Τοπικά

Έρευνα για την υπνηλία και την κόπωση σε οδηγούς στην Εθνική Οδό

Στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και συγκεκριμένα στα όρια δικαιοδοσίας του Τμήματος Τροχαίας Αυτοκινητοδρόμων ΠΑΘΕ Μαγνησίας (από Μ. Μοναστήρι Λάρισας έως και τις Ράχες Φθιώτιδας) πραγματοποιήθηκε έρευνα, της οποίας το αντικείμενο είχε να κάνει με τους παράγοντες που επηρεάζουν τα επίπεδα ημερήσιας υπνηλίας και κόπωσης σε επαγγελματίες και ερασιτέχνες οδηγούς. Η έρευνα αφού έλαβε έγκριση από την Επιτροπή Δεοντολογίας του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, διεξήχθη κατά τους μήνες Ιούλιο έως και Οκτώβριο του 2020 από τον διοικητή της Υπηρεσίας αυτής, αστυνομικό υποδιευθυντή Ελευθέριο Αναδιώτη υπό την επίβλεψη του δρ. Γεώργιου Σακκά, καθηγητή Κλινικής Εργοφυσιολογίας του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας.
Ως γνωστό, ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα που καλείται να επιλύσει η σύγχρονη κοινωνία, είναι αυτό της οδικής ασφάλειας. Στόχος της ερευνητικής μελέτης, όπως προαναφέρθηκε, ήταν να εντοπίσει τους παράγοντες που φαίνεται να επηρεάζουν τα επίπεδα υπνηλίας και κόπωσης των οδηγών κατά μήκος του εθνικού οδικού δικτύου και οι οποίοι δεν αξιολογούνται ιδιαίτερα και επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την οδική ασφάλεια.

Η έρευνα διεξήχθη από τον αστυνομικό υποδιευθυντή Ελευθέριο Αναδιώτη υπό την επίβλεψη του δρ. Γεώργιου Σακκά, καθηγητή Κλινικής Εργοφυσιολογίας του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας

Η έρευνα διεξήχθη στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και προς τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) κατά τη διάρκεια ολόκληρου του εικοσιτετράωρου, το δείγμα αυτής αποτέλεσαν 100 οδηγοί (50 ερασιτέχνες και 50 επαγγελματίες / οδηγοί φορτηγών), οι οποίοι κινήθηκαν στον κύριο οδικό άξονα της χώρας και αξιολογήθηκαν για τις ανάγκες της μελέτης και το ποσοστό συναίνεσης των οδηγών για τη συμμετοχή τους στην έρευνα άγγιξε το απόλυτο. Πιο συγκεκριμένα, οι οδηγοί σταθμεύονταν με ασφάλεια στα parking του Αυτοκινητόδρομου, καθώς και στα Σ.Ε.Α. Αλμυρού, εισέρχονταν σε ένα ειδικά διαμορφωμένο όχημα, το οποίο χρησιμοποιήθηκε για τις ανάγκες της μελέτης, ενημερώνονταν για την έρευνα και συμπλήρωναν αίτησης συναίνεσης (προστασία GDPR/Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων). Ακολούθως, γινόταν καταγραφή των δημογραφικών τους στοιχείων, προέβαιναν στη συμπλήρωση ερωτηματολογίων σχετικά με την κόπωση και την υπνηλία και πραγματοποιούνταν αξιολόγηση των σωματομετρικών χαρακτηριστικών (ύψους, περιφέρειας μέσης / πύελου, Δ.Μ.Σ. ποσοστό σωματικού λίπους, μυικής μάζας και άλιπης μάζας κ.λπ.) με τη χρήση ειδικής ζυγαριάς βιοαγωγιμότητας.
Στη συνέχεια, γινόταν αξιολόγηση μυϊκής δύναμης με τη χρήση χειροδυναμόμετρου, αξιολόγηση των επιπέδων σακχάρου και χοληστερόλης στο αίμα με ειδικές συσκευές μέτρησης γλυκόζης και χοληστερόλης και τέλος γινόταν αξιολόγηση αρτηριακής πίεσης και καρδιακής συχνότητας ηρεμίας με τη χρήση ηλεκτρονικού αυτόματου μανόμετρου βραχίονα.
Κατά τη διάρκεια της δοκιμασίας, η χρήση προστατευτικής μάσκας ήταν υποχρεωτική. Ομοίως και η χρήση γαντιών για τον ερευνητή λόγω των αυστηρών υγειονομικών πρωτοκόλλων που ίσχυαν εξαιτίας της πανδημίας (Covid-19).

Από τη μελέτη εξήχθησαν χρήσιμα συμπεράσματα και έγινε φανερό ότι η ατομική υγεία του καθενός διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στην οδηγική συμπεριφορά και η καλή κατάσταση αυτής ενισχύει τις συνθήκες οδικής ασφάλειας. Ομοίως, η συστηματική άσκηση και η καλή σωματική επάρκεια επηρεάζει θετικά τη σωματική και ψυχική υγεία των ατόμων, καθώς επίσης μειώνει τα επίπεδα σωματικής και πνευματικής κόπωσης μειώνοντας έτσι έναν από τους παράγοντες πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος.
Είναι πρώτη φορά που τέτοιου είδους έρευνα πραγματοποιήθηκε στην ελληνική επικράτεια και όπου τα στοιχεία και τα αποτελέσματα αυτής, μπορεί να αποτελέσουν εφαλτήριο για επικοινωνία με συγκεκριμένες οδηγίες και στοχευμένες καμπάνιες οδικής ασφάλειας με στόχο τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς και της μείωσης των ατυχημάτων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το