Τοπικά

«Γουρούνες» και τρίτροχα – Τι ισχύει, ποιοι επιτρέπεται να τα οδηγούν

Του Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας – εκπαιδευτή οδηγών

Η διαφορά μεταξύ ενός αγοριού και ενός άνδρα, είναι ότι απλά ο δεύτερος έχει πιο ακριβά παιχνίδια. Στην περίπτωση όμως των τρίτροχων και τετράτροχων οχημάτων τα πράγματα σοβαρεύουν, γίνονται επικίνδυνα, δεν παίζουμε, αντιθέτως κάποιοι έμποροι ή πληροφοριακά sites παίζουν με τα νεύρα μας, καθώς παραπληροφορούν είτε εσκεμμένα για να πουλήσουν είτε επειδή αναμασάνε πληροφορία που έχουν εύκολα συνδυάσει από χίλιες μεριές. Θα προσπαθήσω να σας ενημερώσω με χιούμορ, χωρίς να σας κουράσω, αν και λίγο δύσκολο (πολλά νούμερα, ασαφή άρθρα προεδρικών διατάξεων κ.ά.), τουλάχιστον να μην σας μπερδέψω. Αρχικά, ας ξεκαθαρίσουμε κάτι. Με βάση τον κώδικα οδικής κυκλοφορίας, όταν αναφερόμαστε στα τρίτροχα οχήματα συμπεριλαμβάνονται και τα τετράτροχα (γουρούνες) και πιο ειδικά εκείνα τα τετράτροχα που το βάρος τους χωρίς φορτίο δεν ξεπερνά τα 400 κιλά και έχουν ισχύ μέχρι 15kw (περίπου 20 άλογα). Συνεχίζω, με μια κατηγορία οδηγών που δεν θα χρειαστεί να διαβάσουν όλο το άρθρο μου. Είστε εσείς, που εφόσον έχετε αποκτήσει δίπλωμα κατηγορίας αυτοκινήτου μέχρι 18 Ιανουαρίου 2013, σας επιτρέπει ο νόμος να οδηγήσετε ό,τι λογίζεται ως τρίτροχο και τετράτροχο (γουρούνα), ανεξαρτήτως ισχύος. Επομένως, αν θέλετε εσείς οι… πάλιουρες οδηγοί, αλλάξτε φύλλο στην εφημερίδα σας ή αν είστε σαδιστές συνεχίστε να διαβάζετε για να δείτε τι περιμένει τα νεούδια. Οι υπόλοιποι παρακαλώ προσέξτε, γιατί το μάθημα δεν τελείωσε. Προσπαθήστε να σας φύγει η σύγχυση μετά από αυτό που μόλις μάθατε (καλώς ήρθατε στο Ελλαδιστάν) και συνεχίζουμε. Θέλετε να αγοράσετε γουρουνίτσα με 50 μόνο κυβικούλια και μέχρι το πολύ 5 αλογάκια για δύο άτομα και αποσκευές; Καλορίζικο, αλλά χρειάζεστε δίπλωμα τουλάχιστον μοτοποδηλάτου (για 50άρι όπως το λέμε λαϊκά). Συνεχίζουμε την κατηγοριοποίηση με… ενήλικη γουρούνα και ισχύ μέχρι 15Kw (περίπου 20 άλογα). Σοβάρεψαν τα πράγματα για αυτό. Θα το οδηγήσετε τουλάχιστον με δίπλωμα μοτοσυκλέτας Α1 κατηγορίας. Αν θες να καβαλήσεις αγριογούρουνο με ισχύ πάνω από 15kw, τότε θα πρέπει να έχει δίπλωμα μοτοσικλέτας Α κατηγορίας και μόνο.

Τα παραπάνω οχήματα αποτελούσαν και συνεχίζουν έως και σήμερα να δελεάζουν τους τουρίστες, κυρίως ξένους. Τα προτιμούν ως επιλογή για να εξερευνήσουν τα ελληνικά νησιά και ορισμένοι επαγγελματίες των γραφείων ενοικιάσεων φροντίζουν να «ξεχειλώσουν» τους νόμους συνδυάζοντας ελληνική και ξένη νομοθεσία για να ψιλοδικαιολογήσουν την ενοικίαση. Την Πέμπτη που μας πέρασε καταγράφηκε ένα ακόμα σοβαρό ατύχημα με μηχανή «γουρούνα». Συγκεκριμένα στη Ζάκυνθο μια 43χρονη γυναίκα, κάτοικος Γερμανίας, υπέστη σοβαρές κρανιοεγκεφαλικές κακώσεις, καθώς το όχημα στο οποίο επέβαινε ως συνεπιβάτιδα εξετράπη της πορείας του και ανετράπη. Θέλω να γνωρίζετε αγαπητοί αναγνώστες ότι η τετράτροχη μοτοσικλέτα… δεν είναι μοτοσικλέτα. Είναι ένα μικρό αυτοκίνητο που το καβαλάς σαν μοτοσυκλέτα. Παρόλα αυτά, η χρήση κράνους, καθώς και όλος ο μοτοσικλετιστικός εξοπλισμός ενός αναβάτη και συνεπιβάτη είναι υποχρεωτικός. Είναι ένα όχημα με ιδιαιτερότητες στην οδική συμπεριφορά και προϋποθέτει ιδιαίτερες τεχνικές οδηγικές γνώσεις για να κινηθεί κάποιος με ασφάλεια. Οι περισσότεροι χρήστες – κάτοχοι έχουν αποκτήσει μια σχετική πείρα και δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Όμως οι χρήστες – ενοικιαστές που χρησιμοποιούν το όχημα για πρώτη ή για δεύτερη φορά, προσπαθούν να την οδηγήσουν με τη λογική μοτοσικλέτας, ξεχνώντας ότι η «γουρούνα» δεν πλαγιάζει και στρίβει μόνο με το τιμόνι. Το τιμόνι της είναι τύπου μοτοσικλέτας με ασάφεια σε σχέση με του αυτοκινήτου όσον αφορά στις λεπτές κινήσεις.

Το ξάφνιασμα του αρχάριου αναβάτη όταν συνειδητοποιεί πάνω στη στροφή ότι το να γείρει το σώμα δεν έχει αποτέλεσμα, τον κάνει να αποφασίσει λανθασμένα να στρέψει με παραπάνω μοίρες το τιμόνι και γι’ αυτό έχουμε πολλές ανατροπές – πτώσεις. Επίσης, υπάρχουν πισωκίνητες ή τετρακίνητες με ή χωρίς διαφορικό, αν και οι τελευταίες συνήθως έχουν. Πάντα ρωτάμε τον επαγγελματία στο γραφείο ενοικιάσεων αν το όχημα που θα νοικιάσουμε έχει διαφορικό, καθώς η απουσία του απαιτεί ιδιαίτερη συντηρητική οδήγηση και παραπάνω τεχνογνωσία. Θα κλείσω με μια προσωπική άποψη. Δεν θεωρώ καλή λύση να μπει κάποιος σε διαδικασία εξοικείωσης με κάτι νέο και διαφορετικό σε μια περίοδο χαλάρωσης και ξεγνοιασιάς όπως είναι οι καλοκαιρινές διακοπές, μια χρονική περίοδο εχθρό της φιλομάθειας. Πόσοι από εμάς δεν γυρίζουμε ξαφνικά σε ρυθμούς πόλης αρχές Σεπτεμβρίου και προσπαθούμε ακόμα και ως πεζοί να προσαρμοστούμε – υποχρεωθούμε ώστε να κυκλοφορούμε με μια σχετική ασφάλεια. Νοικιάστε ένα όχημα με το οποίο είστε εξοικειωμένοι και οργώστε την Ελλάδα μας, χτίζοντας σε ασφαλή χιλιόμετρα, όμορφες αναμνήσεις.

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το