Τοπικά

Η υπνηλία νούμερο ένα αιτία αυτοκινητιστικών ατυχημάτων

Έρευνα για την υπνηλία διεξήγαγε ο αστυνομικός υποδιευθυντής Ελευθέριος Αναδιώτης, διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ Μαγνησίας, υπό την επίβλεψη του δρ. Γεώργιου Σακκά, καθηγητή Κλινικής Εργοφυσιολογίας του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Από τη μελέτη εξήχθησαν πολύ χρήσιμα συμπεράσματα και έγινε φανερό ότι η ατομική υγεία του καθενός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οδηγική συμπεριφορά και η καλή κατάσταση αυτής ενισχύει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας. Ο κ. Αναδιώτης απαντά σε σειρά ερωτήσεων σχετικά με τη έρευνα και εξηγεί τα αποτελέσματά της.

Ο αστυνομικός υποδιευθυντής Ελευθέριος Αναδιώτης, διοικητής του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ Μαγνησίας

Πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα των ατυχημάτων στην Ελλάδα;
Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν µία παγκόσμια μάστιγα. Στην Ελλάδα όμως το πρόβλημα της οδικής ασφάλειας εμφανίζεται οξύτερο. Παρά τις κατ’ επανάληψη προσπάθειες, τα αποτελέσματα δεν είναι τα επιδιωκόμενα και σε κάθε περίπτωση η χώρα μας απέχει σημαντικά από το να χαρακτηριστεί το επίπεδο της οδικής ασφάλειας ικανοποιητικό. Πιο συγκεκριμένα, η χώρα μας σε σύγκριση με την Ευρώπη των 27 Κ-Μ, για το έτος 2019 βρίσκεται στην 21η θέση (απώλειες σε θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα) παρόλο που από το 2010 έως το 2019 έχει καταφέρει να μειώσει τις απώλειές της σε νεκρούς κατά περίπου 45 %. Το δε οικονομικό κόστος από τα τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, ανέρχεται στο 1-3% του ΑΕΠ κάθε κράτους. Στην Ε.Ε. ετησίως διατίθεται ποσό ύψους €160 δισ., το οποίο ισοδυναμεί με το 2% του ΑΕΠ της Ε.Ε.

Πέστε μας για την έρευνά σας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας.
Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και συγκεκριμένα στα όρια δικαιοδοσίας του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ Μαγνησίας (από Μ. Μοναστήρι Λάρισας έως και τις Ράχες Φθιώτιδας) πραγματοποιήθηκε έρευνα, της οποίας το αντικείμενο είχε να κάνει με τους παράγοντες που επηρεάζουν τα επίπεδα ημερήσιας υπνηλίας και κόπωσης σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες οδηγούς και οι οποίοι δεν αξιολογούνται ιδιαίτερα και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την οδική ασφάλεια.
Η έρευνα αφού έλαβε έγκριση από την Επιτροπή Δεοντολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διεξήχθη κατά τους μήνες Ιούλιο έως και Οκτώβριο του 2020 από τον διοικητή της Υπηρεσίας αυτής, αστυνομικό υποδιευθυντή Ελευθέριο Αναδιώτη υπό την επίβλεψη του δρ. Γεώργιου Σακκά, καθηγητή Κλινικής Εργοφυσιολογίας του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Το δείγμα αυτής αποτέλεσαν 100 οδηγοί (πενήντα (50) ερασιτέχνες και πενήντα (50) επαγγελματίες / οδηγοί φορτηγών), οι οποίοι κινήθηκαν στον κύριο οδικό άξονα της χώρας και αξιολογήθηκαν για τις ανάγκες της μελέτης και το ποσοστό συναίνεσης των οδηγών για τη συμμετοχή τους στην έρευνα άγγιξε το απόλυτο. Πιο συγκεκριμένα, οι οδηγοί σταθμεύονταν με ασφάλεια στα parking του Αυτοκινητόδρομου, καθώς και στα Σ.Ε.Α. Αλμυρού, εισέρχονταν σε ένα ειδικά διαμορφωμένο όχημα, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες της μελέτης, ενημερώνονταν για την έρευνα και συμπλήρωναν αίτησης συναίνεσης (προστασία GDPR/Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων).

Ακολούθως, γινόταν καταγραφή των δημογραφικών τους στοιχείων, προέβαιναν στη συμπλήρωση ερωτηματολογίων σχετικά με την κόπωση και την υπνηλία και πραγματοποιούνταν αξιολόγηση των σωματομετρικών χαρακτηριστικών (ύψους, περιφέρειας μέσης / πύελου, Δ.Μ.Σ. ποσοστό σωματικού λίπους, μυικής μάζας και άλιπης μάζας κ.λπ.) με τη χρήση ειδικής ζυγαριάς βιοαγωγιμότητας.
Στη συνέχεια, γινόταν αξιολόγηση μυϊκής δύναμης με τη χρήση χειροδυναμόμετρου, αξιολόγηση των επιπέδων σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα με ειδικές συσκευές μέτρησης γλυκόζης και χοληστερόλης και τέλος γινόταν αξιολόγηση αρτηριακής πίεσης και καρδιακής συχνότητας ηρεμίας με τη χρήση ηλεκτρονικού αυτόματου μανόμετρου βραχίονα.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας, η χρήση προστατευτικής μάσκας ήταν υποχρεωτική. Ομοίως και η χρήση γαντιών για τον ερευνητή λόγω των αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων που ίσχυαν εξαιτίας της πανδημίας (covid-19).

Πώς τα αποτελέσματα της μελέτης σας μπορούν να βοηθήσουν το πρόβλημα που έχουμε στην Ελλάδα;
Από τη μελέτη εξήχθησαν χρήσιμα συμπεράσματα και έγινε φανερό ότι η ατομική υγεία του καθενός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οδηγική συμπεριφορά και η καλή κατάσταση αυτής ενισχύει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας. Ομοίως, η συστηματική άσκηση και η καλή σωματική επάρκεια επηρεάζει θετικά τη σωματική και ψυχική υγεία των ατόμων, καθώς επίσης μειώνει τα επίπεδα σωματικής και πνευματικής κόπωσης μειώνοντας έτσι έναν από τους παράγοντες πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.

Εάν μπορούσατε να αλλάξετε κάτι στην ελληνική νομοθεσία, τι θα ήταν αυτό;
Σίγουρα, η περαιτέρω αυστηροποίηση του ήδη υπάρχοντος πλαισίου για το ωράριο των επαγγελματιών οδηγών (Ευρωπαϊκός Κανονισμός για το ωράριο οδήγησης) θα λειτουργούσε αποτρεπτικά. Είναι πρώτη φορά που τέτοιου είδους έρευνα πραγματοποιήθηκε στην Ελληνική Επικράτεια και όπου τα στοιχεία και τα αποτελέσματα αυτής, μπορεί να αποτελέσουν εφαλτήριο για επικοινωνία με συγκεκριμένες οδηγίες και στοχευμένες καμπάνιες οδικής ασφάλειας με στόχο τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και της μείωσης των ατυχημάτων.

Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, τι γίνεται με το θέμα της υπνηλίας στους οδηγούς;
Η Ε.Ε. παρόλο που βάσει και της έκθεσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το έτος 2019 και την κατάρτιση ειδικού σχεδίου και πολιτικής για την οδική ασφάλεια για τα έτη 2021-2030, θέτοντας ως στόχο την επίτευξη του «οράματος για μηδενικές απώλειες» (Vision Zero), απουσιάζει παντελώς το τόσο σημαντικό θέμα της υπνηλίας για όλες τις κατηγορίες των οδηγών. Μόλις τις αρχές του μήνα Ιουνίου τ.ε., δημοσιεύτηκε έρευνα από την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Εργαζομένων στις Μεταφορές (ETF) όπου εκπροσωπεί πάνω από 3,5 εκατομμύρια εργαζόμενους και η οποία χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την κόπωση των οδηγών στον τομέα των μεταφορών.

Θα συνεχίσετε την έρευνά σας; Ποιο είναι το επόμενο βήμα σας;
Η έρευνα θα συνεχιστεί και αυτή τη φορά θα μελετηθεί άλλη ομάδα επαγγελματιών οδηγών, αυτή που επιφορτίζεται με τις μεταφορικές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν τη μετακίνηση του επιβατικού κοινού μεταξύ των ελληνικών πόλεων με χρήση λεωφορείων. Θα μελετηθούν οι επαγγελματίες οδηγοί των ΚΤΕΛ.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το