Ελλάδα

“Η τέχνη του ρυθμού στην εκπαίδευση”: από την Κρήτη στη Σουηδία, την Αγγλία και την Κύπρο

Αν κάτι μας κάνει να αισθανόμαστε πιο ήρεμοι, δυνατοί, χαρούμενοι, γεμάτοι, σίγουρα είναι η τέχνη!

Τα τελευταία χρόνια, ο καταξιωμένος μουσικός, κ. Γιάννης Παπατζανής, με έδρα την Κρήτη και την Κύπρο, ο οποίος εκτός των άλλων γράφει μουσική για θέατρο, οπτικοακουστικά έργα, παραστάσεις χορού και ειδικά παιδαγωγικά βιντεοπαιχνίδια, μέσα από τα σεμινάρια με τίτλο «Η Τέχνη του Ρυθμού στην Εκπαίδευση» πρωτοπορεί δημιουργώντας τις προϋποθέσεις να παρέχεται ως κοινωνικό αγαθό μια παλέτα από καλλιτεχνικές δραστηριότητες με βασικό πυρήνα τον ρυθμό της μουσικής.

Σε δημόσιες τοποθετήσεις του άλλωστε από το 2018, αναφέρεται στην συνταγογράφηση οργανωμένων και στοχευμένων δραστηριοτήτων γύρω από τις τέχνες, κάτι που μοιάζει να γίνεται επίκαιρο στις μέρες μας όταν η “Πολιτιστική Συνταγογράφηση” προωθείται από τα συναρμόδια Υπουργεία Υγείας και Πολιτισμού στην Ελλάδα με την αναγνώριση του ΠΟΥ και την παραδοχή ότι οι τέχνες έχουν ευεργετική επίδραση στην ψυχική υγεία ανθρώπων που διαχειρίζονται άνοια, κατάθλιψη, εθισμό, ψυχικά τραύματα και ότι η συμμετοχή σε αυτές επιφέρει θετικά αποτελέσματα τόσο σε ατομικό όσο και σε κοινωνικό επίπεδο.

Η τέχνη μπορεί να λειτουργήσει ως φάρμακο, όχι μόνο για τους πάσχοντες αλλά και για όλο τον κόσμο δημιουργώντας τα πλαίσια εκείνα για ευημερία και ευρύτερη κοινωνική συνοχή. Δεδομένης της πανδημίας, όσων έχουμε ζήσει τα προηγούμενα χρόνια και συνεχίζουμε να βιώνουμε, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την προσφορά της τέχνης στη ζωή μας.

«Είναι μια δράση που μπορεί να βοηθήσει σε πολλά θέματα, όπως την εκφόρτιση του εργασιακού φόρτου. Εξάλλου, αποδεδειγμένα η τέχνη βοηθάει στα ζητήματα διαχείρισης, πρόληψης, θεραπείας και διάγνωσης», εξηγεί ο κ. Παπατζανής.

Στα συγκεκριμένα σεμινάρια δίνεται η ευκαιρία να συμμετέχουν άτομα που δεν είχαν καμία προηγούμενη σχέση με τη μουσική και τις τέχνες προτρέποντας τον καθένα από εμάς να αναζητήσει την καλλιτεχνική του φύση. Υπάρχουν συμμετέχοντες που λένε στον κ. Παπατζανή ότι δεν πίστευαν ποτέ ότι θα είναι σε θέση να παίξουν μουσική και, όμως, τα κατάφεραν.

Μέσα από τον ρυθμό, την βιωματική ακρόαση, την ολοκληρωμένη λειτουργία της μουσικής πράξης, οι συμμετέχοντες ενισχύουν και εκλεπτύνουν τις μνημονικές τους ικανότητες, αναπτύσσουν αίσθημα ευεξίας, μαθαίνουν να συγκεντρώνονται και να αξιοποιούν την δυνατότητα να έρχονται σε επαφή με τους γύρω τους και τα συναισθήματά τους, ανακαλύπτοντας νέες δεξιότητες και δυναμικές τους.

Στοχευμένα το πρόγραμμα προσφέρει εργαλεία για την αυτοδιαχείριση των αγχογόνων συναισθημάτων στον εργασιακό χώρο και βοηθά τους συμμετέχοντες να αποκτούν δεξιότητες ορθολογικής διαχείρισης χρόνου και επιτυχημένου συντονισμού.

Με τη σημαντική αρωγή των φορέων που συνδιοργανώνουν, παρέχεται η δυνατότητα για ίση πρόσβαση στη δια βίου μάθηση αμβλύνοντας τις όποιες κοινωνικοοικονομικές διακρίσεις που βιώνουμε ως κοινωνία τα τελευταία χρόνια.

Ως τη Σουηδία

Το πρόγραμμα επιλέχτηκε ως εθνική στρατηγική από το Υπουργείο Παιδείας της Σουηδίας για το 2018-2021 στα πλαίσια των ευρωπαϊκών προγραμμάτων Erasmus+ σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ψυχολογίας & Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ του ΠΚ και τον επιστημονικό υπεύθυνο καθηγητή Ηλία Κουρκούτα με την συμμετοχή Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων από την Αγγλία, την Κύπρο και την Σουηδία. Από τα αποτελέσματα της έρευνας προέκυψαν επιστημονικές δημοσιεύσεις στα παγκόσμιας εμβέλειας επιστημονικά συνέδρια IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) 2021, pp. New York: Springer, στο 12th International Congress και 17th National of Clinical Psychology.

Η πραγματοποίηση κύκλου σεμιναρίων του έργου ‘Η τέχνη του ρυθμού στην εκπαίδευση’ αποτέλεσε και αποτελεί επένδυση στον τομέα του ανθρώπινου δυναμικού, η οποία αποφέρει σημαντικά οφέλη στην ποιότητα της διδασκαλίας και στη σχέση εκπαιδευτικού και μαθητή με πολλαπλασιαστική ισχύ για το σύνολο της κοινωνίας.

Η διεξαγωγή τεσσάρων εκπαιδευτικών κύκλων, αφενός συνέβαλε στη δημιουργία ισχυρών κινήτρων για ενεργή συμμετοχή των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών στη μαθησιακή διαδικασία, αφετέρου ενδυνάμωσε το αίσθημα ικανότητας των εκπαιδευτικών ως προς την αντιλαμβανόμενή τους επάρκεια στη μουσική, με αποτέλεσμα να θελήσουν να μεταφέρουν την εμπειρία που αποκόμισαν και στους μαθητές τους, χρησιμοποιώντας την ως εναλλακτική διαθεματική μέθοδο διδασκαλίας και ενίσχυσης των παιδιών με μαθησιακά/κοινωνικό-συναισθηματικά και συμπεριφορικά προβλήματα.

 

Πέμπτη χρονιά

Για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά το εργαστήρι Μουσικής – Θεάτρου – Κινηματογράφου του τμήματος Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κρήτης σε συνεργασία με το εργαστήρι Ψυχολογίας και Ειδικής Αγωγής του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης και με συνδιοργανωτές την Περιφέρεια Κρήτης, στα Χανιά τον Δήμο Χανίων, στο Ρέθυμνο με τον Δήμο Ρεθύμνου και στον Άγιο Νικόλαο με τον Δήμο Αγίου Νικολάου προχωρά στην υλοποίηση του προγράμματος για το ακαδημαϊκό έτος 2021-2022 παρέχοντας την δυνατότητα για νέες συμμετοχές και στους τέσσερις νομούς.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς Γενικής και Ειδικής Αγωγής, φοιτητές όλων των ειδικοτήτων, επαγγελματίες υγείας και όλους όσους επιθυμούν να αναπτύξουν προσωπικές, κοινωνικές και επαγγελματικές δεξιότητες μέσα από την διερεύνηση της σχέσης τους με τον ρυθμό, τη μουσική και τα κρουστά.

Η συμμετοχή είναι δωρεάν. Παρέχεται βεβαίωση παρακολούθησης για κάθε νόμιμη χρήση.

Τα σεμινάρια θα διεξάγονται σε εβδομαδιαία βάση δίωρης διάρκειας με σταθερή μέρα την Τετάρτη στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας (Κόλπος Δερματά, Λεωφ.Σοφοκλή Βενιζέλου).

Στα Χανιά θα διεξάγεται κάθε Δευτέρα στο Πνευματικό Κέντρο, στο Ρέθυμνο κάθε Τρίτη στο Ξενία και στον Άγιο Νικόλαο κάθε Πέμπτη στην αίθουσα της Λέσχης Προσκόπων.

Συγκεκριμένος αριθμός συμμετεχόντων / απαραίτητη δήλωση συμμετοχής στην παρακάτω ηλεκτρονική φόρμα: (θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας) https://forms.gle/rAKY1UwvhyfFCuQ8A

Της Κατερίνας Μυλωνά

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το