Τοπικά

Η γραφή κερδίζει το πληκτρολόγιο στη μάθηση – Πως οι νευροεπιστήμες συνδέονται με την εκπαίδευση

Ενδιαφέροντα ευρήματα από τη σύνδεση των νευροεπιστημών με την εκπαίδευση παρουσιάστηκαν στη χθεσινή ημερίδα που διοργάνωσαν το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Επιστήμες της Αγωγής: Ειδική Αγωγή» και το εργαστήριο Μαθησιακών Δυσκολιών, Προβλημάτων Λόγου και Επικοινωνίας σε συνεργασία με τον Κλάδο Νευροψυχολογίας της Ελληνικής Ψυχολογικής Εταιρείας.

Ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης κ. Φίλιππος Βλάχος και η λέκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης κ. Μαριέττα Παπαδάτου-Παστού

Η εκδήλωση έγινε στο αμφιθέατρο «Κορδάτος» που πλημμύρισε από φοιτητές και εκπαιδευτικούς οι οποίοι παρακολούθησαν τις σημαντικές εισηγήσεις έμπειρων επιστημόνων.
Ο καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας κ. Φίλιππος Βλάχος τόνισε πως «την τελευταία δεκαετία έχει αρχίσει να αναπτύσσεται ένας καινούριος κλάδος που είναι η εκπαιδευτική νευροεπιστήμη με σκοπό να αξιοποιηθούν τα ευρήματα της έρευνας του εγκεφάλου στην εκπαίδευση και την ειδική αγωγή. Γι’ αυτό και πραγματοποιήσαμε αυτή την ημερίδα, από τις πρώτες που γίνονται στην Ελλάδα με τέτοιο περιεχόμενο, για την ευαισθητοποίηση των φοιτητών, των εκπαιδευτικών και γενικότερα του κοινού».

 
Επίσης ο κ. Βλάχος αναφέρθηκε στην ομιλία στην επίδραση της νέας τεχνολογίας στη ζωή μας, όπου πλέον περισσότερο πληκτρολογούμε, παρά γράφουμε, και από τη στιγμή που τα tablet, γενικά τα πληκτρολόγια των υπολογιστών εντάσσονται στην καθημερινότητα των μαθητών.
«Οι έρευνες, όμως τόσο από την πλευρά της γνωστικής ψυχολογίας όσο και των νευροεπιστημών, αλλά και η εκπαιδευτική πράξη, δείχνουν πως τα παιδιά που χρησιμοποιούν το χέρι για γραφή αναπτύσσουν καλύτερα και πιο γρήγορα τις αναγνωστικές ικανότητες σε σχέση με τα παιδιά που χρησιμοποιούν το tablet. Και αυτό συμβαίνει, γιατί ο εγκέφαλος κατά τη διάρκεια της γραφής κινητοποιεί και οπτικοχωρικές πλευρές που έχουν να κάνουν με την αντίληψη των γραμμάτων, ενώ κατά την πληκτρολόγηση που είναι μια μονότονη διαδικασία, αυτές οι περιοχές του εγκεφάλου δεν ενεργοποιούνται. Και δεδομένου πως τα δίκτυα της ανάγνωσης και της γραφής που υπάρχουν στον εγκέφαλο, σε κάποιο σημείο έχουν κοινά στοιχεία, η μία διαδικασία υποβοηθά την άλλη. Πρόκειται για διεθνείς έρευνες με σύγχρονες τεχνικές που βρίσκουν εφαρμογές και στον πληθυσμό της Ελλάδας. Άρα πρέπει να δούμε αυτόν τον περιορισμό που βάζουν οι νέες τεχνολογίες στην εκπαιδευτική διαδικασία και αντίστοιχα να κατευθύνουμε καλύτερα τους εκπαιδευτικούς» σημείωσε ο καθηγητής.

 

Η σημασία του ύπνου

Η λέκτορας του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης κ. Μαριέττα Παπαδάτου-Παστού αναφέρθηκε σε ευρήματα των νευροεπιστημών σχετικά με το πώς μπορούμε να μαθαίνουμε πιο αποτελεσματικά.
Μάλιστα επισήμανε τρεις τεχνικές που είναι οι εξής: «Η πρώτη είναι η αξία του τεστ. Θα πρέπει να δοκιμαζόμαστε στις γνώσεις μας. Πολλές φορές, όταν θέλουμε να μάθουμε κάτι, το διαβάζουμε και το ξαναδιαβάζουμε. Όμως μελέτες της γνωστικής ψυχολογίας έχουν δείξει πως είναι πιο αποτελεσματικό να τεστάρουμε τις γνώσεις μας παρά να διαβάζουμε το ίδιο υλικό. Τα τελευταία χρόνια διαθέτουμε και μελέτες νευροαπεικόνισης που μας δείχνουν, πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος, όταν τεστάρουμε τις γνώσεις μας και ενεργητικά ανασύρουμε τις πληροφορίες. Η δεύτερη τεχνική είναι να μην μελετούμε όλο το υλικό μια φορά, σε μια συμπυκνωμένη περίοδο μάθησης, αλλά πολλές φορές σε κατανεμημένες περιόδους μάθησης. Η τρίτη τεχνική σχετίζεται με τον ύπνο που έχει ευεργετική αξία στη μνήμη και μάθηση. Και σίγουρα οκτώ με εννιά ώρες είναι ένα μίνιμουμ χρόνου που απαιτείται για να βοηθιούνται οι μαθητές στη μνήμη και μάθηση. Άλλωστε κατά τη διάρκεια του ύπνου οι μνήμες μας γίνονται πιο δυνατές».
Φώτης Σπανός

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το