Τοπικά

Επιστροφή στα παραδοσιακά παιχνίδια – Πρόγραμμα στο 4ο Δημοτικό Ν. Ιωνίας

Η νέα γενιά των μαθητών στο Δημοτικό δεν παίζει τα παραδοσιακά παιχνίδια των γονιών τους. Η κύρια ενασχόλησή τους είναι τα ηλεκτρονικά παιχνίδια στα tablet και στο κινητό τηλέφωνο. Πάντως εννιά στους δέκα γονείς προσπαθούν και τα καταφέρνουν να παίζουν επιτραπέζια παιχνίδια με τα παιδιά τους το Σαββατοκύριακο το σπίτι, ώστε τουλάχιστον να ξεφεύγουν για λίγο από την επιρροή της ψηφιακής τεχνολογίας.

Σε αυτά τα ενδιαφέροντα συμπεράσματα κατέληξε έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο 4ο Δημοτικό Νέας Ιωνίας και εντασσόταν στο σχολικό πρόγραμμα που υλοποιείται στο σχολείο και έχει θέμα «Το παιχνίδι από το χθες στο σήμερα».
Τα συμπεράσματα αξιοποιήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς και ανέπτυξαν πετυχημένες δράσεις, ώστε τα παιδιά να έρθουν πιο κοντά στη μαγεία των παλιών παιχνιδιών που τόνωναν την ομαδικότητα και την κοινωνικότητα.

 
Η διευθύντρια του σχολείου κ. Έμμυ Ριζοπούλου ανέφερε πως οι μαθητές του σχολείου συμμετέχουν σε εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχετικά με το παιχνίδι, αναλαμβάνοντας διαφορετική ενότητα η κάθε τάξη. Στο τέλος της χρονιάς θα παρουσιαστούν από κοινού οι δράσεις και θα ακολουθήσει θεατρική παράσταση «Παίζουμε, όσο είμαστε παιδιά» στις 13 Ιουνίου 2017.
Το πρόγραμμα περιελάμβανε και τη συμπλήρωση ερωτηματολογίου από το οποίο αναδείχθηκαν ενδιαφέροντα στοιχεία.
Πιο αναλυτικά φάνηκε πως οι μαθητές προτιμούν να παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια και μάλιστα με μεγάλη ευχέρεια. Παίζουν κυρίως στο tablet, στον υπολογιστή ή στα κινητά. Ενδιαφέρον είναι και το γεγονός ότι τους ενθουσιάζει ακόμη και να παρακολουθούν κάποιον να παίζει χωρίς να έχουν οι ίδιοι ενεργό μέρος.
Δεν διαπιστώθηκε ότι παρακολουθούν παιχνίδια βίας, αλλά κυρίως παιχνίδια για την ηλικία τους. Μόνο ένα 5%-10% γνωρίζει τι είναι παιχνίδια βίας, τα ζόμπι, και τρόπους επιλογής όπλων και σκόπευσης.

 
Οι μαθητές σε ποσοστό 70% συμμετέχουν σε οργανωμένες αθλητικές δραστηριότητες όπως ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κολύμβηση.
Οι μαθητές σε ποσοστό 60% παρακολουθούν σε ιδιωτικά φροντιστήρια β’ ξένη γλώσσα .
Σε ποσοστό 90% οι γονείς παίζουν διάφορα παιχνίδια με τα παιδιά τους και πιο πολύ επιτραπέζια παιχνίδια. Αυτό γίνεται κυρίως το Σαββατοκύριακο.
Οι περισσότεροι μαθητές δεν γνωρίζουν στην αυλή του σχολείου ή στο πάρκο τι παιχνίδια να παίξουν εκτός από ομαδικά παιχνίδια με μπάλα ή κυνηγητό ή και κρυφτό. Δεν έχουν παίξει παλιά παραδοσιακά παιχνίδια των γονιών τους ή των παππούδων τους αν και γνωρίζουν ποια είναι. Τα θεωρούν λίγο βαρετά, αργά και δεν χαίρονται όταν τα παίζουν.
Όλοι θέλουν να είναι οι πρωταγωνιστές στα παιχνίδια και η αίσθηση ότι πρέπει να νικήσουν είναι πολύ ισχυρή.
Σε ερώτηση τι αλλαγές θα πρότειναν για το σχολείο τους απάντησαν ότι θα ήθελαν να παίζουν περισσότερα παιχνίδια στην αυλή και όχι μόνον μπάλα και κυνηγητό.

 

Δράσεις στο σχολείο
Με αφορμή τα παραπάνω συμπεράσματα σε συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων αποφασίστηκε να ληφθούν δράσεις, ώστε τα παιδιά να μάθουν να παίζουν ξεχασμένα παιχνίδια.
Οι μαθητές έμαθαν να παίζουν παλιά ξεχασμένα παιχνίδια όπως αμάδες, τζαμί, κλέφτες και αστυνόμοι, το μαντίλι, περνά περνά η μέλισσα… στο μάθημα της γυμναστικής, της Ευέλικτης Ζώνης.
Πήραν πληροφορίες για τα παιχνίδια που έπαιζαν οι γονείς, οι παππούδες και γιαγιάδες τους, τα ζωγράφισαν και τα κατέγραψαν.
Έμαθαν λαχνίσματα και να τα τραγουδούν στο μάθημα της Μουσικής.
Στο μάθημα της Ευέλικτης Ζώνης έμαθαν πώς παίζονται τα παιχνίδια, τους κανόνες που υπάρχουν σε κάθε παιχνίδι και έπαιξαν επιτραπέζια παιχνίδια. Κατασκεύασαν παιχνίδια και έγραψαν τους δικούς τους κανόνες/οδηγίες.
Όλοι μαθητές γνώρισαν το σκάκι και τους κανονισμούς του. Ακόμη διαμορφώθηκε ένας ειδικός χώρος στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, «γωνιά παιχνιδιού» όπου οι μαθητές παίζουν επιτραπέζια παιχνίδια και ξεκουράζονται.
Στην αυλή του σχολείου ζωγραφίστηκαν επιδαπέδια παιχνίδια σκάκι, κουτσό, στόχοι για να κάνουν σκοποβολή με μαλακές μπάλες,…
Οι μαθητές ενθουσιάστηκαν με όλα αυτά και παίζουν καλύτερα και προπαντός πιο ήρεμα.
Φώτης Σπανός

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το