Πολιτισμός

Γ.Κυριακίδης: Η ιστορία της Ελλάδας προσελκύει την προσοχή όλου του κόσμου…

Το Μουσείο Ελιάς και Λαδιού Πηλίου στο Ημερολόγιο 2021, που κυκλοφορεί, φιλοξενεί έργα εικαστικών. Από Δευτέρα που θα ανοίξουν τα βιβλιοπωλεία, μπορείτε να το προμηθευτείτε. Στον Βόλο το έχουν η «Χάρτα», η «Πλαστελίνη» και το «greekbooks» ή στο Μουσείο Ελιάς (τηλ. 2423022009).
Ένας από αυτούς είναι ο σημαντικός χαράκτης Γιάννης Κυριακίδης. Γεννήθηκε το 1940 στην πόλη Κάσπη της Γεωργίας της πρώην Σοβιετικής Ένωσης. Σπούδασε στο Λαϊκό Πανεπιστήμιο Τέχνης στη Μόσχα 1960-64. Στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών του Λβοφ της Ουκρανίας 1962-67. Το 1968-1970 εργάστηκε ως καθηγητής στην Α.Σ.Κ.Τ. της Τασκένδης του Ουζμπεκιστάν. Από το 1971 έως το 1991 εργάστηκε ως καλλιτεχνικός διευθυντής στον κρατικό βιβλιοεκδοτικό οίκο στην Τασκένδη του Ουζμπεκιστάν.
Το 1991 εγκαθίσταται μόνιμα στην Ελλάδα, Αθήνα.


Έλαβε μέρος σε πάνω από 400 ατομικές και ομαδικές εκθέσεις. Συλλογές και έργα του Γιάννη Κυριακίδη βρίσκονται σε διάφορα Μουσεία: Συλλογή ALPHA BANK και Εθνική Πινακοθήκη, Δημοτικό Μουσείο Ακράτας Πελοπόννησος, Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Σοφίας & Χρήστου Μοσχανδρέου Μεσολόγγι, Αρχιεπισκοπή Αθηνών. Έργα του υπάρχουν σε Μόσχα, Αγ. Πετρούπολη, Οικουμενικό Πατριαρχείο Κωνσταντινουπόλεως, σε Μουσεία Λευκορωσίας, Ουζμπεκιστάν, Καρακαλπακιστάν, Κίνας, Βουλγαρίας, Τσεχίας, Η.Π.Α., Πολωνίας, Σλοβακίας, Κύπρου κ.ά. Σε πολλές συλλογές ιδιωτών σε πολλά κράτη. Δημιούργησε αφίσες, σκηνογράφησε θεατρικά δρώμενα.
Συνέγραψε το βιβλίο «Μέθοδος και Βάσεις κατασκευής Διακοσμητικών και τέχνη του Κοσμήματος». Εικονογράφησε πολλά βιβλία. Έγραψε έξι ποιητικές συλλογές.

Οι απόψεις του Γιάννη Κυριακίδη
Ποιοι είναι οι λόγοι που επιλέξατε αυτό το υλικό για να εκφραστείτε εικαστικά και δεν επιλέξατε την κλασική ζωγραφική για παράδειγμα; Γιατί σας εκφράζει αυτός ο τρόπος εικαστικής έκφρασης;
Στη δουλειά μου υπάρχουν δυο παράλληλες τεχνικές δυνατότητες έκφρασης θεμάτων και ιδεών. Η ζωγραφική έχει ένα ευρύ συναισθηματικό φάσμα με αποχρώσεις. Τα χαρακτικά, ειδικά η χάραξη σε λινέλαιο και ξύλο, που σου δίνουν ελάχιστες τεχνικές δυνατότητες, διότι δεν δικαιολογείται λάθος και δεν μπορεί να γίνει διόρθωση (!), αλλά καθιστούν δυνατή την άμεση και γρήγορη μεταφορά της ιδέας του έργου στον θεατή, χωρίς να αποσπάται η προσοχή από τις χρωματικές αποχρώσεις, εάν το ίδιο θέμα είχε παρουσιαστεί ζωγραφικά.

Πώς και επιλέξατε θέματα από την Ελληνική Επανάσταση ή ήρωες του 1821;
Η ιστορία της Ελλάδας από την αρχαιότητα έως σήμερα προσελκύει την προσοχή όλου του κόσμου. Αμέτρητες μελέτες, βιβλία, άρθρα, δημοσιεύσεις για τον πολιτισμό της Ελλάδας, επιστήμες, αρχιτεκτονική, ανακαλύψεις, βιογραφίες των μεγάλων συμπατριωτών μας, η ιστορία του σχηματισμού και της ανάπτυξης της χώρας μας, προσελκύει συνεχώς πολλούς ανθρώπους να κατανοήσουν το φαινόμενο της Ελλάδας στον παγκόσμιο χώρο. Και φυσικά εάν η Ελλάδα δεν είχε καταστρέψει τα δεσμά της δουλείας το 1821, ο κόσμος όλος θα είχε χάσει αυτό το επίτευγμα… Όπως κάθε πατριώτης, είμαι ενθουσιασμένος από τις ηρωικές πράξεις των παιδιών της Ελλάδας, που και εμένα με ενέπνευσαν να δημιουργήσω πολλά χαρακτικά στο λινέλαιο και το ξύλο.

Τα έργα σας δεν περιέχουν χρώμα, αυτό πώς αναπληρώνεται; Ή το θεωρείται ότι δεν χρειάζεται;
Ο λακωνικός χαρακτήρας των φύλλων χαρακτικών, δεν απαιτεί την παρουσία χρώματος, κατά τη γνώμη μου. Ειδικά επειδή εξαρτάται από τα συγκεκριμένα καθήκοντα του καλλιτέχνη ή από τον σκοπό του έργου. Τα πλεονεκτήματα της χαρακτικής είναι ένα παιχνίδι τόνων με την προσωπική του προσέγγιση, είναι κατάθεση ιδεών. Κάθε τύπος τέχνης έχει τα δικά του χαρακτηριστικά και τους κανόνες του, και όταν εισάγονται εγγενή στοιχεία, παραβιάζονται τα φυσικά χαρακτηριστικά του είδους. Εάν βάψετε γλυπτό π.χ., αυτό θα προκαλέσει σύγκρουση με τη φυσικότητα και αυθεντικότητα του υλικού.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το