Πολιτισμός

Έρικα Γκουτενσβάγκερ: Για ένα σχολείο με τέχνη και σχέδιο

Η τρομερή προχειρότητα, με την οποία αντιμετωπίζεται από την τωρινή Κυβέρνηση, η καλλιτεχνική παιδεία στο σχολείο, μαρτυρά την ξεκάθαρη πρόθεση της νυν υπουργού Παιδείας, Νίκης Κεραμέως, να εξαλείψει κάθε πιθανότητα για τον Έλληνα μαθητή να καταστεί κοινωνός της Τέχνης. Κόντρα στη νοοτροπία που θέλουν να επιβάλλουν οι κυβερνώντες για μία ζωή δίχως Τέχνη, είκοσι πέντε Θεσσαλοί εικαστικοί εκπαιδευτικοί, μετέχουν στην ομαδική έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο ντε Κίρικο» και με τα έργα τους στέλνουν το δικό τους ηχηρό μήνυμα κατά της προσπάθειας απαξίωσης του έργου τους.

Η εικαστικός και χαράκτρια κ. Έρικα Γκουτενσβάγκερ, η οποία διδάσκει το μάθημα της Εικαστικής Τέχνης στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ήταν μία από τις δύο συντονίστριες της έκθεσης με τίτλο «Για ένα σχολείο με σχέδιο» που θα διαρκέσει μέχρι τις 30 Ιουνίου (η έτερη ήταν η Ευτυχία Λάνταβου από τη Λάρισα). Διοργανώνεται από την Ένωση Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, σε συνεργασία με τη Διεύθυνση Πολιτισμού του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ του Δήμου Βόλου, ενώ ανάλογες εκθέσεις πραγματοποιούνται παράλληλα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Πάτρα.
Η Ελληνοαμερικανίδα καθηγήτρια, με προϋπηρεσία δύο και πλέον δεκαετιών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (προτού μετακινηθεί στο Παιδαγωγικό δίδασκε σχέδιο στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων-Μηχανικών), στο περιθώριο των χθεσινών εγκαινίων της έκθεσης και της live performance που παρουσίασε ο Βολιώτης εικαστικός Ιωακείμ Μιναρετζόπουλος στον πεζόδρομο της Μεταμόρφωσης, μίλησε για την έκθεση και τον αγώνα των συναδέλφων της στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, για να επανέλθουν άμεσα όλα τα καλλιτεχνικά μαθήματα στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου. Ειδικά στο Λύκειο, τα εικαστικά μαθήματα υπόκεινται πρωτοφανή δίωξη, με την τωρινή πολιτική ηγεσία να δίνει τη χαριστική βολή, σαν να μην έφταναν οι τρομερές ανατροπές που έχει προκαλέσει η πανδημία του κορωνοϊού. Στην πρώτη τάξη τα καλλιτεχνικά καταργήθηκαν από μάθημα επιλογής, ενώ στην τρίτη τάξη το ελεύθερο και γραμμικό σχέδιο καταργήθηκε, παρότι είναι μαθήματα που πρέπει να διδάσκονται για την εισαγωγή στις αρχιτεκτονικές σχολές και Καλών Τεχνών, αλλά και στη σχολή Γλυπτικής και Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου.

«Είναι μία έκθεση διαμαρτυρίας», κατέστησε σαφές εξ αρχής η κ. Γκουτενσβάγκερ, η οποία δεν έκρυψε την απογοήτευσή της για όσα συμβαίνουν τον τελευταίο χρόνο. «Υπήρχε μία συνεχής υποβάθμιση, αλλά πλέον η Τέχνη διώκεται από τα σχολεία. Ενώ θα έπρεπε να «χτίζουμε», συνεχώς «γκρεμίζουμε». Δεν υπάρχει λογική σε όλο αυτό που συμβαίνει. Βέβαια, ο σκοπός των κυβερνώντων είναι ξεκάθαρος. Υπάρχει μία σκοπιμότητα πίσω από την προσπάθεια να εξοβελίσουμε τα συναισθήματα και την έκφραση από τα παιδιά, και να ασχοληθούμε αποκλειστικά με τα εργαστήρια δεξιοτήτων, για να δημιουργήσουμε τους αυριανούς εργαζόμενους-ρομπότ. Η Τέχνη είναι για ελεύθερους ανθρώπους και αυτή την ελευθερία κάποιοι θέλουν να την ψαλιδίσουν. Η Τέχνη είναι δυνατό εργαλείο και κάποιοι τη φοβούνται, γιατί μπορεί να συσπειρώσει και να παθιάσει τον κόσμο», συμπλήρωσε με νόημα.
Στη συνέχεια, η Ελληνοαμερικανίδα εικαστικός θυμήθηκε τη συμβουλή που δίνει στους φοιτητές της: «Τους λέω συνεχώς ότι η Τέχνη είναι ένα κομμάτι της ζωής μας και η δημιουργική σκέψη είναι απαραίτητη για οτιδήποτε κάνουμε». Όμως, πέρα από την ακύρωση του πολιτισμικού ρόλου που μπορεί να διαδραματίσει το λύκειο, η κ. Γκουτενσβάγκερ έθιξε και μία άλλη πτυχή του προβλήματος: «Η έξωση του μαθήματος από την Γ’ Λυκείου, μας κάνει να αναρωτιόμαστε για τον χαρακτήρα της δημόσιας Παιδείας. Όταν έχει πάψει να διδάσκεται στο σχολείο και όλοι οι μαθητές είναι υποχρεωμένοι να καταφύγουν σε ιδιωτικά φροντιστήρια, τι συμβαίνει με τα παιδιά που δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα για κάτι τέτοιο; Αυτό θίγει και την τριτοβάθμια εκπαίδευση και η πανεπιστημιακή παιδεία γίνεται προνόμιο για λίγους».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το