Τοπικά

Φοιτητές του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής σε αλληλεπίδραση με την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών

Την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου ολοκληρώθηκε ο κύκλος εργαστηρίων/σεμιναρίων (συν)δημιουργίας και αλληλεπίδρασης φοιτητών-τριών του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με φοιτητές-τριες και ερευνητές-τριες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας στην πολυχρηστική ψηφιακή καλλιτεχνική πλατφόρμα @postasis.
Το Έργο @postasis, με συντονιστή το Μάνθο Σαντοριναίο, χαρακτηρίζεται από διεπιστημονικότητα, διακαλλιτεχνικότητα και διαμεσικότητα τα οποία αποτελούν φαινόμενα ή/και ζητούμενα της σύγχρονης τέχνης, των σύγχρονων εκπαιδευτικών θεωριών και παιδαγωγικών προσεγγίσεων (όπως για παράδειγμα η προσέγγιση STEAM – Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics), καθώς και του σύγχρονου (μετα-) ψηφιακού πολιτισμού.

Εισαγωγή στη δομή, το σκεπτικό, τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της πλατφόρμας apostasis από τη Διδάσκουσα Δρ Αναστασία Ζωή Σουλιώτου, Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής, Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

H πλατφόρμα apostasis είναι μία πολυχρηστική ψηφιακή καλλιτεχνική πλατφόρμα η οποία επιτρέπει τη δημιουργία τεχνητής ζωής με avatars, τα οποία χειρίζονται άνθρωποι-χρήστες, καθώς και Non Player Characters (NPCs), τα οποία είναι προγραμματισμένα και έχουν συγκεκριμένες συμπεριφορές στο χώρο και στο χρόνο. Επίσης, η πλατφόρμα @postasis επιτρέπει τη (συν)δημιουργία και την αλληλεπίδραση των χρηστών στον ψηφιακό χώρο, δίνοντας όμως και τη δυνατότητα συνδέσεων με δράσεις και στο φυσικό χώρο μέσα από την εφαρμογή του διαδικτύου των πραγμάτων (Internet of Things).

Οντότητες με σχήμα κύβου στον ψηφιακό χώρο στις οποίες χρησιμοποιήθηκαν ως «ένδυμα» οι εργασίες (σχέδια, ζωγραφική, κολλάζ, μικτή τεχνική) των φοιτητών-τριών.

Τα σεμινάρια-εργαστήρια πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του μαθήματος «Εικαστικές Τέχνες στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» με συντονίστρια τη Διδάσκουσα στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας Δρ Αναστασία Ζωή Σουλιώτου σε συνεργασία με την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ apostasis: Virtual Artistic Laboratory (ιστοσελίδα: http://apostasis.eu/) με συντονιστές το Μάνθο Σαντοριναίο, Καθηγητή της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και Συν-Διευθυντή του Ελληνογαλλικού Μάστερ «Τέχνη και Εικονική Πραγματικότητα», και τη Δρ Σταυρούλα Ζώη, επιστήμων πληροφορικής, ερευνήτρια και ΕΔΙΠ της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας αυτής αρχικά έγινε εισαγωγή των φοιτητών-τριών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας στη δομή, το σκεπτικό, τα χαρακτηριστικά και τις δυνατότητες της πλατφόρμας. Οι φοιτητές-τριες δημιούργησαν στο φυσικό χώρο με σχέδιο, ζωγραφική, κολλάζ και μικτή τεχνική αποδίδοντας θέματα της επιλογής τους πάνω σε ειδικά διαμορφωμένα πρότυπα τα οποία στη συνέχεια μετατράπηκαν σε οντότητες με σχήμα κύβου στον ψηφιακό χώρο (Εικόνα 2). Στη συνέχεια οι φοιτητές-τριες ήρθαν για πρώτη φορά σε επαφή με την ψηφιακή πλατφόρμα apostasis στην οποία είχαν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν avatars με τους κύβους που προέκυψαν από τις εργασίες τους και να αλληλεπιδράσουν στον εικονικό χώρο. Η αλληλεπίδραση γινόταν απευθείας μέσα από τις εντολές των χρηστών για περιπλάνηση των avatars στο χώρο της πλατφόρμας, καθώς και μέσα από γραπτή επικοινωνία των χρηστών σε πραγματικό χρόνο (chat).

Οι συντονιστές του προγράμματος Εrasmus+ @postasis Μάνθος Σαντοριναίος, Καθηγητής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών και Δρ. Σταυρούλα Ζώη, επιστήμων πληροφορικής, ερευνήτρια και ΕΔΙΠ της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών.

Η εισαγωγή των εργασιών των φοιτητών-τριών στον ψηφιακό χώρο της πλατφόρμας με τη μορφή κύβων ήταν κάτι που τους ενθουσίασε. Ένιωσαν ότι οι εργασίες τους αναδείχθηκαν ενώ η παρουσία των εργασιών τους στον εικονικό-ψηφιακό χώρο της πλατφόρμας ενθάρρυνε την αλληλεπίδρασή τους, καθώς κάθε φοιτητής-τρια μπορούσε να επιλέξει ως «ένδυμα» για τον κύβο-avatar τη δική του/της εργασία ή την εργασία συμφοιτητή-τριας. Στην τελική φάση της δράσης, την Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου, οι φοιτητές-τριες (συν)δημιούργησαν εντός της ψηφιακής πλατφόρμας apostasis χτίζοντας τον δικό τους πολυαισθητηριακό εικονικό χώρο (Εικόνα 3). Έφτιαξαν avatars τα οποία έντυσαν οι ίδιοι-ες με δικές τους δημιουργίες (ζωγραφική, κολλάζ, μικτή τεχνική) και στη συνέχεια τους έδιναν συμπεριφορές για τη δράση τους στο χώρο. Αλληλεπίδρασαν στον εικονικό χώρο με φοιτητές-τριες και ερευνητές-τριες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας (Εικόνα 4), χρησιμοποιώντας όλοι-ες τους avatars για να εξερευνήσουν τα χρώματα και τις υφές, να αφήσουν το ζωγραφικό τους ίχνος στον εικονικό χώρο, να ενεργοποιήσουν το ηχοτοπίο της πλατφόρμας, να αλληλεπιδράσουν, να δημιουργήσουν ομάδες και να συνομιλήσουν από απόσταση.

Η συλλογικότητα της δημιουργίας με τη συνεργασία πολλών ανθρώπων διαφορετικών ειδικοτήτων, η αλληλεπίδραση, η εμπλοκή πολλών μέσων και αισθήσεων αναδεικνύουν τις δυνατότητες που προσφέρει η πλατφόρμα @postasis να συνδέει δημιουργικά τους ανθρώπους όπου και αν βρίσκονται. Ταυτόχρονα, η συγκεκριμένη πλατφόρμα και η συνεργασία και αλληλεπίδραση των φοιτητών-τριών του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με εκπαιδευτικούς, καλλιτέχνες, ερευνητές-τριες και φοιτητές-τριες της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών Αθήνας ανέδειξαν την πλατφόρμα @postasis σε χώρο δημιουργικής έκφρασης, (συν)δημιουργίας και συμμετοχής. Η πλατφόρμα @postasis και γενικότερα η αξιοποίηση ψηφιακών μέσων και εικαστικής δημιουργίας ανοίγει δρόμους αξιοποίησης και ανάπτυξης εφαρμογών και δράσεων στην εκπαίδευση και στην Ειδική Αγωγή. Η εμπειρία (συν)δημιουργίας και αλληλεπίδρασης στην πλατφόρμα @postasis ήταν πρωτόγνωρη και πολύ δημιουργική για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας με δυνατότητες και προοπτικές εξέλιξης εμπλουτισμού των δράσεων που ελπίζουμε να συνεχιστούν.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο

Μοιραστείτε το