Τοπικά

Εκπαίδευση δέκα καθηγητών 1ου ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας στην Ισπανία – Στο μικροσκόπιο η πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου

Στη Σεβίλλη της Ισπανίας βρέθηκαν δέκα καθηγητές από το 1ο ΕΠΑΛ Νέας Ιωνίας στο πλαίσιο της αντιμετώπισης του φαινομένου της σχολικής διαρροής που απασχολεί όλη την Ευρώπη. Οι εκπαιδευτικοί είχαν ενδιαφέρουσες συναντήσεις και συμμετείχαν σε ομάδες εργασίας με αρμόδιους φορείς αποκομίζοντας πολύ σημαντικές γνώσεις και κάνοντας τις συγκρίσεις με το τι ισχύει στην Ελλάδα.

 

 

Η ομάδα των εκπαιδευτικών αποτελούταν από τους υποδιευθυντές του σχολείου: Μαρία Κολυμένου και Παναγιώτη Τουλιάτο και από τους εκπαιδευτικούς: Αθανάσιο Βλαχούτσο, Αγγελική Καμπούρη, Δήμητρα Κλένδρου, Ελισάβετ Λιάπη, Ασπασία-Ειρήνη Μανταλιανού, Ελευθέριο Πλαβό, Σταυρούλα Πολυζώνη και Χαρίκλεια Τσαμτσάκη.

Και, όπως τόνισε η υποδιευθύντρια κ. Μαρία Κολυμένου «στην Ευρώπη υπάρχει ένα πολύ έντονο ενδιαφέρον για την πρόωρη εγκατάλειψη του σχολείου σε επίπεδο επαγγελματικής εκπαίδευσης και ποιες μέθοδοι πρέπει να αναπτυχθούν για την αντιμετώπισή της. Στόχος είναι να κρατηθούν οι μαθητές όσο το δυνατό περισσότερο στην επαγγελματική εκπαίδευση για να λάβουν μια ειδίκευση που θα τους είναι απαραίτητη στην απαιτητική εποχή των εξειδικευμένων γνώσεων που ζούμε».

Η ίδια κάνοντας μια σύγκριση ανάμεσα στην Ελλάδα και στην Ισπανία είπε πως «στην Ελλάδα η υποχρεωτική εκπαίδευση τελειώνει στην ηλικία των 15 ετών, δηλαδή στο τέλος του Γυμνασίου. Από την Α’ Τάξη Λυκείου δεν υπάρχει η υποχρεωτική εκπαίδευση και μόνο με τον διάλογο, την πειθώ μπορεί το σχολείο να μεταδώσει στον μαθητή την αξία της φοίτησης. Στη φάση αυτή θα πρέπει να πειστούν οι μαθητές ότι ερχόμενοι στο σχολείο, θα έχουν πολλά να κερδίσουν. Αντίθετα στην Ισπανία η υποχρεωτική εκπαίδευση ισχύει μέχρι και την ηλικία των 16 ετών».

 

Επιστρέφουν στα θρανία

Η κ. Κολυμένου επισήμανε πως το ποσοστό της πρόωρης εγκατάλειψης στην επαγγελματική εκπαίδευση της χώρας μας αγγίζει ακόμη και το 10%. Το δύσκολο είναι να μείνουν οι μαθητές στην Α’ Τάξη και στη Β’ Τάξη, καθώς στη Γ’ Τάξη, όσοι έχουν συνεχίσει στις δύο προηγούμενες Τάξεις, ολοκληρώνουν το σχολείο. Πάντως η κρίση μάλλον περιόρισε τη σχολική διαρροή, γιατί οι νέοι θέλουν την ειδίκευση, ενώ και στην αγορά εργασίας δεν υπάρχουν πολλές δουλειές, ώστε να αφήσουν το σχολείο. Μάλιστα βλέπουμε να επιστρέφουν στα θρανία και ενήλικες που δεν είχαν ολοκληρώσει το ΕΠΑΛ για να πάρουν ένα πτυχίο».

Η επίσκεψη των δέκα καθηγητών του 1ου ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας Μαγνησίας που ταξίδεψε στην Ισπανία εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+ KA1

Το προφίλ των μαθητών

Μάλιστα για το προφίλ των μαθητών που εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο η κ. Κολυμένου ανέφερε πως συνήθως είναι μαθητές με χαμηλό κοινωνικό και πολιτιστικό υπόβαθρο και προερχόμενοι συνήθως από ένα δύσκολο οικογενειακό περιβάλλον, ενώ ενίοτε εκδηλώνουν και παραβατική συμπεριφορά. Και αυτά τα στοιχεία προκύπτουν και από την φοίτησή τους στο Γυμνάσιο.

Από την πλευρά του ο κ. Θανάσης Βλαχούτσος επισήμανε πως στην Ισπανία όταν ένα μαθητής κάνει το 25% των απουσιών που δικαιούται, τότε ενεργοποιείται ένας ολόκληρος μηχανισμός. Δηλαδή επεμβαίνουν το σχολείο, η αστυνομία, ο Δήμος και ένας κοινωνικός λειτουργός που επισκέπτονται το σπίτι και αν δεν συμμορφώνεται ο γονιός ώστε να ενδιαφερθεί για το παιδί του, τότε κινδυνεύει με την επιβολή μέτρων. Στην Ελλάδα είναι πιο ελαστικά τα πράματα για την αντιμετώπιση της σχολικής διαρροής. Εδώ ειδοποιούμε τους γονείς ότι το παιδί τους κάνει πολλές απουσίες, αλλά πολλοί δεν ενδιαφέρονται. Άλλωστε κάποια παιδιά άλλωστε ζουν με τους παππούδες τους».

 

Επένδυση στη συνεχή επιμόρφωση

Η επίσκεψη των δέκα καθηγητών του 1ου ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας Μαγνησίας που ταξίδεψε στην Ισπανία εντάσσεται στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Προγράμματος ERASMUS+ KA1 το οποίο υλοποιείται από το σχολείο για το σχολικό έτος 2016-17.

Το 1ο ΕΠΑ.Λ. Νέας Ιωνίας με μακροχρόνια εμπειρία στην υλοποίηση ευρωπαϊκών προγραμμάτων και με απόλυτη πίστη στην ανάγκη διαρκούς ενημέρωσης και επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών του υλοποιεί τα προγράμματα δράσης ΚΑ1 υπό την αιγίδα του Πιστοποιητικού καλής εκτέλεσης κινητικοτήτων (Χάρτα κινητικότητας) που ανανεώθηκε το 2016.

Οι εκπαιδευτικοί παρέμειναν στη Σεβίλλη από 26/2/2017 μέχρι 5/3/2017 υλοποιώντας τη δεύτερη ροή του προγράμματος με τίτλο «LIVING, LEARNING AND WORKING EXPERIENCES IN SPAIN» (ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ, ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΙΣΠΑΝΙΑ) – είχε προηγηθεί τον Δεκέμβριο η πρώτη ροή πρακτικής άσκησης 20 μαθητών του ΕΠΑ.Λ. πάλι στη Σεβίλλη, από 27/11/2016 μέχρι 17/12/2016.

Το αντικείμενο εργασίας των εκπαιδευτικών ήταν η σχολική διαρροή στην επαγγελματική εκπαίδευση και οι συμμετέχοντες συγκέντρωσαν πολύτιμες εμπειρίες.

Αρχικά υπήρξε ενημέρωση σχετικά με το ισπανικό εκπαιδευτικό σύστημα, τη δομή και την οργάνωσή του και κυρίως σε επίπεδο επαγγελματικής εκπαίδευσης. Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις σε επαγγελματικά σχολεία όπου οι Έλληνες εκπαιδευτικοί είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν Ισπανούς συναδέλφους, να μιλήσουν για το έργο τους αλλά κυρίως να ενημερωθούν και να ανταλλάξουν απόψεις σχετικά με την πρόωρη εγκατάλειψη του επαγγελματικού σχολείου από μαθητές οι οποίοι, μη αποκτώντας καμία ειδίκευση, πρόκειται να αντιμετωπίσουν περισσότερες δυσκολίες σε μια κοινωνία όπου ήδη οι συνθήκες είναι εξαιρετικά αρνητικές.

Φάνηκαν πολλά κοινά προβλήματα με την αντίστοιχη ελληνική βαθμίδα αλλά κυρίως μια κοινή αγωνία όλων των εκπαιδευτικών να κρατηθούν όσα περισσότερα παιδιά γίνεται μέσα στα σχολεία, μια κοινή θέληση να δώσουν στους μαθητές τους όσα περισσότερα εφόδια γίνεται ώστε αυτοί να μπορέσουν να βελτιώσουν τη θέση τους σε έναν δύσβατο κόσμο.

ΦΩΤΗΣ ΣΠΑΝΟΣ

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το