Οικονομία

Οι Ελληνες εφοπλιστές δαμάζουν τους ωκεανούς με 5.000 πλοία

assets_LARGE_t_420_54596382

Παρά το νέο κύμα οικονομικής ύφεσης και την κάμψη του παγκόσμιου εμπορίου, το θαύμα της ελληνικής ναυτιλίας συνεχίζεται.

Την ίδια ώρα που μεγάλες δυνάμεις της ναυτιλίας, όπως η Γερμανία, παραπαίουν ελέω κρίσης, ο ελληνικών συμφερόντων εμπορικός στόλος γίνεται ακόμη πιο ισχυρός διατηρώντας την πρώτη θέση στον κόσμο.

Παράγοντες όπως η οικονομική ύφεση, η υπερπροσφορά χωρητικότητας, η ασταθής ναυλαγορά και η μειωμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση δεν έκαμψαν το επενδυτικό ενδιαφέρον των Ελλήνων εφοπλιστών. Στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου, η ελληνική ναυτιλία απέκτησε ακόμη μεγαλύτερη δυναμική, καθώς σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της «Petrofin Research» ο στόλος ενισχύθηκε με 202 πλοία, φθάνοντας τα 4.909, τον πιο υψηλό αριθμό από το 2001 που πραγματοποιεί η εταιρεία την έρευνα.

Με όπλο την ισχυρή κεφαλαιακή επάρκειά τους, όπως το 2014, έτσι και το 2015 οι Ελληνες εφοπλιστές βρίσκονται στην πρώτη θέση των αγοραστών. Μάλιστα, ένα στα τέσσερα πλοία που αλλάζει χέρια περνά στην ιδιοκτησία ελληνικών εταιρειών. Την αγοραστική μανία των εφοπλιστών τροφοδοτούν οι χαμηλές τιμές των πλοίων.

assets_LARGE_t_420_54596383

Χαρακτηριστικό του επενδυτικού κρεσέντο είναι το νέο μεγάλο deal του Γιώργου Οικονόμου με την εξαγορά ενός στόλου. Μπορεί οι μετοχές των εισηγμένων στη Νέα Υόρκη εταιρειών του γνωστού Ελληνα πλοιοκτήτη, Dryships και Ocean Rig, να έχουν υποστεί τρομακτικές απώλειες, αυτό όμως δεν αποτρέπει τον Γιώργο Οικονόμου να προχωρά σε νέες επενδύσεις.

Η συμφωνία αφορά την εξαγορά του 98% της Nautilus Offshore Services, που διαθέτει 6 σκάφη ανοιχτής θαλάσσης (πλοία εφοδιασμού και πλατφόρμες). Ολα είναι χρονοναυλωμένα στον βραζιλιάνικο πετρελαϊκό κολοσσό Petrobras μέχρι το 2017.

Ανανέωση
Σύμφωνα με την «Petrofin Research» οι Ελληνες εφοπλιστές ελέγχουν 4.909 πλοία, περισσότερα κατά 202 σε σχέση με έναν χρόνο πριν, που ο στόλος αριθμούσε 4.707 πλοία.

Εύλογα, σημαντικά αυξημένη εμφανίζεται και η μεταφορική ικανότητα του στόλου που πλέον ανέρχεται σε 328,2 εκατομμύρια τόνους, αυξημένη κατά 24,6 εκατ. τόνους.

Η έρευνα όμως πέραν της ενίσχυσης καταγράφει και μείωση του μέσου όρου ηλικίας του ελληνόκτητου εμπορικού στόλου. Η μέση ηλικία των πλοίων μειώθηκε στα 12,7 από 13,2 χρόνια το 2014. Μάλιστα, στα πλοία άνω των 20.000 τόνων η μέση ηλικία μειώθηκε στα 8,7 από 9,1 χρόνια το 2014. Το μέσο μέγεθος του ελληνόκτητου πλοίου είναι χωρητικότητας 66.868 τόνων, από 64.495 τόνους έναν χρόνο πριν.

Ανά κατηγορία διαπιστώνεται ότι τα φορτηγά πλοία (bulk carrier) κατέγραψαν τη μεγαλύτερη αύξηση καθώς προστέθηκαν 163 πλοία στον ελληνόκτητο στόλο και έφθασαν στα 1.929 από 1.766 πλοία το 2014.

Οριακή άνοδο σημείωσε ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων, ο οποίος έφθασε τα 808 από 805 πλοία πέρυσι.

Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ο ελληνικών συμφερόντων στόλος αυξήθηκε κατά 30 πλοία, στα 274 από 244 container ships.

Σημαντική είναι η αύξηση κατά 24 των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers). Ο στόλος τους έφθασε τα 74 πλοία από 50 πέρυσι. Επίσης, αύξηση σημείωσε και ο στόλος των πλοίων μεταφοράς υγραερίου, φθάνοντας τα 48 πλοία από 31 το 2014.

Συνολικά οι Ελληνες εφοπλιστές συνεχίζουν να επενδύουν τεράστια ποσά, όχι μόνο στη διατήρηση του στόλου αλλά και στην αύξησή του, σημειώνει η «Petrofin Research». Παρά το γεγονός ότι υπάρχει μια αβεβαιότητα για το μέλλον της ναυτιλίας στην Ελλάδα λόγω της αναμενόμενης αύξησης της φορολογίας, η αύξηση του στόλου είναι θετική έκπληξη.

Οι Eλληνες πλοιοκτήτες φημίζονται για την ικανότητά τους να επενδύουν και να αποεπενδύουν στον σωστό χρόνο. Ο χρόνος θα δείξει εάν θα έχουν και πάλι δίκιο, υπογραμμίζει η «Petrofin Research».

Η ΣΚΟΤΕΙΝΗ ΠΛΕΥΡΑ
«Εσβησαν» 20 εταιρείες

Στην έρευνα της Petrofin Research καταγράφεται ότι ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών σταθερά βαίνει μειούμενος τα τελευταία χρόνια, γεγονός που σημαίνει ότι ο κλάδος εμφανίζει τάσεις συγκέντρωσης, με τους ισχυρούς να γίνονται ισχυρότεροι. Κατά τη διάρκεια των τελευταίων 12 μηνών ο αριθμός των ενεργών ναυτιλιακών εταιρειών που εδρεύουν στην Ελλάδα υποχώρησε κατά 20 εταιρείες ή σχεδόν 3%, με αποτέλεσμα σήμερα να λειτουργούν 648 επιχειρήσεις της ποντοπόρου ναυτιλίας έναντι 668 το 2014 και 926 το 1998. Από αυτές τις 648 εταιρείες, οι 262 διαθέτουν στόλους μόλις 1-2 πλοίων, αριθμός που διαρκώς υποχωρεί τα τελευταία χρόνια. Η εικόνα οφείλεται στην ύφεση που καθιστά ολοένα και δυσκολότερη την πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση για τους μικρούς πλοιοκτήτες.

  • Η οικονομική ύφεση, η υπερπροσφορά χωρητικότητας, η ασταθής ναυλαγορά και η μειωμένη πρόσβαση στην τραπεζική χρηματοδότηση δεν έκαμψαν το επενδυτικό ενδιαφέρον των εφοπλιστών, οι οποίοι πρόσθεσαν τον τελευταίο χρόνο στον ελληνόκτητο στόλο 202 πλοία.

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το