Πολιτισμός

Έργα του Δημήτρη Κοντού στον Χώρο Τέχνης δ.

 

Έργα του πρωτοπόρου της Τέχνης Δημήτρη Κοντού περιλαμβάνει η έκθεση «Δημήτρης Κοντός, 1931 – 1996, ζωγραφική» που θα εγκαινιαστεί την Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου, στις 8 το βράδυ, στον Χώρο Τέχνης δ. (Χατζηαργύρη 4 με Ιάσονος).
Η έκθεση προσφέρει άμεση προσέγγιση στο έργο του Δ. Κοντού παρουσιάζοντας όλες τις δημιουργικές του φάσεις και τις διαφορετικές τεχνοτροπίες, προσδίδοντας έναν αναδρομικό χαρακτήρα με έργα μεσαίου και μεγάλου μεγέθους.
Ο Δημήτρης Κοντός γεννήθηκε στην Τρίπολη Αρκαδίας το 1931. Σπούδασε με υποτροφία του ΙΚΥ στην ΑΣΚΤ της Αθήνας (1950-1955) με τον Γιάννη Μόραλη. Αποφοίτησε με 5 επαίνους. Το 1958 βρίσκεται στη Ρώμη όπου, μαζί με τους Γαΐτη, Κανιάρη, Κεσσανλή και Τσόκλη, συμμετέχοντας ενεργά στα πρωτοποριακά κινήματα της τέχνης, ιδρύουν την καλλιτεχνική ομάδα Gruppo Sigma, τo 1959. Μετά από μια περίοδο διαμονής στο Παρίσι (1961-1964), επιστρέφει στην Ελλάδα και εργάζεται ως βοηθός – επιμελητής στην Έδρα Ζωγραφικής και Ελεύθερου Σχεδίου της Αρχιτεκτονικής Σχολής του ΕΜΠ. Το 1968 διορίζεται επιμελητής Ελευθέρου Σχεδίου στην ίδια Σχολή. Το 1970 παραιτείται από το Πολυτεχνείο και ανοίγει το δικό του Φροντιστήριο – Εργαστήριο Ελευθέρου Σχεδίου και Ζωγραφικής. Σε όλο αυτό το διάστημα συμμετείχε σε εκθέσεις που έφεραν στο φως τις πρωτοποριακές προτάσεις των Ελλήνων καλλιτεχνών της διασποράς, της λεγόμενης «γενιάς του ’60». Στο προσωπικό του έργο χρησιμοποιούσε μια ιδιαίτερη χειρονομιακή γραφή, συχνά σε σπειροειδή διάταξη, χρησιμοποιώντας άλλοτε μολύβια (γραφίτη η χρωματιστά), ακουαρέλες, μελάνια και λάδια. Η δημιουργία του πλαστικού χώρου μέσα από τη χειρονομία και το υλικό, παρέπεμπε τόσο στα φυσικά φαινόμενα, όσο και στην ανθρώπινη ενέργεια. Το 1967-68 δημιούργησε το Roman Pictural, ένα «Εικαστικό Μυθιστόρημα», με την αφηρημένη ποιητική γραφή του καλλιτέχνη να διατρέχει τις σελίδες του. Το 1974 αποδέχεται την υποτροφία του Ιδρύματος Ford και ξεκινά μια νέα δημιουργική περίοδο. Το 1975 παρουσιάζει επιτέλους το έργο του, σε μια πρώτη ατομική έκθεση στην Γκαλερί Δεσμός στην Αθήνα, όπου εκθέτει δείγματα της παλαιότερης δουλειάς του. Λίγο αργότερα και στον ίδιο χώρο, παρουσιάζει τα Λατρευτικά. Πρόκειται για ένα σύνολο καινούργιων έργων, εμπνευσμένα από τα αφιερώματα-τάματα των πιστών, με έντονο κριτικό και κοινωνικοπολιτικό περιεχόμενο. Το 1984 εκλέχτηκε καθηγητής στη νεοσύστατη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Στην Αίθουσα Τέχνης «Παρατηρητής», το 1993, στη Θεσσαλονίκη, παρουσιάζει μια σειρά μεταξοτυπιών με τίτλο «Αφιέρωμα στην Δύση της Πανσελήνου», ενώ το 1995 εκθέτει στην Αθήνα στην Γκαλερί της Μαρίας Παπαδοπούλου τα «Παλιά Σχέδια», επιβεβαιώνοντας, για άλλη μια φορά σε αυτές τις δύο τελευταίες εκθέσεις του, την ειδική του ευαισθησία και τη φιλοσοφική του αντίληψη για το σύμπαν και τον χρόνο. Πέθανε στη Θεσσαλονίκη το 1996. Το 2007 οργανώθηκε μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, την οποία επιμελήθηκε η ιστορικός-κριτικός τέχνης Μαρία Κοτζαμάνη (1938-2012).
Η ιστορικός τέχνης Θάλεια Στεφανίδου αναφέρει: «Ο Δημήτρης Κοντός υπήρξε αναμφίβολα ένας από τους πιο γνήσιους και πρωτοπόρους καλλιτέχνες της γενιάς του… Πορεύτηκε πάντοτε με συνέπεια και απαράμιλλη τόλμη στις περιοχές του αγνώστου, αναζητώντας και προσδιορίζοντας έναν διαφορετικό ρόλο για τη λειτουργία της τέχνης, όχι μόνο μέσα στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής του δημιουργίας, αλλά και μέσα σε αυτό της ίδιας της ζωής… Σε κανέναν άλλο καλλιτέχνη η αμφίδρομη σχέση τέχνης – ζωής δεν ήταν τόσο οργανικά και άρρηκτα δεμένη… Στη βιωματική περιπέτεια της ζωής του, είχε μια πρωτογενή δύναμη ζωτικότητας, που ξεκινούσε από την οικουμενικότητα της φύσης και κατέληγε εντελώς φυσιολογικά ως τις απαρχές της γραφής και τις βαθιές δομές της γλώσσας…».
Η έκθεση έργων του Δημήτρη Κοντού στον Χώρο Τέχνης δ. θα λειτουργεί έως την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου καθημερινά Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή 11.00 – 14.00 και 18.30 – 21.00, Σάββατο 11.00 – 14.30, Κυριακή, Δευτέρα κλειστά ή με ραντεβού στο τηλ. 6978186878.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το