Τοπικά

Η πολιτεία εργαλειοποίησε το ποινικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων για να μειώσει τον δημόσιο τομέα

Το πειθαρχικό δίκαιο των δημοσίων υπαλλήλων αναλύθηκε σε ημερίδα που πραγματοποιήθηκε χθες στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο, με την αίθουσα να κατακλύζεται από υπαλλήλους και νομικούς.
H ειδική σχέση που έχουν οι δημόσιοι υπάλληλοι στη διοίκηση και στην επαφή τους με τους πολίτες, καθώς και τα θέματα που χειρίζονται, τους φέρνει πολλές φορές αντιμέτωπους με καταγγελίες ή με κατηγορίες για παράβαση καθήκοντος.

«Υπάρχει μια πλειάδα σχέσεων νομικής φύσης που έχει αντιμετωπίσει ο κάθε δημόσιος υπάλληλος. Το πειθαρχικό δίκαιο από το 2007 έως το 2019 έχει υποστεί πολλές αλλαγές και ειδικά στα χρόνια των μνημονίων. Πριν λίγο καιρό αν ένας δημόσιος υπάλληλος στην ιδιωτική του ζωή είχε καταγγελθεί για αδικήματα ποινικής φύσεως αυτομάτως μπορούσε να βρεθεί εκτός υπηρεσίας, έως ότου δικαιωθεί», τόνισε ο πρόεδρος της ΑΔΕΔΥ Μαγνησίας κ. Φίλιππος Κωνσταντινίδης.

Ο γενικός γραμματέας της ΑΔΕΔΥ κ. Δημήτρης Μπράτης χαρακτήρισε πολύ σημαντικό το θέμα που αναπτύχθηκε στην ημερίδα καθώς αφορά περισσότερους από 600.000 υπαλλήλους. «Είναι ένα θέμα που μας ταλάνισε καθώς στα χρόνια των μνημονίων ψηφίστηκαν πάνω από 15 νόμοι για το πειθαρχικό αδίκημα των δημοσίων υπαλλήλων με αυστηρές κυρώσεις, άδικες σε κάποιες περιπτώσεις. Θεώρησαν ότι το πρόβλημα της δημόσιας διοίκησης είναι η λειτουργία των δημοσίων υπαλλήλων. Το πρόβλημα βρίσκεται στη στενή συνάρτηση που έχει η πολιτική εξουσία με τη δημόσια διοίκηση».

Τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ρύθμισης προκειμένου να υπάρχει ανεξάρτητη αρχή κρίσης.


Όπως σημείωσε, τα δύο θέματα που ταλάνισαν το προηγούμενο διάστημα τους δημόσιους υπαλλήλους είναι η αυτοδίκαιη αργία σε περίπτωση παράβασης καθήκοντος.
«Δυστυχώς οι αναφορές για εκπαιδευτικούς είχαν πολλαπλασιαστεί και πολλές έμεναν στο αρχείο» δήλωσε ενώ αναφέρθηκε και στην περίπτωση των εκπαιδευτικών στον Βόλο που οδηγήθηκαν στα δικαστήρια. «Είναι δύσκολο να βγάλει κάποιος από πάνω του τη ρετσινιά όλων αυτών που υπέστη για να αποδείξει το αυτονόητο» ανέφερε.

Τόνισε ότι η ΑΔΕΔΥ είναι υπέρ της πάταξης περιπτώσεων διαφθοράς και της αυστηρής τους τιμωρίας μέχρι και την οριστική παύση των υπαλλήλων. «Αυτοί οι λίγοι που πιθανόν υπάρχουν να μη σπιλώνουν τη λειτουργία των υπόλοιπων χιλιάδων δημοσίων υπαλλήλων που κάνουν τη δουλειά τους»
Σημείωσε ότι κατά καιρούς υπήρξαν απολύσεις δημοσίων υπαλλήλων και πως το θέμα εκμεταλλεύτηκαν πολιτικοί για να δείξουν πως στο δημόσιο υπάρχουν 7.000 υπάλληλοι σε καθεστώς οριστικής παύσης που δεν απολύονται.
«Οι έρευνες έδειξαν ότι οι υπάλληλοι ήταν 263 και σε κάθε περίπτωση αυτός που οφείλει να υλοποιεί τις τελικές αποφάσεις είναι η πολιτεία.

Σημειώνεται ότι εφαρμόζεται η ποινή της οριστικής παύσης για σοβαρά αδικήματα, ιδιαίτερα για κακουργήματα.

Ο δικηγόρος κ. Νίκος Παπαπέτρος παρουσίασε την εικόνα των ποινικών αδικημάτων και τις επιπτώσεις στους υπαλλήλους.

«Επειδή τα πειθαρχικά παραπτώματα είναι πολλά εστιάζουμε στις κοινωνικοπολιτικές διαστάσεις αυτών, όπως την αργία».
Ερωτηθείς για τις αλλαγές στη νομοθεσία, ο κ. Παπαπέτρος απάντησε πως το πειθαρχικό δίκαιο «εργαλειοποιήθηκε» τα τελευταία χρόνια. «Προστέθηκαν διατάξεις που υποτίθεται ότι είχαν στόχο την καταπολέμηση της διαφθοράς αλλά στην ουσία στόχευαν στον περιορισμό του δημοσίου τομέα».

Από την πλευρά του ο π. αντιπρόεδρος Ελεγκτικού Συνεδρίου ο Γεώργιος Κωνσταντάς, εξήγησε πως αν γίνει καταγγελία ή καταλογισμός, μετά την διαδικασία που ακολουθείται, οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν τη δυνατότητα να αντικρούσουν τον καταλογισμό στο Ελεγκτικό Συνέδριο επικαλούμενοι πολλά επιχειρήματα. Μάλιστα τώρα τελευταία επικαλούνται αρχές συνταγματικές όπως η αρχή της αναλογικότητας που παλιά δεν λαμβάνονταν υπόψη.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το