Ελλάδα

Εμπλοκή στη συμφωνία με την Cosco

newego_LARGE_t_420_54697825_type13145

Ολονύκτιες διαβουλεύσεις μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών, της κυβέρνησης και της κινεζικής εταιρείας, αναφορικά με την ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ, προκάλεσε χθες η «ανάγνωση» του σχεδίου κυρωτικού νόμου που κατατέθηκε στη Βουλή και που σήμερα αναμένεται να ψηφιστεί αφού τροποποιηθούν κάποιες παράγραφοι.

Το Μέγαρο Μαξίμου μετά την επιστολή της Cosco προς τους βουλευτές αλλά και η ηγεσία του ΤΑΙΠΕΔ επιχείρησαν να επισημάνουν ότι το κείμενο που έφτασε στη Βουλή δεν αλλοιώνει το «διά ταύτα» της συμφωνίας κι ότι ήταν τουλάχιστον υπερβολική η αντίδραση της κινεζικής εταιρείας. Στελέχη του Μαξίμου χαρακτήριζαν βιαστική την ενέργεια να αποστείλει η Cosco επιστολή στους βουλευτές, καλώντας όλες τις πλευρές να επιδείξουν ψύχραιμη στάση για να απαντηθούν τα ερωτήματα που αφορούν στη συμφωνία. Εγκυρότατες πληροφορίες επιμένουν ότι σήμερα θα λυθούν τα ζητήματα, καθώς η κυβέρνηση θα καταθέσει τις τροπολογίες για να αποδειχθεί ότι το «κείμενο» που κατατέθηκε δεν αλλοίωνε τον πυρήνα της σύμβασης.
Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι και το ΤΑΙΠΕΔ έκανε κινήσεις υπέρβασης της καχύποπτης αντίδρασης των Κινέζων ώστε να βρεθεί λύση, τη στιγμή πάντως που είναι υπαρκτή η «καταγγελία» της εταιρείας για τη «συγγραφή» της σύμβασης από τον αρμόδιο υπουργό, Θ. Δρίτσα, ο οποίος θα απαντήσει σήμερα από το βήμα της Βουλής. Ομως οι «αλλαγές» στο «κείμενο» έγιναν, όπως λένε οι πληροφορίες, από τη Γενική Γραμματεία της Κυβέρνησης που επιχείρησε να προσαρμόσει τα δεδομένα στο ελληνικό δίκαιο.
Επιστολή
Η εμπλοκή στην ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ δημιουργήθηκε συγκεκριμένα χθες το βράδυ, με τους Κινέζους της Cosco να απειλούν με ακύρωση της συμφωνίας, τονίζοντας σε επιστολή τους προς τη Βουλή ότι το σχέδιο κυρωτικού νόμου που κατέθεσε προς ψήφιση το υπουργείο Ναυτιλίας έχει ουσιαστικές διαφορές σε σχέση με τη σύμβαση που υπέγραψαν με την κυβέρνηση.
Με την κινεζική εταιρεία να εγείρει θέμα ανατροπής βασικών σημείων της συμφωνίας μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Cosco, χρεώνουν τις αλλαγές στον υπουργό Ναυτιλίας Θεόδωρο Δρίτσα, αφήνοντας ουσιαστικά ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην προχωρήσει στην εξαγορά του πλειοψηφικού πακέτου του OΛΠ.
Σε μια προσπάθεια να πέσουν οι τόνοι, εν όψει και της προγραμματισμένης επίσκεψης του Ελληνα πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα στο Πεκίνο, πηγές προσκείμενες στο Μέγαρο Μαξίμου ανέφεραν ότι θα υπάρξουν σήμερα δύο σημαντικές αλλαγές στο σχέδιο κυρωτικού νόμου.
Υποχρέωση
Η πρώτη αφορά στην υποχρέωση της δημόσιας διοίκησης να αποκρίνεται εντός 90 ημερών για τη χορήγηση έγκρισης μετά την υποβολή σχετικών μελετών, που είχε διαγραφεί -σύμφωνα με την Cosco- από το συμφωνημένο σχέδιο κυρωτικού νόμου. Η κινεζική εταιρεία στην επιστολή της τόνιζε ότι για να αναλάβει την ευθύνη να εκτελέσει ένα τεράστιο πρόγραμμα επενδύσεων εντός ενός πολύ σύντομου χρονικού διαστήματος, βασίστηκε κυρίως σε αυτή την ασφαλιστική δικλίδα της έγκαιρης έκδοσης των απαιτούμενων εγκρίσεων και αδειών. «Η μη ύπαρξή της δεν θα άλλαζε απλά το προσφερόμενο από την εταιρεία μας οικονομικό αντάλλαγμα, αλλά θα έθετε εν αμφιβόλω ακόμη και την υποβολή οικονομικής προσφοράς καθώς οι συνέπειες για τον ΟΛΠ σε περίπτωση μη έγκαιρης εκτέλεσης των υποχρεωτικών επενδύσεων είναι ανυπολόγιστες».
Η δεύτερη αλλαγή που προωθείται από το Μέγαρο Μαξίμου έχει να κάνει με την έκδοση πρωτοκόλλων διοικητικής αποβολής. H Cosco στην επιστολή της ανέφερε ότι «κατέστησε στην πράξη ανενεργό το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου να εκδίδει πρωτόκολλα διοικητικής αποβολής, καθιστώντας εφαρμοστέες τις διατάξεις του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, που καμίας απολύτως εφαρμογής δεν τυγχάνουν στα ζητήματα υποδομών που ανήκουν απευθείας στο Ελληνικό Δημόσιο».
ΚΥΚΛΟΙ ΤΗΣ ΚΙΝΕΖΙΚΗΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ:
Να ισχύσουν όλα όσα έχουν συμφωνηθεί
Κύκλοι της Cosco τόνιζαν χθες αργά το βράδυ στο «Εθνος» ότι η εταιρεία αυτό που επιθυμεί είναι να ισχύσουν όλα εκείνα που έχουν συμφωνηθεί, ψηφιστεί και εγκριθεί από την κυβέρνηση, τη γενική συνέλευση των μετόχων και το ΔΣ του ΟΛΠ και το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στην αναθεωρημένη σύμβαση έχουν εισαχθεί πρόσθετες ρυθμίσεις που προβλέπουν τη διασφάλιση των εργασιακών δικαιωμάτων των εργαζομένων του ΟΛΠ, ωστόσο όπως χαρακτηριστικά επισημαίνει η κινεζική εταιρεία, στο σχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή έχει διαγραφεί πλήρως το άρθρο 5 του συμφωνημένου σχεδίου κυρωτικού νόμου, στο οποίο ουσιαστικά περιγραφόταν το δικαίωμα της ΟΛΠ ΑΕ να εκδώσει νέους κανονισμούς που αφορούν στον πυρήνα της εμπορικής δραστηριότητας της ιδιωτικής πλέον ΟΛΠ ΑΕ, όπως ακριβώς συμβαίνει σε κάθε άλλη ιδιωτική επιχείρηση στην Ελλάδα.
Το ΤΑΙΠΕΔ
Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζουν ότι οι αλλαγές δεν ήταν ουσιώδεις και τα όποια προβλήματα θα ξεπερασθούν με εξηγήσεις και τροποποιήσεις, ωστόσο η κινεζική πλευρά μόνο επουσιώδεις δεν φάνηκε να θεωρεί τις αλλαγές αυτές, υπογραμμίζοντας στην επιστολή της ότι «οι τροποποιήσεις που περιλαμβάνονται στο προς κύρωση κείμενο συμφωνίας αποτελούν μια προφανή απόπειρα του αρμοδίου υπουργείου Ναυτιλίας να υποκαταστήσει πλήρως τη διοίκηση της ΟΛΠ, να καταστήσει (με οριζόντιες διατάξεις του κατατεθέντος νομοσχεδίου) ανενεργές σχεδόν το σύνολο των διατάξεων της Σύμβασης Παραχώρησης και να τροποποιήσει δια νόμου τη συναφθείσα συμφωνία για την αγοραπωλησία του πλειοψηφικού πακέτου των μετοχών της ΟΛΠ ΑΕ».
Το υπουργείο Ναυτιλίας πάντως με ανακοίνωσή του τόνισε ότι «ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής θα απαντήσει μόνο θεσμικά και μέσω της προβλεπόμενης κοινοβουλευτικής διαδικασίας»

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το