Τοπικά

Ιδιωτικοποιείται το λιμάνι του Βόλου με πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ – Στα “χέρια” επενδυτικού ομίλου

Η μορφή της παραχώρησης σε όμιλο με επενδυτικό ενδιαφέρον, είναι η πρόταση του ΤΑΙΠΕΔ για το λιμάνι του Βόλου και κατατέθηκε στον υπουργό Ναυτιλίας κ. Πλακιωτάκη.

Η πρόταση αφορά στην ουσία ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και αναζητείται τρόπος απεμπλοκής διαδικασίας καθώς κυρώθηκε με Νόμο, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, η παραχώρηση όλων των περιουσιακών στοιχειών και ό,τι περιλαμβάνει η χερσαία ζώνη από το Ελληνικό Δημόσιο, στον ΟΛΒ, μέχρι το 2042. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν πως προτάθηκε το μοντέλο της παραχώρησης για το λιμάνι του Βόλου για 99 χρόνια…

Από το asset development plan δεν προκύπτει κάτι πέραν των όσων γνωρίζουμε για την αμφισβήτηση από την κυβέρνηση του μοντέλου των υπο-παραχωρήσεων που νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ και την εξέταση και της επιλογής της ολικής παραχώρησης, η οποία δεν διευκρινίζεται, εάν θα γίνει με πώληση των μετοχών. Υπενθυμίζεται ότι το μετοχικό κεφάλαιο των Οργανισμών Λιμένων αντιστοιχεί σε μία μετοχή,  με υπο-παραχώρηση της συνολικής λειτουργίας. Στην περίπτωση του Βόλου, δηλαδή, θα παραχωρηθεί στον ιδιώτη και το parking για να έχει ένα σταθερό έσοδο, χωρίς κόστος, της τάξης των 900.000 ευρώ τον χρόνο περίπου, ενώ απαραίτητη προϋπόθεση είναι και η αποτίμηση της αξίας του λιμένα από δύο ανεξάρτητους εκτιμητές – όπως έγινε με τον ΟΛΠ και τον ΟΛΘ παρότι επρόκειτο για εταιρείες εισηγμένες στο χρηματιστήριο και για πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες, επιλέχθηκε το μοντέλο της παραχώρησης που στην ουσία έχει τη μορφή της ιδιωτικοποίησης, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος που υπήρξε.

Το σχέδιο αναμένεται να πάρει «σάρκα και οστά» στις αρχές του χρόνου, όταν και θα παραληφθεί σχετική εισήγηση από την εταιρεία συμβούλων.

Επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, είχε ψηφιστεί ο νόμος 4597/2019 με τον οποίο αποφασίστηκε η αξιοποίηση των 10 λιμένων με τη μέθοδο των υποπαραχωρήσεων για ορισμένο χρονικό διάστημα, ώστε να διατηρηθούν οι Οργανισμοί Λιμένα σε δημόσιο έλεγχο με παράλληλη προσέλκυση ιδιωτών επενδυτών. Σύμφωνα με την απόφαση του ΣΥΡΙΖΑ, η πλήρης ιδιωτικοποίηση δεν είναι μόνο αντίθετη με την υφιστάμενη νομοθεσία και το εθνικό συμφέρον, αλλά αντίκειται στις ευρωπαϊκές πρακτικές και τη διεθνή πραγματικότητα, καθώς 80% των ευρωπαϊκών λιμένων λειτουργούν με μοντέλα υποπαραχωρήσεων, ενώ μόλις το 4% με καθεστώς πλήρους ιδιωτικοποίησης.

Η πολιτική αυτή, ωστόσο, δείχνει να αλλάζει άρδην. Το επόμενο διάστημα θα υπάρξει νέα σύσκεψη με τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ προκειμένου να οριστικοποιηθούν η σειρά προτεραιότητας και το χρονοδιάγραμμα αξιοποίησης των λιμένων.
Το ΤΑΙΠΕΔ ήδη ανέθεσε σε ομάδα συμβούλων να μελετήσει το θέμα της παραχώρησης δικαιώματος εκμετάλλευσης λιμενικών δραστηριοτήτων και υπηρεσιών. Ως χρηµατοοικονοµικός σύμβουλος έχει επιλεγεί η  ERNST& YOUNG νομικός σύμβουλος η KLC Δικηγορική Εταιρεία, ως τεχνικός σύμβουλος η εταιρεία Doxiadis Associates και ως εμπορικός σύμβουλος η εταιρεία Rotterdam Port Consultants. Ο ρόλος της τελευταίας θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμος, αφού είναι αυτή που θα εκτιμήσει τις επιχειρηματικές και εµπορικές δυνατότητες του κάθε λιβανιού και τη δυνατότητα συµµετοχής του ιδιωτικού τοµέα στο µάνατζµεντ. Η εταιρεία, που έχει τη βάση της στο Ρότερνταµ της Ολλανδίας, θα κάνει «port scan» σε κάθε λιµάνι, για να αποτυπώσει στην έκθεσή της τα οικονοµικά και τεχνικά χαρακτηριστικά και το προφίλ κάθε λιµανιού.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το