Τοπικά

Εκατομμύρια κοστίζει ο εκσυγχρονισμός του σιλό στο λιμάνι του Βόλου “Θ”

Σ17 Φ1 ΔΙΣΤΗΛΗ

Μερικά εκατομμύρια κοστίζει ο εκσυγχρονισμός του παλαιού σιλό στο λιμάνι του Βόλου, σύμφωνα με γνωρίζοντες τα του Οργανισμού Λιμένα (ΟΛΒ). Όσοι επιθυμούν να επαναλειτουργήσουν το σιλό, επισημαίνουν οι γνωρίζοντες, λογαριάζουν χωρίς τον… ξενοδόχο.
Ο μηχανολογικός εξοπλισμός του Οργανισμού Λιμένα Βόλου βρίσκεται σε άθλια κατάσταση λόγω παλαιότητας, με αποτέλεσμα να προκαλούνται προβλήματα και καθυστερήσεις στις φορτοεκφορτώσεις προϊόντων. Το σιλό, μέχρι που διακόπηκε η λειτουργία του, δεν προσέφερε το 100% των δυνατοτήτων του.
Τα προβλήματα λειτουργίας του μηχανολογικού εξοπλισμού στο λιμάνι του Βόλου είναι διαχρονικά, παρά τις άοκνες προσπάθειες του προσωπικού να τον κρατήσει στη ζωή. Η οικονομική κρίση και η δραματική μείωση των φορτίων και των εσόδων την τελευταία εξαετία, είχε τις συνέπειές του και στον εκσυγχρονισμό του σιλό και των γερανών.
Παλαιότερα η διοίκηση του ΟΛΒ θεωρούσε ζημιογόνα τη λειτουργία του σιλό, που κατασκευάστηκε το 1956…
Συχνές ήταν οι πολύωρες καθυστερήσεις φορτοεκφόρτωσης δημητριακών, καθώς «έσπαζαν καδένες»… Το σιλό λειτουργούσε σε οκταώροφο κτίριο, έχει εμβαδόν 10.565 τετραγωνικά μέτρα και διαθέτει ηλεκτρονικές αυτόματες πλάστιγγες ζύγισης δημητριακών και κυψέλες 15.000 τόνων. Για την φόρτωση των προϊόντων από τα αμπάρια των πλοίων υπάρχουν δύο πυλώνες και μεταφορική ταινία για την αποθήκευσή τους στις κυψέλες. Στο σιλό στεγάζεται και υποσταθμός της ΔΕΗ.
Στο επιχειρησιακό σχέδιο του ΟΛΒ προτείνεται η κατεδάφιση του οκταώροφου κτιρίου ή η μετατροπή του σε χώρο πολιτιστικών εκδηλώσεων.
Η προηγούμενη διοίκηση του ΟΛΒ είχε διερευνήσει τις δυνατότητες να εκχωρηθεί η χρήση του σε συνεταιριστικές οργανώσεις, που εμπορεύονται δημητριακά, ωστόσο η διερεύνηση δεν απέδωσε, ενώ το κόστος εκσυγχρονισμού του υπολογιζόταν τότε στα 5 εκατομμύρια ευρώ. Η σημερινή διοίκηση υπολογίζει το κόστος σε 7.000.000 ευρώ.
Πλέον η φορτοεκφόρτωση δημητριακών γίνεται με κοχλιομεταφορείς, με συνέπεια την ελαχιστοποίηση σε μεγάλο βαθμό, της ρύπανσης από τη σκόνη. Η φόρτωση από το σιλό προκαλούσε μεγαλύτερη επιβάρυνση στην ατμόσφαιρα. Για τη νέα μέθοδο φόρτωσης χρησιμοποιούνται δύο ή τρεις μεταφορείς (ανάλογα τον αριθμό των φορτηγών), σε δύο βάρδιες. Κάθε μεταφορέας εκφορτώνει ένα φορτηγό 25 τόνων σε 12 – 15 λεπτά, δηλαδή περίπου τέσσερα φορτηγά την ώρα, ταχύτητα μεγαλύτερη από αυτήν που επιτυγχανόταν με τη διαδικασία φόρτωσης από το σιλό.
Το σημαντικό όμως, πλεονέκτημα αυτού του τρόπου φόρτωσης, είναι η ελαχιστοποίηση της ρύπανσης από σκόνη, αφού με τη νέα μέθοδο, η σκόνη που εκλύεται είναι ελάχιστη και κοντά στο έδαφος, με αποτέλεσμα να μην διαχέεται στην ατμόσφαιρα, όπως συνέβαινε με το σιλό, από το οποίο η σκόνη εκλυόταν σε μεγάλο ύψος. Με τους κοχλιομεταφορείς δεν απαιτείται να ανοίγουν σε όλο το εύρος τα αμπάρια των πλοίων με αποτέλεσμα να συγκρατείται η σκόνη που διέφευγε από αυτά. Να σημειωθεί τέλος πως η διαδικασία, την οποία υλοποιούν οι λιμενεργάτες του λιμανιού, γίνεται με ελάχιστο θόρυβο.

Οι γερανοί

Οι γερανοί, που είναι ηλικίας άνω των 30 χρόνων, αντιμετωπίζουν προβλήματα συνεχώς, καθώς δεν έχουν αντικατασταθεί.
Όταν πάθουν μια ζημιά, τα ρουλεμάν, τα ανταλλακτικά τους για να παραγγελθούν, θέλουν αρκετό χρόνο. Θέλουν εργασίες, που δεν τελειώνουν σε μία ημέρα ή σε δύο. Έρχεται συνεργείο εξειδικευμένο από το εξωτερικό, για να τους επισκευάσει. Από τα ανταλλακτικά αυτά δεν μπορεί ο ΟΛΒ να έχει στοκ, επειδή κοστίζουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ και η εγγύηση είναι για δέκα χρόνια.
Για τη διακίνηση των φορτίων ο ΟΛΒ διαθέτει εννέα ηλεκτροκίνητους γερανούς κρηπιδωμάτων, επί σιδηροτροχιών, ανυψωτικής ικανότητας από 6 μέχρι 45 τόνους. Ωστόσο οι γερανοί από τον 1 μέχρι τον 7 έχουν προβλήματα παλαιότητας και πρέπει να αντικατασταθούν σταδιακά, καθώς η συντήρησή τους έχει μεγάλο κόστος και καθυστερεί στις φορτοεκφορτώσεις.
Επίσης διαθέτει πέντε αυτοκινούμενους γερανούς, ανυψωτικής ικανότητας από 4 μέχρι 120 τόνους, καθώς και 12 περονοφόρα οχήματα ανυψωτικής ικανότητας από 4 μέχρι 6 τόνους. Σύμφωνα με λιμενεργάτες παρατηρείται έλλειψη μεγάλων κλαρκ σε περιόδους αιχμής.
Για τα εμπορευματοκιβώτια διαθέτει ένα μεταφορικό-ανυψωτικό μηχάνημα (straddle carriers) ικανότητας 35 τόνων.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το