Τοπικά

Δομημένες δραστηριότητες σε ασφαλές πλαίσιο συνεργασίας Τυπικού Σχολείου με Ειδικό Σχολείο

 

Η ευαισθητοποίηση, η επαφή και η εκπαίδευση των παιδιών προσχολικής και σχολικής ηλικίας απέναντι σε ζητήματα αναπηρίας και η ανάπτυξη της ενσυναίσθησής τους, ως κοινωνική υποχρέωση, δύναται να αποτελέσει το βασικό εργαλείο απέναντι στον ρατσισμό της διαφορετικότητας και να δημιουργήσει νέους πολίτες που θα εστιάζουν στον άνθρωπο και όχι στην αναπηρία.
Ένα πλήθος πρόσφατων ερευνών απέδειξαν ότι η πρώιμη επαφή των παιδιών με την κατάσταση της αναπηρίας κρίνεται σημαντική για την ευαισθητοποίησή τους, την αποδοχή της ετερότητας και την εξοικείωσή τους με την αναπηρία, ενώ στην αντίπερα όχθη η συναισθηματική ενδυνάμωση, που προκύπτει από την ισότιμη επαφή των παιδιών με αναπηρία με τα παιδιά τυπικής ανάπτυξης, συντελεί στην εκμάθηση κοινωνικοσυναισθηματικών δεξιοτήτων, για μια ευτυχισμένη και ψυχικά ισορροπημένη ζωή.
«Με γνώμονα τις παραπάνω επιστημονικά και ερευνητικά τεκμηριωμένες παραδοχές, το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο και Νηπιαγωγείο Αγριάς επιδιώκει τη συνεχή επαφή των μαθητών του με μαθητές άλλων σχολικών μονάδων τυπικής εκπαίδευσης. Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η συνεργασία του σχολείου με τους μαθητές του Νηπιαγωγείου του παιδικού σταθμού Babyland, οι οποίοι μας επισκέφθηκαν και μας βοήθησαν να μαζέψουμε ελιές στην αυλή του σχολείου μας, στα πλαίσια του προγράμματος «από την ελιά στο λάδι». Τα παιδιά και των δύο σχολείων (τυπικής αγωγής και ειδικής αγωγής) ήρθαν σε επαφή, γέλασαν, έπαιξαν, συνεργάστηκαν, συνομίλησαν και έγιναν φίλοι, ξεχνώντας τις ταμπέλες και τους περιορισμούς που υπάρχουν ακόμη στην κοινωνία των «μεγάλων».
Φέρνοντας τα παιδιά σε επαφή, μέσα από δομημένες δραστηριότητες και προσφέροντάς τους ένα ασφαλές πλαίσιο για συνεργασία, ίσως και να καταφέρουμε στο μέλλον να σπάσουμε όλα αυτά τα στεγανά που μας κρατάνε πίσω. Άλλωστε η παιδεία και η εκπαίδευση είναι η μόνη λύση για να αλλάξουν όλες οι λανθασμένες προκαταλήψεις που υπάρχουν γύρω μας, σε σχέση με τα άτομα με αναπηρία, οι οποίες συνεχίζουν να υφίστανται λόγω του φόβου για το διαφορετικό. Ας ελπίσουμε πως βάζοντας τις βάσεις από μικρή ηλικία και επιτρέποντας στα παιδιά να έρθουν σε επαφή με την αναπηρία από τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, θα δημιουργήσουμε μία νέα γενιά ανθρώπων – πολιτών που θα αλλάξουν θετικά την αντίληψη, την ημιμάθεια και την κουλτούρα της κοινωνίας απέναντι στα άτομα με αναπηρία.
Εμείς από την πλευρά μας ως δάσκαλοι οφείλουμε να επιδιώκουμε τέτοιου είδους συνεργασίες, οι οποίες θα φέρουν σε επαφή τους μαθητές μας, με τους μαθητές των γενικών σχολείων και θα αφήσουμε μια και καλή πίσω μας τις εποχές που τα παιδιά με αναπηρία έμεναν κλεισμένα για χρόνια μέσα στα σπίτια τους, κάτω από το βάρος του κοινωνικού χλευασμού. Άλλωστε τα παιδιά δεν έχουν την αίσθηση της διαφοράς ανάμεσα στους ανθρώπους. Συνεπώς αυτό που θα πρέπει να κάνουμε εμείς ως εκπαιδευτικοί είναι να κρατήσουμε ζωντανή αυτή την υπέροχη και αθώα αμεροληψία που υπάρχει στα παιδικά μυαλά, σε σχέση με τους ανθρώπους γύρω τους και να τη μετατρέψουμε σε ένα αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικότητάς τους, για να τους ακολουθεί στην ενήλικη ζωή τους. Ίσως έτσι καταφέρουμε να αλλάξουμε λίγο τον κόσμο…», αναφέρεται από το Ειδικό Σχολείο Αγριάς.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το