Τοπικά

Η άλωση της Πόλης μέσα από το σχολείο – Προβληματισμός καθηγητών στον Βόλο για μικρή σύνδεση των μαθητών με το γεγονός

Ξεχασμένο από το υπουργείο Παιδείας φαίνεται πως είναι το σημαντικό ιστορικό γεγονός της Άλωσης της Πόλης το 1453, που συνέβη σαν χθες, 29 Μαΐου. Στα Γυμνάσια και τα Λύκεια δεν εστάλησαν κάποιες οδηγίες ή εγκύκλιοι, ώστε να γίνουν εκδηλώσεις, αφιερώματα ή τουλάχιστον αναφορές από τους καθηγητές στους μαθητές. Την ίδια ώρα χθες ο Ερντογάν ετοίμαζε φιέστες με ψεύτικο τείχος μπροστά από την Αγιά Σοφιά.
Έτσι επαφίετο στον κάθε καθηγητή, ανάλογα με την ευαισθησία και το ενδιαφέρον που έχει για τα ιστορικά γεγονότα του ελληνισμού, να αναφερθεί σε αυτή την «αποφράδα μέρα», όπως έχει μείνει μέσα από την ιστορία και την παράδοση.

«Η πτώση της Πόλης σηματοδοτεί την πτώση μιας ολόκληρης αυτοκρατορίας, του Βυζαντίου, που διήρκεσε έντεκα ολόκληρους αιώνες. Βέβαια εκείνη την εποχή το Βυζάντιο αποτελούσε ουσιαστικά μια πόλη-κράτος, με πληθυσμό περίπου 50.000 άτομα. Καμία σχέση δηλαδή με τις προηγούμενες ένδοξες εποχές, που η Κωνσταντινούπολη άγγιζε το 1.000.000 κατοίκους», τόνισε ο διευθυντής του 3ου ΓΕΛ Βόλου Δημήτρης Τσουλκανάκης και πρόσθεσε πως «η ουσιαστική παρακμή του Βυζαντίου ξεκίνησε από το 1204 με τη Σταυροφορία. Ωστόσο κράτησε ζωντανό ακόμη 2,5 αιώνες». Ο ίδιος συμπλήρωσε πως «ο ελληνισμός του Μεσαίωνα είναι κάπως περιφρονημένος στην ελληνική εκπαίδευση. Πολλοί συγχέουν αυτή την περίοδο με τη Δύση, όπου όντως υπήρχε το σκοτάδι, όμως στην αυτοκρατορία του Βυζαντίου άνθιζαν τα γράμματα, οι τέχνες και οι επιστήμες».
Και πρόσθεσε «πως η άλωση της Πόλης διδάσκεται σε μια ενότητα στο βιβλίο Ιστορίας της Β’ Τάξης Λυκείου. Ωστόσο για αυτό το γεγονός το υπουργείο Παιδείας δεν έστειλε κάποια οδηγία, για να γίνουν κάποια αφιερώματα από τους καθηγητές, όπως συμβαίνει σε άλλες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα για την μέρα μνήμης του ποντιακού ελληνισμού, αποστέλλονται και σωστά, οδηγίες για να γίνουν εκδηλώσεις».
Από την πλευρά του ο διευθυντής του 3ου Γυμνασίου Βόλου Παναγιώτης Μανδράκης ανέφερε πως «οι μαθητές δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την αρχαία ιστορία, τη νεότερη ελληνική ιστορία, όχι όμως τόσο για το Βυζάντιο. Είναι σαν να θέλουμε να κάνουμε κάποιο άλμα στην ελληνική ιστορία. Επίσης ούτε σε κάποια εκπαιδευτικά προγράμματα που υλοποιούνται εκτός σχολικού ωραρίου, υπάρχει αναφορά στο Βυζάντιο».

Ο ίδιος σημείωσε ότι με αφορμή τη χθεσινή μέρα συνέστησε στους καθηγητές, να αναφερθούν στο ιστορικό αυτό γεγονός στους μαθητές τους.
Και συμπλήρωσε πως «το Βυζάντιο πέρα από μια ένδοξη ιστορία, μάς κληρονόμησε το δημοτικό τραγούδι, την ορθόδοξη υμνογραφία και τέχνη, μια πλούσια παράδοση».
Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ο ελληνικός λαός δεν θέλει να θυμάται αυτή τη μέρα, γιατί έχει να κάνει με μια ήττα. «Και στις Θερμοπύλες οι Έλληνες έχασαν τελικά από τους Πέρσες, αλλά τιμούνται σαν να νίκησαν. Ήταν μια μεγάλη ηθική νίκη και ο Λεωνίδας έχει δοξαστεί. Το ίδιο συνέβη και στην άλωση. Ο Μωάμεθ πρότεινε στον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο μια μέρα πριν την τελική επίθεση, να αποχωρήσει ο ίδιος με τους υπόλοιπους κατοίκους από την πόλη, για να σωθούν, όμως ο τελευταίος αυτοκράτορας του Βυζαντίου αρνήθηκε και έπεσε ηρωικά στη μάχη, με τον θρύλο για τον «μαρμαρωμένο βασιλιά να συνοδεύει την παράδοση», επισήμανε ο κ. Τσουλκανάκης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το