει τον εαυτό του, όπως και οι συμμαθητές του, από τη συμμορία των «Σκαθαριών», που βασανίζει τους πάντες στο σχολείο, αλλά κανείς δεν τολμά να τα βάλει μαζί τους. Ο αρχηγός τους, ο Παμίνος, έχει μεγάλα σχέδια, θέλει να επιβληθεί και έξω από το σχολείο, στη γειτονιά, στη συνοικία και σ’ ολόκληρη την πόλη. Όμως η άφιξη μιας νέας μαθήτριας, της Λούνα, θα γίνει η αρχή για ν’ αλλάξουν όλα… Μια ιστορία με έντονους χαρακτήρες όσο και πλοκή, που απεικονίζει γλαφυρά την καθημερινότητα των νέων, προβάλλοντας το θέμα της σχολικής βίας και τις κοινωνικές διαστάσεις του».
Από την παρουσίαση στο οπισθόφυλλο του βιβλίου της Ελένης Πριοβόλου «Μαζί».
«Γνωρίζετε κάποιους από τους ήρωες;
Τους έχετε συναντήσει κάπου γύρω σας;
Δώστε μας τη γνωριμία σας και τον τρόπο άμυνά σας σ’ ένα σύντομο μικροδιήγημα».
Αυτή είναι η άσκηση δημιουργικής γραφής στη συγκεκριμένη ημέρα.
Είναι ένα εξαιρετικό εγχείρημα που σε ταξιδεύει σε χώρους, χρόνους, καταστάσεις και εμπειρίες της τέχνης και της λογοτεχνίας που δεν θα χορταίνετε να μελετάτε.
Είναι ένα βιβλίο, ένα ημερολόγιο που πάντα θα έχουμε στο κομοδίνο μας και θα ανατρέχουμε σ’ αυτό να διαβάσουμε ένα μικρό απόσπασμα λίγο πριν μας πάρει ο ύπνος, αλλά και μέσα στη μέρα σε κάποιο διάλειμμα με τον καφέ μας τον απογευματινό θα χαλαρώσουμε με κάποιο ποίημα ή με μια αφήγηση ή μπορούμε να κάνουμε μία άσκηση ή να το μελετήσουμε πιο επισταμένα. Αν το πιάσετε στα χέρια σας δεν θα θέλετε να το αφήσετε.
Σας το συνιστώ ανεπιφύλακτα. Είναι μια πολύ καλοδουλεμένη μελέτη και εργασία.
Να είστε όλοι καλά, καλή εβδομάδα να έχουμε και να ανταμώνουμε μέσα από τέτοιες εξαιρετικές δουλειές! Την αγάπη μου!

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το