Άρθρα

Η πλήρης απαξίωση ενός κλάδου…

*Tου Θανάση Σιμώτα

Και να που φτάσαμε στο τέλος του καλοκαιριού 2021.
Και να που ο τουρισμός στην Ελλάδα έχει ανοίξει εδώ και 4 μήνες!
Όπως ήταν αναμενόμενο, πολλοί από εμάς τους επαγγελματίες του χώρου, ούτε το καταλάβαμε! Η τουριστική κίνηση που περνάει από τα τουριστικά γραφεία και διακινείται με τα τουριστικά λεωφορεία είναι ελάχιστη.
Μετά από τεσσερις μήνες λοιπόν που έχει επίσημα ξεκινήσει η φετινή τουριστική περίοδος, για να δούμε τι συμβαίνει στα τουριστικά γραφεία και λεωφορεία.

Τα τουριστικά γραφεία στην πλειονότητα τους άνοιξαν για να διεκπεραιώσουν τις ταξιδιωτικές ανάγκες εσωτερικού και εξωτερικού, εισερχομένων και εξερχομένων πελατών. Δυστυχώς όμως η κίνηση είναι πολύ χαμηλή. Είναι ελάχιστοι αυτοί που αποφάσισαν να ταξιδεύσουν οργανωμένα μέσω ενός γραφείου. Οργανωμένες εκδρομές γίνονται με μέγιστη πληρότητα 15-25 άτομα, έτσι απλά για να λέμε ότι έχουμε δουλειά!
Παρεμπιπτόντως να αναφέρω ότι τα κρούσματα COVID19, που ανακοινώνονται καθημερινά ξεπερνούν τα 2.000 (!).

Έτσι τα γραφεία μας είναι ανοιχτά, το προσωπικό μας βγήκε από την αναστολή εργασίας, τα έξοδα μας “τρέχουν” κανονικά και ασφαλώς τα έσοδα είναι σχεδόν μηδενικά.
Ας πάμε και στα τουριστικά λεωφορεία, που ένα συντριπτικά μεγάλο ποσοστό εξακολουθεί να είναι ακινητοποιημένο.
Με τις ασφάλειες να πρέπει να πληρωθούν, τα έξοδα συντήρησης, τα leasing και τα γραμμάτια να πνίγουν τους ιδιοκτήτες!
Σε όλα τα παραπάνω να υπολογίσουμε το κόστος διαβίωσης (που πλέον έγινε επιβίωσης) των οικογενειών μας αλλά και το κόστος συντήρησης των σπιτιών μας!

Ας δούμε τώρα την κρατική αρωγή στον κλάδο μας.
1. Επιστρεπτέες προκαταβολές. Μερικές επιχειρήσεις έλαβαν υπέρογκα ποσά (που σίγουρα δεν ανταποκρίνονται σε πραγματικά στοιχεία), και οι περισσότερες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις δεν έλαβαν σχεδόν τίποτα ή έλαβαν ελάχιστα για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν όλους αυτούς τους μήνες. Επίσης πολλές επιχειρήσεις δικαιούχοι των επιστρεπτέων 6 και 7, δεν έχουν ακόμη πληρωθεί !!
2. Προγράμματα ΕΣΠΑ μέσω περιφερειών. Η πλειοψηφία των τουριστικών γραφείων αλλά και Τ.Ε.Ο.Μ. έμειναν εκτός των προγραμμάτων των περιφερειών, αφού και πάλι η κατανομή των πόρων έκρυβε ανισότητες!
3. Αποζημίωση μειωμένης πληρότητας ΙΟΥΛΙΟΥ – ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 2020 (για τα λεωφορεία). Ήταν ίσως η μόνη σοβαρή αποζημίωση των ιδιοκτητών τουριστικών λεωφορείων, που έγινε μετά από πολύ μεγάλη πίεση και αγώνα. Μία αποζημίωση που κι αυτή όμως είχε αποκλεισμούς για όσους δεν είχαν προμηθευτεί το Η.Α.Σ., λες και τα λεωφορεία τους, που σημειωτέον έχουν αδειοδοτηθεί από τον Ε.Ο.Τ., ήταν παράνομα! Και βέβαια με την μειωμένη πληρότητα να είναι για πολλούς περισσότερους μήνες!!
4. Μειωμένα τέλη κυκλοφορίας (50%) για το 2021. Παρόλο που τα οχήματα μας βρίσκονταν σε 12μηνη ακινησία, πληρώσαμε τα μισά τέλη κυκλοφορίας! Κι αυτά μετά από μεγάλο αγώνα. Δυστυχώς η κυβέρνηση δεν αναγνώρισε την πραγματικότητα.
5. Πρόγραμμα επανεκκίνησης. Με το ποσοστό επιδότησης ενός τουριστικού γραφείου στο 2,5%, ουσιαστικά μιλάμε για σχεδόν τίποτα! Βεβαίως με την προϋπόθεση της μιας μονάδας εργασίας και σε αυτό το πρόγραμμα μένει εκτός το 90% των επιχειρήσεων σε όλη την Ελλάδα καθώς πρόκειται για μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις χωρίς να απασχολούν προσωπικό.
Έτσι ερχόμαστε σήμερα ουσιαστικά να μην μπορούμε να αντέξουμε την συνεχόμενη πίεση όλων αυτών των μηνών, η οποία δυστυχώς θα συνεχιστεί και τους επόμενους μήνες.

Πρέπει άμεσα η κυβέρνηση να συνεχίσει την στήριξη του κλάδου μας.
Από υποσχέσεις χορτάσαμε. Μείζον θέμα παραμένει η ρευστότητα των επιχειρήσεων μας.

• Πρέπει οπωσδήποτε να μας δώσει την αποζημίωση μειωμένης πληρότητας τουλάχιστον για άλλους τέσσερις μήνες (Σεπτέμβριο – Δεκέμβριο 2020).
• Πρέπει να συνεχιστούν οι αναστολές εργασίας του προσωπικού στα γραφεία και στις Τ.Ε.Ο.Μ. για όλο το 2021.
• Πρέπει να συνεχιστεί η απαλλαγή πληρωμής ενοικίων στις επιχειρήσεις μας.
• Πρέπει να υπάρξει πραγματική στήριξη μέσω Ε.Σ.Π.Α. για όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις χωρίς όρους και αστερίσκους.
• Πρέπει να γίνει μόνιμη η μείωση των τελών κυκλοφορίας και εξίσωση με τα ΚΤΕΛ. (Αυτή την στιγμή τα τέλη κυκλοφορίας των τουριστικών λεωφορείων είναι 595€ των δε ΚΤΕΛ 300€). Δηλαδή μείωση 50%, και
• Πρέπει να γίνει μόνιμη η μείωση του Φ.Π.Α. στις οδικές μεταφορές και στο τουριστικό πακέτο στο 13%

Κύριοι της κυβέρνησης πρέπει να καταλάβετε ότι και 1% μείωση εσόδων αν έχει προκληθεί από την συνεχιζόμενα μέτρα που πήρατε, πρέπει η επιχείρηση να αποζημιωθεί !!!
Περιμένουμε άμεσα αντανακλαστικά και άμεση στήριξη.

Ο νέος υπουργός Τουρισμού, κ. Κικίλιας, ήρθε με όρεξη για να δουλέψει για τον τουρισμό. Αρκεί να μην αναλωθεί το έργο του μόνο στα ξενοδοχεία και τις αεροπορικές εταιρίες.
Μπορεί να πάει σε ένα γραφείο της επαρχίας (π.χ. της Κοζάνης, της Μαγνησίας, της Καστοριάς, της Λακωνίας κ.λ.π.) να ενημερωθεί και μετά να μας πει αν όλα είναι καλά!

Αναμένουμε άμεσα λύσεις για να μην υπάρξουν δυσάρεστες εξελίξεις. Υπομονή σε όλους!

*Τουριστικός πράκτορας,
Γραμματέας Σωματείου Ιδιοκτητών Τουριστικών Λεωφορείων
και Γραφείων “Η Μαγνησία”

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το