Τοπικά

Εκπαιδευτικό πρόγραμμα με θέμα την τοπική ιστορία, τις νέες τεχνολογίες και την αρχειακή εθνογραφία

Η Ακαδημία Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας, Τμήμα του Πολιτιστικού Φορέα «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη Διάσωση του Πολιτιστικού Αποθέματος» της  Μητρόπολης Δημητριάδος, εκτός από τα εξ αποστάσεως μαθήματα για την Λαογραφία θα προσφέρει για το χειμερινό εξάμηνο 2019-20 το δια ζώσης πρόγραμμα «Τοπική Ιστορία & Ψηφιακά Μέσα, Αρχειακή Εθνογραφία σε Αρχεία Τοπικής Ιστορίας».
Το πρόγραμμα θα υποβοηθηθεί από την πλατφόρμα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης «moodle» του προγράμματος στην διεύθυνση: http://learn.cultureacademy.gr. Εκεί υπάρχει και το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών του προγράμματος.
Επιστημονικοί υπεύθυνοι του εξαμηνιαίου προγράμματος που συνδυάζει την Τοπική Ιστορία, τις νέες τεχνολογίες και την αρχειακή εθνογραφία είναι ο Μανώλης Βαρβούνης, Καθηγητής Λαογραφίας, Πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και ο Δρ Αλέξανδρος Καπανιάρης, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής του Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, Διδάσκων στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Επιστημονική υπεύθυνη ιστορικής τεκμηρίωσης είναι η Δρ Αννίτα Πρασσά, Ιστορικός, Αρχειονόμος, Προϊσταμένη Γ.Α.Κ. Μαγνησίας και επιστημονικός υπεύθυνος εργαστηρίων ο Βασίλης Λουλές, Σκηνοθέτης ταινιών ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας.

Οι ενδεικτικές διδακτικές ενότητες που θα παρακολουθήσουν οι σπουδαστές/τριες είναι : 1) Εισαγωγή στην εθνογραφία – Βασικές αρχές αρχειακής εθνογραφίας, 2) Η τεκμηρίωση της ιστορικής έρευνας σε αρχεία τοπικής ιστορίας, 3) Η βιομηχανική τοπική ιστορία της Μαγνησίας μέσα από τα αρχεία του Γ.Α.Κ. Μαγνησίας, 4) Εργαστήριο στα Γ.Α.Κ. –Μαγνησίας, 5) Εργαστήριο Οπτικοακουστικών Ι: Εργαλεία για την παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ, 6) Εργαστήριο Οπτικοακουστικών ΙΙ: Εργαλεία για την παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ (Μοντάζ), 7) Τα αρχεία της παιδοπόλεων: από την αρχειοθέτη στη μελέτη (case study), 8) Όψεις πολιτικής παιδείας στην Ελλάδα του ’60: Η περίπτωση του Τζων Γκλαβάνη (case study), 9)Εργαστήριο Ι: Έρευνα αρχείων και σύλληψη της ιδέας ενός ντοκιμαντέρ, 10) Εργαστήριο ΙΙ: Το σκαρίφημα σεναρίου ενός ιστορικού ντοκιμαντέρ, 11) Τα βιομηχανικά κτίρια του Βόλου, 12) Από το αρχειακό τεκμήριο στον σχεδιασμό και την παραγωγή εθνογραφικού κειμένου. Παράλληλα κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων θα υπάρξει προβολή του ντοκιμαντέρ του Βασίλη Λουλέ «Πέρασα κι εγώ από κει κι είχα παπούτσια από χαρτί» διάρκειας 91 λεπτά, παραγωγή του 2014. Θα πραγματοποιηθεί συζήτηση με τους/τις εκπαιδευόμενους/ες και η προβολή θα είναι ανοικτή στο κοινό.

Στα βασικά εργαστήρια του προγράμματος είναι το Εργαστήριο Οπτικοακουστικών Ι και ΙΙ: Εργαλεία για την παραγωγή ενός ντοκιμαντέρ με τους Γιώργο Λάγδαρη (σκηνοθέτη) και Κώστα Αμυγδαλίτση (εκπαιδευτικό).
Επίσης θα υπάρξουν και τα εργαστήρια: Εργαστήριο Ι: Έρευνα αρχείων και σύλληψη της ιδέας ενός ντοκιμαντέρ και Εργαστήριο ΙΙ: Το σκαρίφημα σεναρίου ενός ιστορικού ντοκιμαντέρ από τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ. Ειδικότερα στο Εργαστήριο αυτό οι εκπαιδευόμενοι θα γνωρίσουν πώς από κάποια «απρόσωπα» αρχειακά τεκμήρια μπορούμε να περάσουμε στην ανακάλυψη ανθρώπινων ιστοριών και, στη συνέχεια, στον σχεδιασμό του σκαριφήματος ενός ή περισσότερων ντοκιμαντέρ που θα ζωντανεύουν αυτές τις ιστορίες στηριζόμενα, κυρίως, στην προφορική μαρτυρία.

Επιπρόσθετα το εκπαιδευτικό πρόγραμμα θα προσπαθήσει να προσεγγίσει το ΑΝΘΡΩΠΟΚΕΝΤΡΙΚΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ, που είναι ίσως το πιο ανερχόμενο είδος κινηματογράφου παγκοσμίως και δίνει τον λόγο στους αφανείς ήρωες της ζωής, στους απλούς ανθρώπους ή φωτίζει την αθέατη πλευρά των πιο προβεβλημένων. Η ιδιαιτερότητα του συγκεκριμένου προγράμματος είναι ότι βασίζεται στα εργαστήρια που θα αναπτυχτούν γύρω από μια μεγάλη υποδειγματική άσκηση, κατά την οποία συγκεκριμένα αρχειακά τεκμήρια των Γενικών Αρχείων του Κράτους (ΓΑΚ) θα μελετηθούν από τους ίδιους τους συμμετέχοντες ώστε να έρθουν στο φως κάποιες ανθρώπινες ιστορίες που σκιαγραφούνται μέσα (και πίσω) από αυτά τα τεκμήρια/ντοκουμέντα, που, πολύ συχνά, μοιάζουν «απρόσωπα». Στη συνέχεια θα αναλύσουμε τους τρόπους για να «ζωντανέψουν» οι ιστορίες αυτές και θα επιχειρήσουμε (ως άσκηση) να χτίσουμε το ΣΚΑΡΙΦΗΜΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ ενός ή περισσότερων ιστορικών/ανθρωπολογικών ντοκιμαντέρ που θα βασίζονται πάνω τους. Ένα πολύ βασικό εργαλείο προς αυτή την κατεύθυνση είναι η προσωπική μαρτυρία, η οποία και θα αναλυθεί ιδιαίτερα. Μέσω αυτής μπορούν να δημιουργηθούν ταινίες γεμάτες αλήθεια, συναίσθημα και χιούμορ, που συγκινούν, διασκεδάζουν, επιμορφώνουν, ενώ παράλληλα ανιχνεύουν την καθημερινότητα, την κοινωνική ζωή, την Ιστορία. Για τη συμμετοχή στο Εργαστήριο χρειάζεται αγάπη για την έρευνα, το σινεμά και την προφορική ιστορία αλλά και περιέργεια, όρεξη και υπομονή. Δεν απαιτείται προηγούμενη επαγγελματική εμπειρία στον χώρο του κινηματογράφου, θα προσπαθήσουμε όμως ανάμεσα στα μέλη της ομάδας να υπάρχουν κάποια άτομα που γνωρίζουν τα βασικά στοιχεία της χρήσης κάμερας και μικροφώνου. Επιθυμητοί επίσης είναι όσοι υποψήφιοι γνωρίζουν βασικά στοιχεία του μοντάζ.

Το εξαμηνιαίο πρόγραμμα απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας, σε απόφοιτους ή σπουδαστές Κοινωνικών/Ανθρωπιστικών Επιστημών (ιστορικούς, κοινωνικούς ανθρωπολόγους, εθνογράφους, ψυχολόγους, κλπ), σε αρχειονόμους ή εργαζόμενους σε Αρχεία, σε μουσειολόγους, σε κινηματογραφιστές και ηθοποιούς, σε όσους ασχολούνται με το «θέατρο-ντοκουμέντο», σε παραμυθάδες και αφηγητές, καθώς και σε όσους ασχολούνται με την έρευνα, την προφορική ιστορία, την εθνογραφία, τις νέες τεχνολογίες και την αφήγηση.
Το υλικό του προγράμματος για κάθε μάθημα θα υπάρχει σε δεκαπενθήμερη μορφή (συνολικά 12 εβδομάδες) σε ειδική πλατφόρμα (moodle) της Ακαδημίας ενώ οι εκπαιδευόμενοι/ές θα έχουν πρόσβαση στο ειδικό αποθετήριο / βιβλιοθήκη.

Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν και να παρακολουθήσουν δωρεάν το πρόγραμμα εφόσον πρώτα διαβάσουν αναλυτικά το πρόγραμμα σπουδών που έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα http://learn.cultureacademy.gr. Διευκρινίζεται ότι η συμμετοχή στο πρόγραμμα προϋποθέτει εβδομαδιαία μελέτη του υλικού που θα έχει αναρτηθεί στην πλατφόρμα moodle της πλατφόρμας, συμμετοχή στα εργαστήρια και τέλος υλοποίηση δραστηριοτήτων. Οι θέσεις είναι περιορισμένες (20-25 θέσεις) και θα πρέπει να σταλεί αίτηση και βιογραφικό στο e-mail [email protected] έως 27 Σεπτεμβρίου. Στη συνέχεια θα γίνει επιλογή και οι ενδιαφερόμενοι θα ειδοποιηθούν τηλεφωνικά και μέσω e-mail.
Η επιτυχής ολοκλήρωση toy εξαμηνιαίου μαθήματος οδηγεί σε χορήγηση βεβαίωσης του συγκεκριμένου μαθήματος.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το