Ελλάδα

«Γιατί αποτύχαμε να προβλέψουμε το αποτέλεσμα των εκλογών»

Μετά τον Δημήτρη Μαύρο της εταιρείας MRB, ο Θωμάς Γεράκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας MARC ζητά συγνώμη για τα αποτελέσματα των δημοσκοπήσεων, καθώς και του κοινού exit poll, μετά το κλείσιμο της κάλπης.

Όπως παραδέχεται στη μακροσκελή δήλωσή του «συνολικά, σε ένα πρωτόγνωρο και κατακερματισμένο πολιτικό περιβάλλον οφείλουμε να επανεξετάσουμε τα μοντέλα ερμηνείας των δεδομένων μας. Ζητώ συγγνώμη από τους πολίτες για την συμμετοχή μου στο λάθος και τους ευχαριστώ για τις ειλικρινείς απαντήσεις τους στις μετρήσεις μας».

Ολόκληρη η δήλωση του Θωμά Γεράκη:

«Είναι βέβαιο ότι τόσο οι δημοσκοπήσεις όσο και το exitpoll απέτυχαν να καταγράψουν τις τάσεις του εκλογικού σώματος.

Αυτό συνέβη σε ένα ιδιαίτερα αρνητικό κλίμα για τις εταιρίες δημοσκοπήσεων μετά την αστοχία τους να προβλέψουν το αποτέλεσμα του δημοψηφίσματος. Δικαιολογημένη η δυσπιστία και η αμφισβήτηση, ανθρώπινες οι υπερβολές, αναγκαίος ο προβληματισμός, απαράδεκτες οι γενικεύσεις και οι θεωρίες συνομωσίας.

Το κεφάλαιο των εταιριών δημοσκοπήσεων είναι η αξιοπιστία τους. Γνώριζαν καλά ότι σε αυτές τις εκλογές ή θα την επανακτούσαν ή θα την έχαναν οριστικά. Κανείς δεν θα διακύβευε την φήμη του για κανένα. Πως εξηγείται λοιπόν αυτή η πρόσφατη αστοχία των μετρήσεων;

Υπάρχουν δύο ξεχωριστά θέματα. Το ένα αφορά το exitpoll και το άλλο τις δημοσκοπήσεις.

1ο ΘΕΜΑ: το exitpoll έδειξε μικρή διαφορά υπέρ του ΣΥΡΙΖΑ, ενώ τελικά ήταν μεγάλη

Το exitpoll είναι εργαλείο πρόβλεψης. Οφείλει να προβλέπει με σχετικά μικρό περιθώριο σφάλματος το εκλογικό αποτέλεσμα. Το κοινό exitpoll –αν και προέβλεψε τα ποσοστά των μικρότερων κομμάτων- απέτυχε να προβλέψει την μεγάλη διαφορά των δύο μεγαλύτερων. Το πρόβλημα δεν ήταν μεθοδολογικό: ούτε πρόβλημα σχεδιασμού δείγματος, ούτε πρόβλημα συλλογής στοιχείων. Τα στοιχεία που συνέλεξαν οι ερευνητές μας έξω από τα εκλογικά κέντρα ήταν σωστά και οι πολίτες απάντησαν με απόλυτη ειλικρίνεια. Ωστόσο οι στατιστικές αναλύσεις που ακολούθησαν, τα μοντέλα και οι υποθέσεις εργασίας, αποδείχθηκαν λάθος. Το μεγάλο ποσοστό αποχής συσχετίστηκε με τους ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ, και έτσι μειώθηκε η μεγάλη διαφορά.

Είναι γεγονός ότι στο τραπέζι του κοινού exitpoll υπήρξαν μεταξύ μας διαφοροποιήσεις ως προς την ανάλυση των στοιχείων, αλλά τελικά όλοι συμφωνήσαμε στο λανθασμένο αποτέλεσμα που δώσαμε στις 7.00 μμ.

Δεν έφταιξε το εργαλείο, φταίξαμε εμείς.

2ο ΘΕΜΑ: οι προεκλογικές δημοσκοπήσεις έδειχναν τη διαφορά οριακή μεταξύ των δύο κομμάτων, ενώ τελικά ήταν μεγάλη

Οι δημοσκοπήσεις δεν είναι εργαλεία πρόβλεψης, αλλά πράγματι απέτυχαν να δείξουν την τάση της μεγάλης διαφοράς. Όλες οι δημοσκοπήσεις έδειχναν τεράστιο αριθμό αναποφάσιστων, εκ των οποίων οι περισσότεροι στις προηγούμενες εκλογές είχαν ψηφίσει ΣΥΡΙΖΑ.

Στο δελτίο του ALPHA TV δύο ημέρες πριν από τις εκλογές, είχαμε αναφέρει ότι «οι μισοί από αυτούς τελικά να ψηφίσουν τον ΣΥΡΙΖΑ, η διαφορά θα είναι πάνω από 5 μονάδες». Δεν μπορούσαμε όμως εκ των προτέρων να προκαθορίσουμε η να υπαγορεύσουμε την απόφαση αυτών που θα ψήφιζαν την Κυριακή. Σεβόμενοι τις στατιστικές αποκλίσεις και με δεδομένο τον πολύ μεγάλο αριθμό αναποφάσιστων του ΣΥΡΙΖΑ, αναλύαμε τα ενδεχόμενα αποτελέσματα που ήταν από οριακή νίκη της ΝΔ έως ευρύτατη νίκη του ΣΥΡΙΖΑ.

Συνολικά, σε ένα πρωτόγνωρο και κατακερματισμένο πολιτικό περιβάλλον οφείλουμε να επανεξετάσουμε τα μοντέλα ερμηνείας των δεδομένων μας.

Ζητώ συγγνώμη από τους πολίτες για την συμμετοχή μου στο λάθος και τους ευχαριστώ για τις ειλικρινείς απαντήσεις τους στις μετρήσεις μας».

Είχε προηγηθεί, χθες, η απολογία μέσω facebook του Δημήτρη Μαύρουτης MRB:
«Μια μεγάλη ανάληψη της ευθύνης για λογαριασμό όλων όσων κάνουμε πολιτικές έρευνες. Το χάσαμε. Οι πολίτες δεν μας είπαν ψέματα. Η ευθύνη είναι δική μας. Το αστάθμιστο δείγμα ήταν άψογο. Εμείς δεν έχουμε μεθοδολογικά εργαλεία για να αξιολογήσουμε και να διαχειριστούμε ακραίες καταστάσεις.

Εγώ προσωπικά ζητάω συγγνώμη για απόψε. Επί του μεθοδολογικού θα επανέλθουμε σύντομα για το θέμα. Επί του θέματος ενδεχόμενης χειραγώγησης η απάντηση βρίσκεται στο ότι στην Αυγή, εφημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ, δύο φορές η δική της ερευνητική εταιρεία έβγαλε 0 και 3 αντίστοιχα. Ποια πρόθεση είχε; Εναντίον του εαυτού τους. Όχι. Το πρόβλημα είναι μεθοδολογικό. Δεν διαβάζονται οι αναποφάσιστοι και η αποχή. Και πάλι συγγνώμη».

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το