Άρθρα

ΔΡΟΜΟΛΕΓΟΝΤΑΣ – Πεζοί… μετά covid

 

Του
Βασίλη Καλλία,
παιδαγωγού κυκλοφορίας
– εκπαιδευτή οδηγών

Το 35% των πεζών σε 5 ευρωπαϊκές μεγάλες πόλεις, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, έχει επικίνδυνη συμπεριφορά στον δρόμο (δεν συμπεριλαμβάνονται πόλεις της Ελλάδος και του ευρωπαϊκού Νότου). Τα παρακάτω ποσοστά και σε τι αναφέρονται, ίσως σας θυμίσουν κάτι. Το 61% των πεζών που συμπεριφέρονται επικίνδυνα περνούν με κόκκινο φανάρι. Το 30% διασχίζει τον δρόμο εκτός διαβάσεων πεζών. Το 29% χρησιμοποιεί το κινητό τηλέφωνο (στην Ελλάδα μάλλον συμβαίνει το αντίστροφο). Ας καλωσορίσουμε τη σχετικά νέα μόδα, ακουστικά στα αυτάκια και πάω με τα ποδαράκια… ποσοστό 14%. Τέλος, το 4% διασχίζει τον δρόμο χωρίς να ελέγξει καθόλου, είτε λόγω αφηρημάδας είτε λόγω υπερβολικής σιγουριάς. Το 6% των παραπάνω παραβάσεων έχει καταλήξει σε περιστατικό μεταξύ πεζού και οδηγού. Συμπεριλαμβάνεται και η κόρνα σαν περιστατικό, μην ξεχνάτε ότι αναφερόμαστε σε πόλεις που η κόρνα χρησιμοποιείται ή τουλάχιστον χρησιμοποιούνταν μέχρι πρότινος, εκεί που πρέπει, συγκεκριμένα στα πλαίσια της ενεργητικής ασφάλειας και μόνο. Τηλεοπτικές εκπομπές σε Γαλλία και Βέλγιο με ποσοστά τηλεθέασης και συμμετοχής πολιτών στα ύψη, αναλύουν το θέμα με τη βοήθεια ειδικών και καταλήγουν στο ότι σε μεγάλο ποσοστό ευθύνεται ο εγκλεισμός λόγω covid. Όλοι συμφωνούμε ότι αισθανθήκαμε παράξενα όταν μας ξεμάντρωσαν ειδικά την πρώτη φορά, θέλοντας να πάρουμε πίσω τις ώρες και τις στιγμές που βρεθήκαμε περιορισμένοι. Πιεστήκαμε να τα κάνουμε όλα στα γρήγορα μήπως και… μήπως και τι; Μήπως και ξανασυμβεί. Όλες οι δουλειές να τελειώσουν…ΤΩΡΑ, τα ψώνια, τα κομμωτήρια. Τα πτυχία των πανεπιστημίων, τα διπλώματα αν είναι δυνατόν και με covid e-shop courier να μας τα έφερναν στο σπίτι, μαζί με όλα τα υπόλοιπα στο ίδιο πακέτο, για φθηνά έξοδα αποστολής. Για ο,τιδήποτε δεν ψωνίζεται θα πρέπει να πάμε εμείς εκεί. Αν είναι εύκολο να διακτινιστούμε και επειδή είναι ακατόρθωτο, ας ορθώσουμε ανάστημα πεζικού και βλέμμα πολεμιστή δικαιωματικά τοποθετημένου στην άσφαλτο, περιμένοντας να κόψει η κυκλοφορία. Γέρνοντας το σώμα προς τα μπροστά στο πέρασμα του τελευταίου οχήματος, απέχοντας από αυτό μερικά εκατοστά, αφού μετά από αυτό προλαβαίνω το άλλο που έρχεται. «Μα πλησιάζει με φόρα αγαπητέ;». «Φόρα ξεφόρα… πεζός είμαι, να περιμένει». Πόσες φορές δεν ξαφνιαστήκαμε από την «άνεση» ενός πεζού διασχίζοντας τον δρόμο χωρίς καθόλου να μειώσει τον ρυθμό του βαδίσματός του. Κάθε φορά που έρχομαι αντιμέτωπος με ένα τέτοιο περιστατικό, ο εφιάλτης μου είναι, εάν αυτός που με ακολουθεί, κρατά απόσταση ασφαλείας σε περίπτωση απότομης επιβράδυνσής μου. Οι λαμαρίνες είναι το τελευταίο. Αν αυτός με χτυπήσει από πίσω θα μου προσθέσει περισσότερα μέτρα ακινητοποίησης που μπορεί να είναι στο πέρασμα του πεζού. Φανταστείτε την αντίδραση ενός άπειρου ή απρόσεκτου οδηγού. Λοιπόν ας συνέλθουμε όλοι. Δεν θα γίνει η στήλη σχολείο κώδικα οδικής κυκλοφορίας. Όπως διαβάζουμε ο,τιδήποτε στο διαδίκτυο, χρήσιμο και άχρηστο χασομερώντας εν ζωή, μπείτε στο e-Drive Academy ( http://edrive.yme.gov.gr/ ) είναι μία διαδικτυακή πλατφόρμα για ασφαλή, έξυπνη, οικολογική μετακίνηση και οδήγηση του υπουργείου Μεταφορών. Πιο απλή και «παιδική» επεξήγηση των υποχρεώσεων που διέπουν την κυκλοφορία των πεζών και των κινδύνων που διατρέχουν, δεν υπάρχει. Κλείνοντας θα ήθελα αγαπητοί αναγνώστες να κάνουμε μια προσπάθεια. Να μην ξεχνάμε εύκολα γεγονότα και καταστάσεις που συμβαίνουν στην κυκλοφορία που είναι για όλους μας μια βιωματική προίκα. Περιστατικά με άσχημες συνέπειες ή στιγμές του «παραλίγο ατύχημα». Ας εκτιμήσουμε το γεγονός ότι παρόλο που περάσαμε επώδυνα ή σχετικά ανώδυνα τα τελευταία δυο χρόνια μια επικίνδυνη κατάσταση, είμαστε εδώ. Είμαι δίπλα σου, είσαι αυτός από τα αριστερά, από τα δεξιά, από μπροστά μου. Όλοι κάπου θέλουμε να πάμε, ας φτάσουμε όμως.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το