Τοπικά

Εργασία και εκπαίδευση γονιών πίσω από επιδόσεις μαθητών – Τα συμπεράσματα έρευνας του 8ου ΓΕΛ Βόλου

Μαθητές γονιών που εργάζονται και οι δύο και είναι απόφοιτοι ΑΕΙ, εμφανίζουν καλύτερες επιδόσεις σε σχέση με άλλους μαθητές που προέρχονται από οικογένειες με χαμηλό οικονομικό και μορφωτικό επίπεδο, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο 8ο ΓΕΛ Βόλου. Οι μαθητές διερεύνησαν τη συσχέτιση των κοινωνικών ανισοτήτων με τις σχολικές επιδόσεις μέσα στην περίοδο της κρίσης.

Η έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο 8ο ΓΕΛ Βόλου μελέτησε την επίδραση των κοινωνικών ανισοτήτων στη σχολική επίδοση των μαθητών. Η καθηγήτρια κ. Φιλίτσα Τάσιου που είχε την επιμέλεια της έρευνας, επισήμανε πως συνολικά συγκεντρώθηκαν 110 ερωτηματολόγια και πάρθηκαν απαντήσεις από μαθητές των δύο πρώτων Τάξεων. Το βασικό συμπέρασμα της έρευνας είναι πως η κοινωνικοοικονομική κατάσταση της οικογένειας επιδρά και στη σχολική επίδοση του μαθητή.

Η κ. Τάσιου τόνισε πως «Ερευνήσαμε την οικονομική κατάσταση των οικογενειών τους με ερωτήσεις όπως ποιο είναι το επάγγελμα των γονέων τους, από πόσα μέλη αποτελείται η οικογένειά τους, αν πηγαίνουν φροντιστήρια, αν μαθαίνουν ξένες γλώσσες ή αν πηγαίνουν διακοπές με τους γονείς τους και καταλήξαμε στα εξής συμπεράσματα:

Το 69% των γονέων θεωρούν από αρκετά σημαντικό έως πάρα πολύ σημαντικό να παρουσιάζουν τα παιδιά τους καλή επίδοση στο σχολείο.

Οι περισσότεροι μαθητές που έχουν άριστη και πολύ καλή επίδοση, ανήκουν σε οικογένειες που οι γονείς τους είναι επιστήμονες στην πλειονότητα και ασκούν επαγγέλματα όπως ελεύθεροι επαγγελματίες, δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι. Στις περισσότερες οικογένειες εργάζονται και οι δύο γονείς, άρα το οικογενειακό εισόδημα είναι μεγαλύτερο. Δεν προέρχονται συνήθως από πολυμελείς οικογένειες.

Κάποιοι μαθητές που έχουν χαμηλή επίδοση στο σχολείο, ανήκουν σε οικογένειες που οι γονείς τους έχουν χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο. Σε μερικές περιπτώσεις η μητέρα είναι νοικοκυρά ή ο πατέρας είναι άνεργος, άρα το οικογενειακό εισόδημα είναι μικρό. Κάποιοι ανήκουν σε μονογονεϊκές ή πολυμελείς οικογένειες.

Το συμπέρασμα μας είναι ότι η κοινωνική προέλευση (επάγγελμα, εισόδημα και εκπαίδευση γονέων) των μαθητών διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στη σχολική τους επίδοση. Υπάρχουν όμως και περιπτώσεις μαθητών στο σχολείο μας, που έχουν άριστη επίδοση και προέρχονται από οικογένειες με χαμηλό εισόδημα».

Η μαθήτρια Ελίνα Στεργιοπούλου ανέφερε πως οι περισσότεροι μαθητές με γονείς δημοσίους υπαλλήλους μπορούν να πηγαίνουν στο φροντιστήριο, αλλά και σε εξωσχολικές δραστηριότητες, ενώ μπορούν να πηγαίνουν και εκδρομές με τους γονείς τους. Πρόκειται για παιδιά που δουλεύουν και οι δύο γονείς τους, τα οικονομικά της οικογένειας είναι καλά και αυτό έχει θετική επίδραση και στη σχολική επίδοση των ιδίων.

Η κ. Τάσιου συμπλήρωσε πως στις οικογένειες που ο ένας γονιός είναι άνεργος, τότε διαπιστώνεται πως η σχολική επίδοση των μαθητών μειώνεται και από καλή δηλαδή κοντά στον βαθμό 16, γίνεται σταδιακά σχεδόν καλή.

Από την πλευρά του ο Χρήστος Τίγκας υπογράμμισε πως η υλικοτεχνική υποδομή παίζει ρόλο στη συγκέντρωση των παιδιών στον στόχο τους. Πάνω από το 60% των μαθητών δήλωσε πως δεν χρησιμοποιούνται πολύ οι αίθουσες με τους προτζέκτορες και τα εργαστήρια και γενικά οι ψηφιακές τεχνολογίες.

Άλλα στοιχεία της έρευνας ήταν πως η πλειοψηφία των μαθητών πηγαίνει μια φορά τον χρόνο διακοπές, αν και επιλέγουν σε σπίτια φίλων και συγγενών. Επίσης σχεδόν όλοι οι μαθητές θέλουν να σπουδάσουν στην Ελλάδα.

95% των μαθητών με κινητό τηλέφωνο

Από την πλευρά της η μαθήτρια Μαρία Τσιάρα τόνισε πως «από την έρευνα προέκυψε ότι οι περισσότεροι μαθητές δηλαδή πάνω από το 95%, έχουν κινητό τηλέφωνο και το αλλάζουν μετά από δύο χρόνια, εφόσον υποστεί κάποια φθορά. Επίσης τα παιδιά των πολυμελών οικογενειών δυσκολεύονται και οι επιδόσεις δεν είναι τόσο υψηλές. Στο Δημοτικό τα παιδιά των πολυμελών οικογενειών βοηθιούνται από τους γονείς τους, όπως και στο Γυμνάσιο, ενώ στο Λύκειο αυτή η βοήθεια περιορίζεται, επειδή στη λυκειακή εκπαίδευση παρέχονται πιο εξειδικευμένες γνώσεις και οι γονείς δεν μπορούν να τις παρέχουν».

Η μαθήτρια Ματίνα Τοπούζ ερεύνησε στην ομάδα της κατά πόσο το μορφωτικό επίπεδο των γονιών επηρεάζει τη σχολική επίδοση των παιδιών. «Από την έρευνα διαπιστώνουμε πως «αρκετοί γονείς που βρίσκονται κοντά στα παιδιά τους βοηθώντας τους στα μαθήματα από το Δημοτικό ακόμη, αυτό έχει θετικές συνέπειες καθώς η επίδοση των μαθητών κυμαίνεται από το καλή έως το άριστη. Επίσης οι γονείς συνδράμουν στα παιδιά τους για τα μαθήματα κυρίως στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο».

Επίσης η Ελευθερία Πετροπούλου και η Κωνσταντίνα Σακκοπούλου μελέτησαν κατά πόσο το μορφωτικό επίπεδο των γονέων επηρεάζει την επίδοση των παιδιών. «Το μορφωτικό επίπεδο των γονέων παίζει μεγάλο ρόλο στην επίδοση των μαθητών. Είδαμε ότι τα παιδιά γονιών που είναι απόφοιτοι Λυκείου δεν έχουν τόσο καλή επίδοση όση των μαθητών που οι γονείς τους είναι και οι δύο απόφοιτοι ΑΕΙ. Επίσης παρατηρήσαμε πως ο γονιός με υψηλό μορφωτικό επίπεδο, έχει και περισσότερες απαιτήσεις από το παιδί του αν και δεν τον κατευθύνει σε κάποιο επάγγελμα».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το