Ελλάδα

Ελλείψεις στα σχολεία, «γρίφος» οι διορισμοί

sxoleio

Με αρνητικό πρόσημο λήγει η σχολική χρονιά, διότι ενώ βαδίζουμε προς το τέλος της, ακόμη στα σχολεία υπάρχουν ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό.

Το υπουργείο Παιδείας δεν κατάφερε να καλύψει όλα τα κενά στις σχολικές αίθουσες, παρά την υπερπροσπάθεια που κατέβαλε και έτσι μια ακόμη χρονιά θα ολοκληρωθεί με σοβαρότατα προβλήματα στην εκπαίδευση των μαθητών.

Οσο για τους εκπαιδευτικούς ανησυχούν για το τι θα «φέρει» η ερχόμενη χρονιά όσον αφορά διορισμούς και προσλήψεις καθώς μέχρι αυτήν τη στιγμή δεν φαίνεται να υπάρχει το «πράσινο φως» από τους θεσμούς για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών για το σχολικό έτος 2016-17, κάτι που έχει ζητήσει ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, ώστε από τον Σεπτέμβριο να μπορέσουν οι σχολικές μονάδες να λειτουργήσουν κανονικά. Υπενθυμίζεται ότι κατά το σχολικό έτος 2014-2015 δεν πραγματοποιήθηκαν διορισμοί, όπως επίσης ούτε και κατά το σχολικό έτος 2015-2016.

Τα μηνύματα από την πλευρά των δανειστών για το συγκεκριμένο ζήτημα δεν είναι θετικά και όπως ομολόγησε και ο πρόεδρος της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής Κ. Γαβρόγλου «υπάρχουν τεράστια προβλήματα στις συνεννοήσεις μας με τους θεσμούς για το θέμα των προσλήψεων. Πιστεύουμε όμως, ταυτοχρόνως, ότι μια καλά μελετημένη πρόταση θα πείσει και τους θεσμούς και τους άλλους συναδέλφους, μέσα και έξω από την Ελλάδα, ότι πρέπει να προχωρήσουμε στο θέμα των προσλήψεων με δεδομένο ότι δεν μπορεί ένα εκπαιδευτικό σύστημα να βασίζεται σε αναπληρωτές».

Ο κ. Φίλης δεν έχει συναντηθεί ακόμη με την αντιπροσωπεία των θεσμών αλλά από το υπουργείο Παιδείας υπογραμμίζουν ότι έχουν παραδώσει στους θεσμούς μελέτη σχετικά με τις ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία και το αίτημα για την έγκριση 20.000 διορισμών εκπαιδευτικών για την επόμενη τριετία σταδιακά ξεκινώντας με 10.000 διορισμούς μέσα στο σχολικό έτος 2016-’17.

Περισσότερο αισιόδοξη εμφανίστηκε πάντως η αναπληρώτρια υπουργός Παιδείας Σία Αναγνωστοπούλου, η οποία δήλωσε ότι «οι προσλήψεις στην Παιδεία δεν είναι απλά στόχος. Είναι προϋπόθεση για να μπορέσουμε να προχωρήσουμε στις αλλαγές. Το προσπαθούμε, ήδη ξεκινήσαμε προσλήψεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και τώρα προσπαθούμε, και νομίζω ότι μέχρι τον Ιούνιο θα έχουμε κατορθώσει, να προσλάβουμε τουλάχιστον 13.000 νέους εκπαιδευτικούς».

Παρ’ όλα αυτά ο κόσμος της Εκπαίδευσης ανησυχεί ότι οι περισσότερες πιθανότητες είναι να μην πραγματοποιηθούν μόνιμοι διορισμοί αλλά και οι πιστώσεις πρόσληψης των αναπληρωτών να είναι περιορισμένες για τη νέα σχολική χρονιά, όπως έγινε και φέτος. Αυτή την ανησυχία προφανώς την έχουν και τα στελέχη του υπουργείου Παιδείας, αφού ήδη γίνονται προσπάθειες να εξοικονομηθεί εκπαιδευτικό προσωπικό απ’ όπου αυτό είναι εφικτό.

Ειδικότητες
Κατά τα λοιπά και όσον αφορά τις ειδικότητες των εκπαιδευτικών της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αναμένονται αλλαγές στην ερχόμενη σχολική χρονιά, σύμφωνα με τα σχέδια του υπουργείου Παιδείας, όπως: Συνολικά, από 13 Τομείς και 43 Ειδικότητες το 2015-16, θα έχουμε 9 Τομείς και 34 Ειδικότητες το 2016-17.

Στον Τομέα Διοίκησης-Οικονομίας καμία αλλαγή, πέρα από μια μετονομασία των Τουριστικών επιχειρήσεων.
Καταργείται συνολικά ο Τομέας Βιομηχανικού Σχεδιασμού. Από τις 2 ειδικότητες που είχε, ο Σχεδιασμός Εσωτερικών Χώρων μεταφέρεται στον Τομέα Δομικών (που έχει πλέον 2 ειδικότητες), ενώ η ειδικότητα «Επιπλοποιία – Ξυλογλυπτική» καταργείται εντελώς. Στους Ναυτιλιακούς, συγχωνεύονται ονομαστικά οι δύο τομείς σε έναν ενιαίο Τομέα Ναυτιλιακών με 2 ειδικότητες (Μηχανικών και Πλοιάρχων). Στον Τομέα Ηλεκτρολόγων-Ηλεκτρονικών-Αυτοματισμού, καταργείται εντελώς η ειδικότητα «Αυτοματισμού».

Ο «ΧΑΡΤΗΣ» ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Μειώθηκαν 33,9% οι καθηγητές και οι δάσκαλοι από το 2010

Δραματική είναι η εξέλιξη που έχει σημειωθεί τα τελευταία πέντε χρόνια στον «χάρτη» του εκπαιδευτικού πληθυσμού της χώρας μας στην Πρωτοβάθμια και τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, αφού μέσα σε αυτά τα χρόνια αποχώρησαν (συνταξιοδοτήθηκαν) περίπου 35.000 δάσκαλοι και καθηγητές. Ετσι σήμερα ο συνολικός αριθμός των υπηρετούντων εκπαιδευτικών είναι 134.413 εκ των οποίων 68.221 υπηρετούν στη Δευτεροβάθμια.

Πώς ήταν η εικόνα το σχολικό έτος 2008-2009; Τότε είχαμε συνολικά 185.917 εκπαιδευτικούς εκ των οποίων 103.247 στη Δευτεροβάθμια. Εχουμε συνεπώς μια μείωση των εκπαιδευτικών κατά 35.026 που αντιστοιχεί σε ποσοστό μείωσης 33,92%.

Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση το 60% των μονίμων Εκπαιδευτικών κατανέμεται μεταξύ τεσσάρων βασικών ειδικοτήτων (16.358 Φιλόλογοι, 7.145 Μαθηματικοί, 7.907 Καθηγητές Φυσικών Επιστημών και 7.417 Ξένων Γλωσσών). Κατά τη διάρκεια των ετών 2010-2015 είχαμε συνολικά 17.843 αποχωρήσεις από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Πιο αναλυτικά το 2010 είχαμε 2.839 αποχωρήσεις, το 2011 3.503, το 2012 3186, το 2013 3.442, το 2014 3.235, ενώ το 2015 1.638. Την περίοδο αυτή ενδεικτικά αποχώρησαν 4.766 Φιλόλογοι, 2.841 Μαθηματικοί, 2.582 από τον κλάδο ΠΕ04, 1.061 Αγγλικών και 1.071 Φυσικής Αγωγής. Ο συνολικός αριθμός των αναπληρωτών (σε όλες τις δομές) ξεπερνά τις 22.000. Η αναλογία αναπληρωτών σε σχέση με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας κυμαίνεται στο 9%.

Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση
Ανάλογη είναι η εικόνα και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Κατά το χρονικό διάστημα 2010-2015 είχαμε συνολικά 12.354 συνταξιοδοτήσεις και μόνο 1.664 μόνιμους διορισμούς.

Μέχρι σήμερα οι συνολικές προσλήψεις αναπληρωτών στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση για γενική και ειδική αγωγή, ανέρχονται σε 13.737. Κατά τα λοιπά σύμφωνα με την ενημέρωση του αιρετού Δημήτρη Μπράτη η δημοσίευση της απόφασης για τη σύσταση των 1.686 θέσεων των κοινών ειδικοτήτων της ΠΕ «κόλλησε» σε νομοτεχνικά ζητήματα που σχετίζονται με τη μεταφορά των πιστώσεων.

Νομοθετική ρύθμιση
Το θέμα θα λυθεί με νομοθετική ρύθμιση που θα συμπεριληφθεί σε ένα από τα νομοσχέδια που συζητούνται στη Βουλή. Παράλληλα προχωρά και η διαδικασία σύστασης των 2254 οργανικών θέσεων των μη κοινών ειδικοτήτων, ανά διεύθυνση κι όχι σε σχολεία σε αυτήν τη φάση.

Μόλις ολοκληρωθούν οι παραπάνω διαδικασίες θα ξεκινήσει η εξέταση των αιτήσεων μετάθεσης του 2016, με στόχο να ανακοινωθούν στις αρχές Ιουνίου, σύμφωνα με τα όσα δήλωσε ο υπουργός Παιδείας.

Πηγή www.ethnos.gr

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το