Πολιτισμός

Επιστρέφει το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ CineDoc Βόλου με το «Latin Noir»

Το φεστιβάλ ντοκιμαντέρ CineDoc Βόλου επιστρέφει δυναμικά το Σάββατο 19 Μαρτίου, ώρα 19.30, στον κινηματογράφο «Αχίλλειον» με το πολυαναμενόμενο ντοκιμαντέρ «Latin Noir» του συγγραφέα, μεταφραστή και σκηνοθέτη Ανδρέα Αποστολίδη (2020).
Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με τον σκηνοθέτη του ντοκιμαντέρ Ανδρέα Αποστολίδη.
Σε συνδιοργάνωση με τη Διεύθυνση Πολιτισμού του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ του Δήμου Βόλου. Η ταινία είναι στα ισπανικά και τα αγγλικά, με ελληνικούς υποτίτλους.
Η προβολή της ταινίας θα πραγματοποιηθεί αποκλειστικά με κοινό εμβολιασμένων ή νοσησάντων, με επίδειξη του αντίστοιχου πιστοποιητικού και της αστυνομικής ταυτότητας. Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους του κινηματογράφου και καθ’ όλη τη διάρκεια της προβολής.
Εισιτήρια για την προβολή του Σαββάτου 19 Μαρτίου είναι διαθέσιμα στο κατάστημα ψηφιακών εκτυπώσεων «Έντεκα» (Εμπορικό Κέντρο Nakos Center, επί του στενού της οδού Αλοννήσου), Δευτέρα- Παρασκευή, 9.30 – 16.00, και την ημέρα της προβολής στο ταμείο του «Αχίλλειον».
Περισσότερες πληροφορίες στο www.cinedoc.gr, τη σελίδα του CineDoc Βόλου στο Facebook- CineDoc- Greece (Volos) και τον αντίστοιχο λογαριασμό στο Instagram @cinedocvolos.

Η ΛΑΤΙΝΙΚΗ ΑΜΕΡΙΚΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟ ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Tο ντοκιμαντέρ Latin Noir προτείνει μια πρωτότυπη και εναλλακτική αφήγηση της σύγχρονης ιστορίας της Λατινικής Αμερικής, μέσα από το αστυνομικό μυθιστόρημα.

Ο βραβευμένος σκηνοθέτης και συγγραφέας αστυνομικών διηγημάτων Ανδρέας Αποστολίδης ταξιδεύει στη Λατινική Αμερική για να ανακαλύψει τη ζωή και το έργο των διάσημων συγγραφέων Leonardo Padura (Κούβα), Luis Sepulveda (Χιλή), Paco Ignacio Taibo II (Μεξικό), Santiago Roncagliolo (Περού) και Claudia Pineiro (Αργεντινή).

Το ντοκιμαντέρ διερευνά πώς αυτή η νέα γενιά συγγραφέων οδηγήθηκε στη συγγραφή νουάρ ιστοριών μυστηρίου, σε μία προσπάθεια να αντιμετωπίσει την ωμή κρατική βία, την αυξημένη εγκληματικότητα και τις συνεχείς παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων που βιώνει στη Λατινική Αμερική από τη δεκαετία του 1970 μέχρι τις μέρες μας.

Από το Μπουένος Άιρες, στο Σαντιάγο, την Πόλη του Μεξικού, την Αβάνα και την Λίμα, οι ήρωες των αστυνομικών μυθιστορημάτων– ανεξάρτητοι ντετέκτιβ, δημοσιογράφοι, εισαγγελείς- γίνονται μάρτυρες και ξεναγοί ενός κόσμου που μεταμορφώνεται ριζικά μέσα από επαναστάσεις, πραξικοπήματα, εμφύλιους πολέμους, οικονομικές κρίσεις και κοινωνικές ανατροπές.

Η ταινία καταγράφει μια συγκλονιστική και ακόμα εν εξελίξει ιστορία μνήμης, επιβίωσης και μεταμόρφωσης, φωτίζοντας παράλληλα τη διαδικασία της λογοτεχνικής γραφής, σαν καθρέφτη και αντίδοτο στην πραγματικότητα. Μας θυμίζει πως η λογοτεχνία έχει τη δύναμη, να αντισταθεί στα απολυταρχικά καθεστώτα, και να αντιμετωπίσει με θάρρος, φαντασία, ακόμα και με χιούμορ τις πιο τραυματικές στιγμές της ιστορίας μας.

ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΗ
Η σχέση μου με το Λατινοαμερικάνικο Φιλμ Νουάρ έχει τις ρίζες της στη δεκαετία του ’70. Όταν πρωτάρχισα να συγγράφω αστυνομικές ιστορίες, είχα πολλά κοινά στοιχεία με αρκετούς Λατινοαμερικάνους συγγραφείς αστυνομικής λογοτεχνίας, καθώς και με τους χαρακτήρες τους – παρόμοιο ιδεολογικό υπόβαθρο και προσωπικές τραυματικές εμπειρίες από αυταρχικά καθεστώτα στη χώρα μου.
Ακόμη και τώρα, 40 χρόνια μετά, η δουλειά μου, τόσο ως συγγραφέας όσο και ως κινηματογραφιστής, εξακολουθεί να χαρακτηρίζεται από ιστορίες μνήμης, επιβίωσης και μεταμόρφωσης, θεματικές που αποτελούν τον πυρήνα της Λατινοαμερικάνικης αστυνομικής λογοτεχνίας. Αυτή είναι η ιστορία που με ενδιαφέρει πολύ να διηγηθώ – μια ιστορία επίκαιρη, η οποία συνδέεται με κρίσιμες εξελίξεις της εποχής μας: τις εκ νέου εδραιωμένες σχέσεις μεταξύ Κούβας και ΗΠΑ, την παγκόσμια οικονομική κρίση, τη διαρκή πάλη για δημοκρατία. Ενώ ταυτόχρονα σχετίζεται και με μια διεθνή λογοτεχνική και τηλεοπτική μόδα: το Σκανδιναβικό Νουάρ, το Λατινοαμερικάνικο Νουάρ και την αστυνομική τηλεόραση στις ΗΠΑ.
Στην Ευρώπη, όπως και στη Λατινική Αμερική, οι σκληροτράχηλες αστυνομικές ιστορίες έχουν προσφέρει στο κοινό μια εναλλακτική, αναπάντεχη μέθοδο προσέγγισης τόσο της πρόσφατης Ιστορίας μας, όσο και της περίπλοκης σύγχρονης πραγματικότητας μας. Στο Λατινοαμερικάνικο Νουάρ ο ντεντέκτιβ βρίσκεται στο κέντρο της ιστορίας, σε ρόλο απογοητευμένου μάρτυρα των μετασχηματισμών που λαμβάνουν χώρα στις μεγαλουπόλεις, τα τελευταία τριάντα χρόνια. Από μια εσκεμμένα περιθωριακή θέση και μια σαφή ιδεολογική σκοπιά, μας επιτρέπει να επεξεργαστούμε τα χρόνια της δικτατορίας, τη μετάβαση στη Δημοκρατία και στις προσανατολισμένες στην αγορά σημερινές κοινωνίες. Αντί για τον απλό τρόμο και την απογοήτευση, αυτοί οι ήρωες μας προσφέρουν μια πολύ πιο περίπλοκη, ρομαντική και κυνική αφήγηση. Στοχεύουν στην επούλωση των τραυμάτων του παρελθόντος, στην επιβίωση με σκοπό τη μνήμη.
Η ταινία έχει ταξιδέψει στο Μπουένος Άιρες, το Σαντιάγο, την Πόλη του Μεξικού και την Αβάνα, αναζητώντας συγγραφείς και μάρτυρες των πραγματικών γεγονότων που ενέπνευσαν τα μυθιστορήματα τους, καθώς επίσης ιστορικούς και πολιτικούς αναλυτές που θα θέσουν τα αντίστοιχα ιστορικά και κοινωνικά πλαίσια της εκάστοτε ιστορίας. Αυτές οι προσωπικές αφηγήσεις συνδέονται πάντα με τις τοποθεσίες, όπου έλαβαν χώρα τα (ιστορικά και φανταστικά) γεγονότα, αρχειακό υλικό και ντοκιμαντέρ που τα κατέγραψαν, καθώς επίσης και φιλμ μυθοπλασίας και τηλεοπτικές σειρές που τα απέδωσαν.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το