Άρθρα

e-scooter… επικίνδυνα απροετοίμαστοι

 

Του
Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας –
εκπαιδευτή οδηγών

Ο παιδαγωγός κυκλοφορίας, εκπαιδευτής οδηγών και οδηγός ορεινής ποδηλασίας Βασίλης Καλλίας

Τζιζζζ… μας έλεγαν παλιά. Ένας διαχρονικός κανόνας πειθαρχίας, απόλυτα σεβαστός ακόμα και από άτομα μικρών ηλικιών ή χαμηλού μορφωτικού επιπέδου. Ανέκαθεν το θεωρούσαμε ανοησία κάποιος να «παίξει» με το ρεύμα και πολλές φορές θυμάμαι από τα παιδικά μου χρόνια, «έτρωγε πόρτα» από την παρέα για να μην έχουμε μπλεξίματα. Φτάσαμε στο σημείο αγαπητοί μου αναγνώστες (το καταφέραμε και αυτό), τα 220volt μιας πρίζας να είναι λιγότερο επικίνδυνα από τα 36volt ενός ηλεκτρικού πατινιού. Ζούμε μια εποχή που σε αντίθεση με το παρελθόν τα μέσα πληροφόρησης που διαθέτουμε, είναι ικανά να μας κάνουν ειδικούς και παντογνώστες. Δυστυχώς, παρ’ όλ’ αυτά έχουμε πολλά ατυχήματα, μερικά από αυτά θανατηφόρα ή με ανεπανόρθωτες σωματικές βλάβες. Μια Ευρώπη ανήμπορη να αντιμετωπίσει το τεράστιο αυτό πρόβλημα. Θυσιάσαμε τα παιδιά μας στον βωμό του πλασαρίσματος της μικροκινητικότητας, για οικονομία καυσίμου και οικολογία. Μια μικροκινητικότητα που «παγίδευσε» ολόκληρη την Ευρώπη, επιτρέποντας την αγορά ενός ηλεκτρικού σκούτερ από τον οποιοδήποτε για όλη του την οικογένεια. Πολλές φορές με επιδοτούμενη αγορά χωρίς από την αρχή πλαίσιο νόμου να το οριοθετεί, να το ρυθμίζει και κυρίως να απαγορεύει τη χρήση του από παιδιά. Ένα πλασάρισμα ύπουλο, αυτό της συνήθειας, του εθισμού, του «πάρτο εσύ και θα δούμε νταξ». Δώστο στον – στη σύζυγο για να έχεις την αποκλειστικότητα του αυτοκινήτου. Στον αδερφό που δεν περνάει με τίποτα τα σήματα να έχει μια «ρόδα». Στο παιδί σου να ξεκολλήσει από το τάμπλετ, να βγει έξω από το σπίτι. Δεν θέλετε να ξέρετε πόσοι άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους! Απίστευτα στατιστικά με ένα 2022 που ακόμα δεν έχει τελειώσει, να τρέχει με αύξηση (προσέξτε, όχι ατυχημάτων γενικά… αλλά θανάτων!) πάνω από 30%. Οι Γάλλοι, με παράδοση στην κυκλοφοριακή αγωγή, με σχέδια δράσης για την οδική ασφάλεια που έχουν αντιγραφεί από άλλες χώρες, θρήνησαν 24 άτομα το 2021! Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες «τρέχουν», δυστυχώς, χωρίς ακόμα αποτέλεσμα να συμμαζέψουν τα ασυμμάζευτα. Το ηλεκτρικό σκούτερ πρωτοεμφανίστηκε στα μέσα της δεκαετίας του 2010, ωστόσο άρχισε να υπόκειται σε συγκεκριμένους κανόνες το 2019! Το νομοθετικό πλαίσιο είναι σχεδόν ενιαίο για όλες τις χώρες με μικρές διαφοροποιήσεις. Τα Ελαφριά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (ΕΠΗΟ), είναι η νέα κατηγορία του ΚΟΚ και περιλαμβάνει τα ηλεκτρικά πατίνια (e-scooters), τα αυτοεξισορροπούμενα μονόκυκλα ή δίκυκλα (hoverboards, segways), τα ηλεκτροκίνητα αμαξίδια Ατόμων με Αναπηρία κ.ά. Τα ΕΠΗΟ χωρίζονται σε δυο βασικές κατηγορίες. Πρώτη κατηγορία: Αν η μέγιστη ταχύτητα τους είναι έως 6 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 12 ετών. Δεύτερη κατηγορία: Αν η μέγιστη ταχύτητα τους είναι από 6 χλμ./ώρα έως και 25 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Η χρήση τους επιτρέπεται σε άτομα άνω των 15 ετών. Εννοείται πως θα πρέπει όλοι οι οδηγοί όλων των ηλικιών να έχουν μαζί τους οποιοδήποτε νόμιμο έγγραφο ταυτοποίησης προσώπου. Απαγορεύεται να μεταφέρουν δεύτερο άτομο ή να κινούνται παράλληλα ανά δύο ή περισσότερα. Υπάρχουν και άλλες ρυθμίσεις που δεν αναφέρω για να μη σας κουράσω. Στόχος μου είναι να σας αφυπνίσω και να επισημάνω στους γονείς που δεν πείθονται για την επικινδυνότητα του θέματος, ότι ενδέχεται να υποστούν συνέπειες εξαιτίας παραμέλησης εποπτείας του ανήλικου τέκνου τους. Φυσικά στην Ελλάδα ζούμε και οι συνέπειες πάντα έρχονται στην επιφάνεια μετά από ένα δυσάρεστο γεγονός. Εκεί, κατά τη διάρκεια των αυτεπάγγελτων διαδικασιών που θα εφαρμοστούν έχουμε τις κλασικές φράσεις: «Δεν το ήξερα», «δεν με είχαν πληροφορήσει, δεν θα το άφηνα αλλιώς» κ.λπ. Ενώ πιο πριν υπήρχε το: «Έλα μωρέ όλοι έχουν και κάνουν», «πάρ’ το και αν συμβεί κάτι, εγώ είμαι εδώ». Επίσης, κατά την ταπεινή μου γνώμη, δεν υπήρξε καμία εκστρατεία ενημέρωσης των οδηγών για την είσοδο των ΕΠΗΟ στην κυκλοφορία. Με ποιες τεχνικές θα μπορέσουμε να συνυπάρξουμε με αυτά. Θα έπρεπε αρχικά όλοι μαζί να παραστούμε στην «κηδεία» της ακουστικής αντίληψης που λόγω ηλεκτροκίνησης – αθόρυβης λειτουργίας άφησε «ορφανή» την οπτική αντίληψη να κάνει υπερωρίες. Δεν υπάρχει οδηγός που να μην έχει ξαφνιαστεί, από τουλάχιστον ένα προσπέρασμα από τα δεξιά ενός e-σκουτερόβιου, με άνεση και χορευτικά σλάλομ στον δρόμο, εκφράζοντας ανεπίτρεπτα και επικίνδυνα ελεύθερα, την καταπίεσή του. Κάνω έκκληση στις Αρχές για συχνότερους και αυστηρότερους ελέγχους. Η πειθαρχία θα προσγειώσει κάποια ιπτάμενα μυαλά στην πραγματικότητα. Θα κλείσω αυτό το άρθρο με κάτι δικό μου που λέω καμιά φορά μεταξύ σοβαρού και αστείου στους μαθητές μου: «Στόχος είναι να είμαστε καθέτως και να κινούμαστε οριζοντίως. Όχι να είμαστε οριζοντίως και να κινούμαστε καθέτως». Όποιος κατάλαβε, κατάλαβε.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το