Άρθρα

Η εποχή… των κυκλικών κόμβων

του Αργύρη Κοπάνα*

Η εποχή… των κυκλικών κόμβων ξεκίνησε!

Η τάση αυτή, διαδεδομένη στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, έφτασε στην Ελλάδα και εξαπλώνεται ταχέως σχεδόν σε όλους τους μεγάλους δήμους (σε εισόδους-εξόδους, μέσα στον αστικό ιστό και περιφερειακά).

Η δημιουργία των κυκλικών κόμβων ενισχύει την οδική ασφάλεια και την περιβαλλοντική προστασία και συμβάλλει στην κυκλοφοριακή ομαλότητα.

Επιπρόσθετα, εξυπηρετούνται σκοποί αισθητικής αναβάθμισης των περιοχών!

Η ευκολία στο σχεδιασμό και την κατασκευή, αλλά και η λειτουργικότητά τους στις περισσότερες περιπτώσεις, κατέστησαν τους κυκλικούς κόμβους μία  ελκυστική, αποδεκτή και καλαίσθητη ήπια τεχνική παρέμβαση.

Ωστόσο, υπάρχουν και παραδείγματα, που σε κόμβους με πολύ μεγάλη κυκλοφορία, ιδίως σε ώρες αιχμής, δημιουργούνται βασανιστικές «ουρές» επειδή τα εισερχόμενα οχήματα υποχρεούνται να περιμένουν πολύ ώρα στην είσοδο!

Για αυτό το λόγο, χρειάζεται  ο σχεδιασμός να εντάσσεται πάντα  στο πλαίσιο μιας γενικότερης και εμπεριστατωμένης κυκλοφοριακής μελέτης!

Στο Βόλο και στην ευρύτερη περιοχή της Μαγνησίας αναμένεται η κατασκευή τουλάχιστον 12 κυκλικών κόμβων.

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας ξεκινά άμεσα με την κατασκευή δύο κόμβων στην Παλαιά Εθνική Οδό Βόλου- Λάρισας σε Χλόη και Πλατύκαμπο, σε σημεία δηλαδή υψηλής επικινδυνότητας, προϋπολογισμού 1.400.000 ευρώ. Επιπρόσθετα, προχωρά στην υλοποίηση των μελετών του οδικού τμήματος Χρυσής Ακτής και Μεγάλης Βελανιδιάς με τους κυκλικούς κόμβους, ενώ ο Περιφερειάρχης είχε προσφάτως συνεργασία με το ΥΠΟΜΕΔΙ και για τον κυκλικό κόμβο στην Μπουρμπουλήθρα.

Εξάλλου, πριν λίγες ημέρες, παραδόθηκε από τη δημοτική αρχή στην κυκλοφορία ο πρώτος κυκλικός κόμβος (Διμηνίου), ενώ θα ακολουθήσουν οι υπόλοιποι τρεις σε ΚΤΕλ, Τελωνείο και Δημαρχείο! Από την τελετή των εγκαινίων απουσίαζαν, επειδή δεν προσκλήθηκαν, οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Υποδομών, που ενέκρινε τη χρηματοδότηση του έργου, εξέλιξη, που πυροδότησε και τη σχετική «γκρίνια»!

Ας σταθούμε, όμως, μόνο στο ευχάριστο γεγονός της δημιουργίας του πρώτου κυκλικού κόμβου στο Βόλο!

Άλλωστε, η συμβολή όλων αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για την επιτυχή ολοκλήρωση του συνόλου του έργου!

Το αύριο της πόλης οφείλουμε να το οικοδομήσουμε όχι πάνω σε εγωισμούς και λεονταρισμούς ή πολιτικές απομονωτισμού και «αναχωρητισμού», αλλά πάνω στη συλλογική προσπάθεια, την κοινή στόχευση και την αγαστή συνεργασία όλων των δυνάμεων!

Το «μπαράζ» των κυκλικών κόμβων θα συνεχιστεί με τη δημιουργία δύο κόμβων στην περιοχή του Αλμυρού, ενώ υπάρχουν προβλέψεις και για άλλα σημεία, όπως στο Μαγνησιακό και στα Αστέρια Αγριάς.

Αν σε αυτούς τους κόμβους προσθέσουμε και τους 10 νέους κόμβους στην περιφερειακή ενότητα Τρικάλων και τους 5 νέους κόμβους στη Λάρισα, αντιλαμβανόμαστε όλοι ότι συντελείται μια σημαντική αλλαγή στα κυκλοφοριακά πράγματα της Θεσσαλίας με την μετατροπή των κυριότερων ισόπεδων κόμβων σε κυκλικούς!

Αυτό, που πρέπει να εξετάσει το Υπουργείο μαζί με την Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι ο σχεδιασμός κυκλικών κόμβων στη θέση των ισόπεδων κόμβων του «πολύπαθου» περιφερειακού του Βόλου και εφόσον η κατασκευή ανισόπεδων κόμβων έχει καταστεί, δυστυχώς, «ουτοπική»! Οι διασταυρώσεις του Περιφερειακού παρουσιάζουν την μεγαλύτερη επικινδυνότητα από οποιαδήποτε άλλη συμβολή οδών, έχοντας προκληθεί δεκάδες τροχαία ατυχήματα!

*πρώην αντιπεριφερειάρχη Μαγνησίας, περιφερειακού συμβούλου Θεσσαλίας, δικηγόρου

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το