Ελλάδα

Οι Ελληνες σκαπανείς του Σουέζ

dioryga
Οι Ελληνες του Σουέζ, οι Δωδεκανήσιοι πλοηγοί, η… Νέα Κάσος, οι κοινότητες στο Πορτ Σάιντ και στην Ισμαηλία, τρεις γενιές Ελλήνων που εργάστηκαν στη διώρυγα η οποία ενώνει την Ερυθρά Θάλασσα με τη Μεσόγειο.

Η νέα διώρυγα του Σουέζ, η οποία εγκαινιάζεται σήμερα επισήμως, προβλέπεται να αλλάξει τα δεδομένα της ναυσιπλοΐας και θα διπλασιάσει τη δυναμικότητα μεταφοράς εμπορευμάτων.

Στις εκδηλώσεις έχει προσκληθεί και θα παραστεί ο πρωθυπουργός κ. Αλέξης Τσίπρας, όπου αναμένεται να πραγματοποιήσει διμερείς συναντήσεις με τον πρόεδρο της Αιγύπτου Αμπντέλ ελ Σίσι, τον πρόεδρο της Γαλλίας Φρανσουά Ολάντ και τον πρωθυπουργό της Ρωσίας Ντμίτρι Μεντβέντεβ.

Η σύνδεση της Ελλάδας με τη διώρυγα του Σουέζ ανάγεται από την αρχή του μεγαλεπήβολου έργου στα μέσα του 19ου αιώνα. Ελληνικά χέρια είχαν σκάψει για τη διάνοιξη της διώρυγας που ξεκίνησε το 1859 με τα σχέδια του Φερδινάνδου Λεσέψ και ολοκληρώθηκε μετά από δέκα χρόνια. Στην κατασκευή μετείχαν Δωδεκανήσιοι από το Καστελλόριζο, την Αστυπάλαια, την Πάτμο, τη Ρόδο, αλλά κυρίως από την Κάσο.

Πολλοί νησιώτες άλλωστε με τις «σκαμπαβίες» τους ταξίδευαν σε εκείνα τα νερά και αποκαλούσαν το ακρωτήρι «Κάβο Πουλιό».
Εκεί εργάστηκαν και ρίζωσαν παρά τις τρομερές συνθήκες με την έλλειψη νερού, τον καύσωνα, τα έλη και τις επιδημίες χολέρας και τύφου.
«Ο Λεσέψ χρειάστηκε προσωπικό και πολλοί αναζήτησαν καλά μεροκάματα. Βέβαια οι συνθήκες ήταν δύσκολες, έσκαβαν… με τα νύχια και αρκετοί άνθρωποι σκοτώθηκαν» λέει ο κ. Χρήστος Καβαλλής, πρόεδρος της Ελληνικής Κοινότητας στο Κάιρο. «Επίσης χρειάστηκαν Ελληνες που ήταν καλοί ναυτικοί για να πιλοτάρουν μέσα στη διώρυγα και με αυτό τον τρόπο άνθησε η παροικία κατά μήκος του Σούεζ. Σήμερα ένα μεγάλο κομμάτι της παροικίας προέρχεται από τις κοινότητες που δημιουργήθηκαν εκείνα τα χρόνια στο Πόρτ Σαιντ και την Ισμαηλία. Αρχικά είχαν έρθει τουλάχιστον 4.000 Ελληνες και πολλοί είχαν ρίζες από την Κάσο».
Στην ιστορία του νησιού είναι καταγεγραμμένη η μαζική μετανάστευση για τη διάνοιξη της διώρυγας το 1859 και το 1866, αλλά και μετά την κατασκευή, όταν χιλιάδες Ελληνες εργάστηκαν στην Εταιρεία της Διώρυγας.
Μια γλαφυρή εξιστόρηση παρουσιάζει ο κ. Μιχάλης Σκουλλιός στην ηλεκτρονική εφημερίδα «Η φωνή της Κάσου» καθώς και στο βιβλίο του με τίτλο «Οι πρώτοι Κασιώτες στην Αίγυπτο», όπου καταγράφεται όλη η πορεία του Ελληνισμού γύρω από τη Διώρυγα.

Με μήκος 168 χιλιόμετρα
Η διώρυγα του Σουέζ είναι η μεγαλύτερη στον κόσμο. Εχει συνολικό μήκος 168 χλμ., ενώ μαζί με τα αγκυροβόλια και την ενδιάμεση λίμνη φθάνει τα 190 χλμ. Εχει μέγιστο πλάτος 160-200 μ. και βάθος 11,60 μ. Αρχίζει από το Πορτ Σάιντ στην είσοδο της Μεσογείου και καταλήγει στο λιμάνι του Σουέζ στην Ερυθρά Θάλασσα.
Αρχισε να χρησιμοποιείται τον Νοέμβριο του 1869 και το κόστος κατασκευής ανήλθε σε 100 εκατομμύρια δολάρια. Αρχικά εργάστηκαν 18.000 άτομα το 1859 και έφτασαν τα 42.000 το 1863.
Στα τέλη Ιουλίου, φέτος η διώρυγα κατέγραψε ρεκόρ σε χωρητικότητα φορτίου καθώς, μέσα σε μία μέρα, πέρασαν 50 πλοία διακινώντας 3,8 εκατ. τόνους.

Ετοιμη σε χρόνο – ρεκόρ
Η νέα διώρυγα έχει ολοκληρωθεί κατά 80% και ήδη έχουν εκσκαφτεί 210 χιλιάδες τόνοι άμμου. Οι εργασίες άρχισαν τον περασμένο Αύγουστο και παρά τις αρχικές εκτιμήσεις ότι το έργο θα διαρκούσε τρία χρόνια, σε λιγότερο από 12 μήνες, βρίσκεται σε πορεία ολοκλήρωσης.
Το σχέδιο για την κατασκευή νέας διώρυγας 72 χιλιομέτρων θα διπλασιάσει την ημερήσια μεταφορά εμπορευμάτων. Η Αρχή Διώρυγας Σουέζ προβλέπει ότι θα αυξήσει τα ετήσια έσοδα από 5,3 δισ. δολάρια το 2015 σε 13,2 δισ. δολάρια το 2023. Το έργο περιλαμβάνει ανάπτυξη επιπλέον λιμανιών σε τρεις επαρχίες (Σουέζ, Ισμαηλία και Πορτ Σάιντ), την ανάπτυξη λιμένα στην πόλη Νουβέιμπα του νότιου Σινά και τον εκσυγχρονισμό του αεροδρομίου στο Σαρμ αλ Σέιχ. Σχεδιάζεται επίσης στην Ισμαηλία η κατασκευή τεχνολογικής κοιλάδας τύπου Silicon Valley.

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το