Άρθρα

Εκπαιδευτικά νέα: Οι πανδημίες στην τέχνη

Της Σοφίας Κανταράκη

Η διαδικτυακή επίσκεψη στην ιστοσελίδα του ΚΕ.ΠΕ.Α Μεσολογγίου μάς εξέπληξε ευχάριστα, όχι μόνο για τον πλούτο των περιβαλλοντικών πληροφοριών της αλλά και για τις εκπαιδευτικές δράσεις και τα προγράμματα που υλοποιεί. Σύμφωνα με την προϊστάμενη Όλγα Γιαννακογεώργου ένα βασικό εργαλείο που διαθέτουν οι κυβερνήσεις και οι κοινωνίες για να διαχειριστούν την περιβαλλοντική κρίση, να σχεδιάσουν και να δρομολογήσουν την Αειφόρο Ανάπτυξη είναι η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Σε αυτό συγκλίνουν στις διακηρύξεις τους όλοι οι σημαντικοί οργανισμοί, όπως ο ΟΗΕ, UNEP, UNESCO, UNICEF, που συμφωνούν ότι η Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία αποτελεί το πλέον κατάλληλο εκπαιδευτικό πλαίσιο για την προσέγγιση των περιβαλλοντικών ζητημάτων. Προς τον σκοπό αυτό, το ΚΠΕ Μεσολογγίου εκπόνησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία», ώστε να ενισχύσει την εκπαίδευση των μαθητών για τις πανδημίες και τις αναδυόμενες μεταδοτικές ασθένειες, που σύμφωνα με τον ΟΗΕ, μαζί με την αλλαγή του κλίματος, αποτελούν τις δύο μεγαλύτερες απειλές που αντιμετωπίζει η ανθρωπότητα. Υπεύθυνη του προγράμματος και ψυχή όλων των δράσεων είναι βέβαια η προϊσταμένη του ΚΠΕ, φιλόλογος Όλγα Γιαννακογεώργου. Στο πλαίσιο προγραμματισμού των δράσεών του για το τρέχον σχολικό έτος 2022-2023, συνεχίζοντας την εκδοτική του δραστηριότητα, το ΚΠΕ Μεσολογγίου προχώρησε και στη δημιουργία και δημοσίευση νέου εκπαιδευτικού υλικού σε ψηφιακή μορφή (e-book) με τίτλο Οι πανδημίες στην τέχνη, προκειμένου να πλαισιώσει το παραπάνω εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Πανδημία: να το δούμε ως ευκαιρία» που υλοποιεί με μαθητές και εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, αλλά και να το εμπλουτίσει με μία καινοτόμο εκπαιδευτική προσέγγιση, την εκπαίδευση μέσω της τέχνης.

Το ψηφιακό βιβλίο Οι πανδημίες στην τέχνη εκδόθηκε με αφορμή το επιμορφωτικό πρόγραμμα «Εκπαίδευση μέσω της τέχνης. Θεματικό πεδίο εφαρμογής: οι πανδημίες», που διοργάνωσε και υλοποίησε το Κ.Ε.ΠΕ.Α. Μεσολογγίου την περσινή χρονιά σε συνεργασία με το ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Δυτικής Ελλάδας. Στην ημερίδα παρουσιάστηκε σύνοψη του ψηφιακού αποθετηρίου και ένα παράδειγμα διδακτικού σεναρίου για αξιοποίηση έργων τέχνης στη διδακτική πράξη, μετά, όμως, από το έντονο ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για αξιοποίησή του στα σχολεία, το ψηφιακό αποθετήριο εμπλουτίστηκε εκτενώς, φτάνοντας σε μία έκδοση 398 σελίδων. Η έκδοση είναι ψηφιακή, περιλαμβάνει 269 έργα τέχνης, κείμενα, βιβλιογραφία και πλήρη κατάλογο των έργων με αναφορά των πηγών και ανοιχτά δεδομένα πρόσβασης για αξιοποίησή τους από τους εκπαιδευτικούς. Η έκδοση παρουσιάζει τη διαχρονική πάλη του ανθρώπου με τα μεταδοτικά νοσήματα και κύριος σκοπός της είναι να αποτυπωθεί πως η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η τέχνη, αντανακλώντας αυτή την πραγματικότητα, μπορεί να μας βοηθήσει να την κατανοήσουμε και να τη διαχειριστούμε.

Για να δούμε την έκδοση σε μορφή Online Flipbook και τη λήψη του ψηφιακού βιβλίου (e-book) μπορούμε να επισκεφτούμε την ιστοσελίδα του ΚΕ.ΠΕ.Α Μεσολογγίου. Το εκπαιδευτικό αυτό πρόγραμμα αφορμάται από τις ιδιαίτερες συνθήκες που βιώνει η παγκόσμια κοινότητα, όπως και η χώρα μας, εξαιτίας της πανδημίας Covid-19 του νέου κορωνοϊού SARS-CoV-2. Το γεγονός ότι έχει επηρεάσει όλα τα επίπεδα της ζωής μας, η οποία μοιάζει να απειλείται, καθιστά τη γνώση του προβλήματος αναγκαία, ώστε να καταστεί εφικτή η διαχείρισή του. Το πρόγραμμα θέλει να καλλιεργήσει την ιδέα να δούμε την πανδημία ως ευκαιρία. Ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό της αντίληψής μας για τη ζωή, που δεν είναι δεδομένη αλλά υπόκειται σε φυσικούς νόμους, ευκαιρία για αλλαγή του υπερκαταναλωτικού προτύπου ζωής, που οδήγησε τον πλανήτη σε κατάσταση αδυναμίας, ευκαιρία για αλλαγή αξιακού κώδικα, ευκαιρία για γνώση, για αλληλεγγύη, ευκαιρία να δώσουμε ξανά χώρο στη φύση. Η κρίση της πανδημίας του νέου κορωνοϊού είναι κρίση περιβαλλοντική. Μαζί με την κλιματική κρίση, που βρίσκεται σε εξέλιξη, αποτελούν το πλαίσιο εντός του οποίου ζούμε. Έτσι, μέσα από μια σειρά διαδοχικών δραστηριοτήτων που ενεργοποιούν μαθητές και μαθήτριες να εργαστούν ομαδικά, να επικοινωνήσουν, να σκεφτούν κριτικά και δημιουργικά, καλύπτονται μια σειρά από ζητήματα που σχετίζονται με τα αίτια και τις επιπτώσεις των πανδημιών, καθώς και με τους τρόπους διαχείρισης του προβλήματος και τα μέτρα αντιμετώπισής του. Για περισσότερες λεπτομέρειες: http://kpemesol.sch.gr/

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το