Τοπικά

Γ. Ξηραδάκης: Ο Βόλος έχει τις δυνατότητες να γίνει διαμετακομιστικός κόμβος σαν το Ρότερνταμ

Τον σημαντικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει το λιμάνι του Βόλου και γενικότερα η πόλη, με την εκμετάλλευση των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων, όπως και από μια πιθανή ανανέωση του στόλου, που πραγματοποιεί αυτές τις μεταφορές, επισημαίνει ο Βολιώτης πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας οικονομικών συμβούλων XRCT, Γιώργος Ξηραδάκης.

Ερωτηθείς σχετικά από τη «Θ» εάν ο Βόλος μπορεί κερδίσει κομμάτι, ίσως και γενναίο, από την πίτα των θαλάσσιων μεταφορών μικρών αποστάσεων, οι οποίες αποτελούν το 60% των συνολικών μεταφορών εμπορευμάτων από και προς τα λιμάνια της Ε.Ε. το 2019, σημείωσε ότι η πρώτη του ναυτιλιακή μελέτη το 1989 στο πλαίσιο των μεταπτυχιακών σπουδών του αφορούσε στη ναυτιλιακή σύνδεση του Βόλου με την Ανατ. Μεσόγειο, αφού από τότε τον προβλημάτιζε η εξέλιξη και η ανάπτυξή του ως βασικό λιμάνι της Μεσογείου. Άλλωστε, όπως τονίζει, τόσο ο Βόλος, όσο και όλη η Θεσσαλία είναι περιοχές άρρηκτα συνδεδεμένες με το λιμάνι και τις συνδυασμένες μεταφορές: Εύκολη πρόσβαση, μορφολογία, θάλασσα, πλοία, τρένα, αεροπλάνα συσχετισμένα με το σημαντικό περιφερειακό αναπτυξιακό έργο της τελευταίας δεκαετίας είναι οι βάσεις του μοντέλου ανάπτυξης του τόπου για το άμεσο μέλλον.

Υπογραμμίζει ότι πρέπει να αντιληφθούμε πως η αγορά μεταλλάσσεται. Η Ευρώπη των 500 εκατ. κατοίκων έχει αλλάξει τρόπο, με τον οποίο τροφοδοτείται, γιατί έχει περιορίσει την παραγωγή προϊόντων, αφήνοντάς την σε λοιπές χώρες, όπως Ασία, Κίνα, Πακιστάν, Ινδία, τόπους παραγωγής αγαθών από όπου τα προμηθεύεται η Ευρώπη. Η Αφρική επίσης εξαιτίας του φθηνού εργατικού της κόστους και της εγγύτητάς της στην Ευρώπη γίνεται τόπος παραγωγής αγαθών με αυξητική τάση στο εγγύς μέλλον. Η αλλαγή αυτή των εμπορικών προτύπων συνδέεται άμεσα με τη μετατόπιση πυλών εισόδου των προϊόντων προς την Ευρώπη. Η ροή του εμπορίου από την Ανατολή προς την Ευρώπη περνά από την Ελλάδα, όπως έδειξε και η επένδυση της COSCO στο λιμάνι του Πειραιά και η αλλαγή του ρόλου του στο διαμετακομιστικό εμπόριο της Μεσογείου. Η ροή της ενέργειας, αλλά και του εμπορίου από τη Μέση Ανατολή και την Κεντρική Ασία προς την Ευρώπη περνά πάλι από την Ελλάδα, όπως δείχνουν τα επενδυτικά σχέδια για τον αγωγό φυσικού αερίου TAP, αλλά και η κίνηση στην Εγνατία Οδό.

«Ο ευρωπαϊκός στόλος της Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων είναι γερασμένος και προκειμένου να συμμορφωθεί η ναυτιλία με τους στόχους της Συμφωνίας του Παρισιού είναι αναγκαία η επέκταση ή η αναδίπλωση αυτού του στόλου. Υπάρχουν περισσότερα από 700 ελληνόκτητα πλοία, χωρητικότητας έως 20.000 τόνων, με μέσο όρο ηλικίας 23 έτη. Δεδομένης της τεχνογνωσίας της χώρας μας τόσο στις κατασκευές, στις επισκευές ή και στη συναρμολόγηση πλοίων από μια πληθώρα μικρών ναυπηγείων, η ανανέωση του ελληνόκτητου στόλου Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων μπορεί να γίνει εφικτή. Είναι μία μεγάλη ευκαιρία και πρόκληση για τη χώρα μας, στο πλαίσιο ανάπτυξης αυτού του τομέα της θαλάσσιας οικονομίας, η οποία δεν πρέπει να μείνει ανεκμετάλλευτη. Ο Βόλος ανέκαθεν ήταν μέρος ιδανικό για τέτοιου είδους εργασίες και επενδύσεις, που δίνουν τη δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης σε όλα τα επίπεδα», αναφέρει ο κ. Ξηραδάκης.

Δυνατότητα μετατροπής σε διαμετακομιστικό κόμβο
Ο Βολιώτης ναυτιλιακός παράγοντας επισημαίνει επιπλέον, ότι η νέα γενιά ιδιωτικοποιήσεων που αφορά και την αξιοποίηση 10 περιφερειακών λιμανιών, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγεται και ο Βόλος, έχουν προσελκύσει μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον. Οι γεωπολιτικές εξελίξεις στην Ανατολική Μεσόγειο καθιστούν την περιοχή για άλλη μία φορά στην ιστορία της, μήλο της έριδος για επενδυτικές κινήσεις. Η επιτυχής κινεζική επένδυση της Cosco στο λιμάνι του Πειραιά, που τον κατέστησε το πρώτο λιμάνι στη Μεσόγειο και τέταρτο στην Ευρώπη, πίσω από το Ρότερνταμ, την Αμβέρσα και το Αμβούργο, απέδειξε πώς η επωφελής αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας μπορεί να επέλθει μόνο μέσω της αναβάθμισης των υποδομών των λιμανιών μας. Το λιμάνι του Βόλου αποτελεί τη θαλάσσια πύλη της Θεσσαλίας. Με τα κατάλληλα έργα υποδομής, τη σύνδεση του λιμανιού με τις οδικές αρτηρίες και την αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του κάμπου, μπορεί ο Βόλος να μετατραπεί σε ένα διαμετακομιστικό κόμβο αντίστοιχο των μεγάλων ευρωπαϊκών μεγαλουπόλεων. Το λιμάνι θα μπορεί να εξυπηρετήσει τις μεταφορτώσεις εμπορευμάτων, αλλά και να υποβοηθήσει την ανάπτυξη του διεθνούς εμπορίου της χώρας. Παράλληλα έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει τον τουρισμό με ίδρυση χώρου υποδοχής κρουαζιερόπλοιων και επέκταση μαρίνας σκαφών σε διάφορα σημεία του Παγασητικού κόλπου. Σύμφωνα με τον ίδιο, η συνολική αυτή ανάπτυξη θα επιφέρει την προσέλκυση νέων επενδύσεων, οι οποίες θα συμβάλλουν όχι μόνο στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας, αλλά θα έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη στις τοπικές κοινωνίες, με σεβασμό στο περιβάλλον. «Είμαι θερμός υποστηρικτής πρωτοβουλιών, που θα βοηθήσουν εμάς τους ίδιους, να δημιουργήσουμε και να εξάγουμε τις ιδέες μας, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες μας», σημειώνει.

Επαναφορά στη λιμενική βιομηχανία
Απαντώντας σχετικά με το εάν η πιθανή δημιουργία ναύσταθμου μπορεί να δώσει μια έξτρα ώθηση στη λειτουργία του λιμανιού ή να αποτελέσει τροχοπέδη στην αναβάθμισή του, υπογραμμίζει πως η μικτή χρήση του λιμανιού, τόσο δηλαδή η εμπορική, όσο και η στρατιωτική, μπορεί να έχει επιτυχή έκβαση. Αυτή τη στιγμή ένα κομμάτι της ΝΑΤΟϊκής δύναμης με τα ελικόπτερα στο Στεφανοβίκειο, έχει σημαντική κινητικότητα στην περιοχή και θεωρεί ότι σιγά – σιγά αυτή η κινητικότητα θα εισχωρήσει στην οικονομική ζωή του τόπου, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας. Όπως λέει, το λιμάνι του Βόλου βρίσκεται σε ένα στρατηγικά σημαντικό σημείο για τη χώρα, αφού έχει άμεση έξοδο προς το κεντρικό Αιγαίο. Η αναβάθμισή του και η μετατροπή του σε μόνιμο χώρο ελλιμενισμού των αρματαγωγών του ελληνικού Στόλου, θα αυξήσει τη δυνατότητα των πεζοναυτών για ακόμα περισσότερες ασκήσεις με ταυτόχρονη εξοικονόμηση χρημάτων, εξαιτίας της μείωσης χρόνου μεταφοράς από τη Σαλαμίνα στον Βόλο. «Βέβαια η μετατροπή ενός πολιτικού λιμανιού, έστω και μερικώς, σε στρατιωτικό, απαιτεί μεγάλα κεφάλαια για τη δημιουργία δικτύου εγκαταστάσεων και υποδομών. Το ΤΑΙΠΕΔ αναμένει την οριστική πρόταση του Πολεμικού Ναυτικού, με την οποία θα προσδιορίζει τον αναγκαίο χώρο για τη δημιουργία του ναύσταθμου. Η τοπική κοινωνία θα πρέπει να συμμετέχει στη συζήτηση αυτή, όπως γίνεται σε όλα τα προηγμένα μέρη, που έχουν ως βάση ανάπτυξης τη λιμενική βιομηχανία. Είμαι απόλυτα αισιόδοξος ότι ύστερα από δεκαετίες ο Βόλος, με τις λιμενικές εγκαταστάσεις του στον Παγασητικό θα επανέλθει ενεργά στη λιμενική βιομηχανία της χώρας, με θετικά αποτελέσματα για την κοινωνία και την εθνική οικονομία», καταλήγει ο κ. Ξηραδάκης.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το