Τοπικά

«Ένας πρόσφυγας από το παρελθόν… αφηγείται»

Το ΓΕΛ Καναλίων, στο πλαίσιο του γνωστικού αντικειμένου της Γλώσσας-Λογοτεχνίας της Γ’ Λυκείου και με αφόρμηση τη θεματική ενότητα «Ο Ξένος» και «Αναπαραστάσεις του Διαφορετικού Άλλου», και το 7ο Γυμνάσιο Βόλου, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus «Walking Together» με θέμα τη διαφορετικότητα, επισκέφθηκαν τον κ. Δημήτρη Κωνσταντάρα-Σταθαρά, εκπαιδευτικό-συγγραφέα-ερευνητή, παιδί προσφύγων της Μικράς Ασίας. Σε ηλικία 86 ετών ο Δημήτριος Κωνσταντάρας έχει να επιδείξει πλούσιο συγγραφικό έργο, όπου καταγράφει πολύτιμες ιστορικά πληροφορίες σχετικά με την εγκατάσταση των Μικρασιατών προσφύγων, τα προβλήματα επιβίωσης που αντιμετώπισαν, αλλά και την αδιάλειπτη προσπάθειά τους να ενσωματωθούν και να προκόψουν σε μία νέα πατρίδα που την ένιωθαν όμως ολότελα δικιά τους.
Αφού πρώτα οι μαθητές/τριες ενημερώθηκαν για το προσφυγικό ζήτημα του 1922 και τη βιογραφία του κ. Κωνσταντάρα-Σταθαρά, έθεσαν ερωτήσεις σχετικά με τα προβλήματα που δημιουργεί το προσφυγικό ζήτημα, οι οποίες τέθηκαν στον κ. Κωνσταντάρα από τις υπεύθυνες καθηγήτριες των δύο σχολείων, Ελένη Διαμαντή, εκπρόσωπο – εκπαιδευτικό ΠΕ03 της παιδαγωγικής ομάδας του προγράμματος Erasmus του 7ου Γυμνασίου Βόλου, και Μαρία Μαθινού, εκπαιδευτικό ΠΕ02 του ΓΕΛ Καναλίων, αφού λόγω των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν εξαιτίας της πανδημίας Covid, οι μαθητές των δύο σχολείων δεν ήταν παρόντες στη συνέντευξη.

Τα ερωτήματα αφορούσαν στην αποδοχή και την ένταξη των προσφύγων στην κοινωνία του Βόλου, την παιδεία-εκπαίδευση των προσφυγόπουλων στα σχολεία της περιοχής, την κρατική βοήθεια, τη συμπεριφορά των ντόπιων απέναντί τους, τα συναισθήματα, αλλά και τις ελπίδες τους.
Το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών κινήθηκε και στο αν οι πάλαι πρόσφυγες στον χώρο της εγκατάστασής τους αντιμετώπισαν ρατσιστικές συμπεριφορές από τους γηγενείς, αλλά και πώς ένας άνθρωπος που μεγάλωσε και ανατράφηκε με προσφυγικές μνήμες, αντιμετωπίζει το θέμα του σύγχρονου προσφυγικού προβλήματος, επισημαίνοντας τις ομοιότητες και τις διαφορές με το προσφυγικό κύμα του σήμερα, την ξενοφοβία, τις ρατσιστικές στάσεις, αλλά και την ανάγκη για την αποδοχή της διαφορετικότητας.
Μάλιστα, τονίστηκε ιδιαίτερα ο σημαντικός ρόλος του εκπαιδευτικού συστήματος στην άμβλυνση του ρατσισμού και στην καλλιέργεια της ιδέας της ανεκτικότητας και των ανθρώπινων δικαιωμάτων σε ένα πολυπολιτισμικό και διεθνικό πλέον σχολείο.

«Η συνεργασία μεταξύ των σχολείων σε θέματα που αφορούν στη σύγχρονη εποχή και τους νέους αποτελεί σημαντική προσπάθεια διάχυσης των πληροφοριών στην ευρεία εκπαιδευτική κοινότητα με τον σχεδιασμό και την πραγματοποίηση κοινών δράσεων», τόνισαν η διευθύντρια του ΓΕΛ Καναλίων κ. Ασπασία Μπάσιου και ο διευθυντής του 7ου Γυμνασίου Βόλου κ. Περικλής Φασουράκης.
«Ευχαριστούμε θερμά τον κ. Δημήτριο Κωνσταντάρα για την άμεση ανταπόκρισή του, αλλά και το άοκνο ενδιαφέρον του να μας αφηγηθεί προσωπικά βιώματα από το παρελθόν και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές/τριες των σχολείων μας προβάλλοντας επιτακτική την ανάγκη της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών» αναφέρεται σε ανακοίνωση.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το