Άρθρα

ΔΡΟΜΟΛΕΓΟΝΤΑΣ – Συμβουλές για οικονομική οδήγηση

 

Του
Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας – εκπαιδευτή οδηγών

Πριν ακυρώσουμε ή περιορίσουμε χιλιομετρικά το ταξίδι μας επειδή οι τιμές των καυσίμων έχουν φτάσει στα ύψη, ας δώσουμε μια τελευταία ευκαιρία στο αυτοκινητάκι μας, βάζοντας σε μια σειρά τα πράγματα.
Για να μειώσουμε την κατανάλωση καυσίμου και ταυτόχρονα τα έξοδά μας, το πρώτο βήμα είναι να αλλάξουμε την οδηγική μας συμπεριφορά. Ξεκινάμε το αυτοκίνητο και επιταχύνουμε κατά τη διάρκεια της κίνησης με ελαφρύ πόδι στο γκάζι. Κάνουμε έγκαιρα αλλαγή ταχύτητας με την αμέσως μεγαλύτερη. Εδώ θέλω να επισημάνω ένα λάθος που παρατηρείται σε νέους, αλλά ακόμα και σε έμπειρους οδηγούς. Δεν πρέπει να «κολλάμε» τη ματιά μας στο ταμπλό προσέχοντας το στροφόμετρο μη φτάσει τις 1956.9 στροφές και αν το οικονομόμετρο δείξει ή ανάψει, κ.λπ., κ.λπ. Είναι επικίνδυνο, εξαντλητικό και ας μοιάζει παιχνιδιάρικο. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να «ακούσετε» τον κινητήρα σας. Μόλις αρχίσει ο χαρακτηριστικός τραχύς ήχος του, προφανώς χρειάζεται αλλαγή ταχύτητας. Οδηγούμε με προβλεψιμότητα. Τι λόγος υπάρχει να μένουμε με το πόδι στο γκάζι όταν πλησιάζουμε κόκκινο φανάρι ή να επιταχύνουμε δυναμικά αφού σε λίγα μέτρα υπάρχει παραχώρηση προτεραιότητας ή κωλυσιεργία στην κυκλοφορία; Σε μποτιλιάρισμα που θα μας αναγκάσει να ακινητοποιηθούμε πάνω από ένα λεπτό, σβήνουμε τον κινητήρα. Επίσης, έχει διαπιστωθεί ότι σε υψηλές ταχύτητες, αν κινούμαστε με 10 km/h κάτω από τα επιτρεπόμενα όρια κάνουμε μεγάλη οικονομία. Η οδήγηση με 120 km/h αντί για 130km/h, εξοικονομεί έως και 5 λίτρα καυσίμου. Δεν χάλασε ο κόσμος. Μόνο 10 λεπτά της ώρας περίπου θα καθυστερήσουμε σε ένα ταξίδι 300 χιλιομέτρων. Να πώς «κερδίζεται» το καλό κρασί της πρώτης μέρας διακοπών για ένα ζευγάρι ή η λύση στο πρόχειρο φαγητό μιας οικογένειας.
Σε υψηλές ταχύτητες, π.χ. στον αυτοκινητόδρομο, είναι προτιμότερο να έχουμε κλειστά παράθυρα και ενεργοποιημένο τον κλιματισμό. Ίσως καταναλώσουμε αν όχι λιγότερο, τότε το ίδιο καύσιμο αν τον είχαμε κλειστό, με παράθυρα ανοικτά. Τουλάχιστον γλιτώνουμε την ταλαιπωρία. Σε συνθήκες πόλης και χαμηλών γενικά ταχυτήτων, χρησιμοποιούμε τον κλιματισμό με φειδώ, προτιμώντας χαμηλωμένα παράθυρα αν είναι εφικτό. Όλα τα παραπάνω αφορούν στη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής του οχήματος, αλλά είναι άχρηστα αν πρωτίστως δεν αφαιρέσουμε αξεσουάρ, όπως σχάρες οροφής ή σχάρες αποσκευών, που εμποδίζουν την αεροδυναμική του οχήματος.
Ωστόσο, μην περιμένουμε θαύματα από ένα αυτοκίνητο που δεν είναι σωστά συντηρημένο. Οι δυσλειτουργίες ορισμένων εξαρτημάτων του οχήματός μας, επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου. Ελέγχουμε τη στάθμη λαδιού του κινητήρα, την κατάσταση του φίλτρου αέρα και των μπουζί, την απόδοση του κλιματισμού, τα φρένα μας. Ελέγχουμε τακτικά την πίεση των ελαστικών. Παραδειγματιστείτε συλλογιζόμενοι τον εαυτό σας πάνω σε ένα ποδήλατο με έστω και λίγο λιγότερη πίεση από την προβλεπόμενη. Μεγάλο ζόρι, κατανάλωση ενέργειας και φυσικά μείωση επιδόσεων και σταθερότητας. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τα ελαστικά του αυτοκινήτου. Ελέγχουμε την πίεση (εννοείται και της ρεζέρβας) τουλάχιστον μια φορά τον μήνα και πριν από ένα μεγάλο ταξίδι. Τα επίπεδα πίεσης που πρέπει να τηρούνται υποδεικνύονται στο εγχειρίδιο συντήρησης του οχήματος, στο κάσωμα της πόρτας, στο ντουλαπάκι ή στο πορτάκι του ρεζερβουάρ.
Όσο περισσότερο φορτώνουμε ένα αυτοκίνητο, τόσο περισσότερη προσπάθεια πρέπει να κάνει για να εκπληρώσει τον σκοπό του. Επομένως, αφαιρούμε ό,τι περιττό υπάρχει στο πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου μας.
Τέλος, δεν τα αφήνουμε όλα στο έλεος του GPS. Έχουμε προμελετήσει πάνω σε έναν γεωφυσικό χάρτη, τη διαδρομή με την παρέα μας, τις χιλιομετρικές αποστάσεις, τις μορφές και τις ιδιαιτερότητες του οδικού δικτύου. Αυξάνουμε την κατανάλωση όταν: Κάνουμε επιπλέον χιλιόμετρα επειδή χαθήκαμε. Ξαφνιαστήκαμε από τη μορφή της διαδρομής (π.χ. ορεινό δίκτυο ή επαρχιακός δρόμος) και μειώθηκε η μέση ωριαία ταχύτητα, βγάζοντας το ταξίδι εκτός χρονικού προϋπολογισμού. Γιατί νευρική οδήγηση ίσον αύξηση κατανάλωσης.
Ας σηκώσουμε το βλέμμα μας από τους τίτλους των ειδήσεων που «παίζουν» με εμάς και με τα δεκαδικά ψηφία των αριθμών και ας αρχίσουμε από τώρα – όσο μπορούμε – να τηρούμε τα παραπάνω. Καλά ταξίδια…

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το