Πολιτισμός

Δώδεκα βιβλία μεταφρασμένης λογοτεχνίας

Επιμέλεια Χαριτίνη Μαλισσόβα

Επιλογές από δώδεκα εκδοτικούς οίκους, με γνώμονα τις διαφορετικές αναγνωστικές προτιμήσεις, αφού συμπεριλαμβάνονται μικρότερης και μεγαλύτερης φόρμας βιβλία (διήγημα, νουβέλα, μυθιστόρημα) φιλοξενούνται στη σημερινή στήλη.
Ο Αύγουστος είναι ο κατεξοχήν μήνας της ξεκούρασης και των διακοπών, που δίνει τη δυνατότητα να ψάξουμε, να επιλέξουμε και να απολαύσουμε τα βιβλία που μας αφορούν.
Καλό μήνα. Καλές αναγνώσεις.


Τζόναθαν Κόου, Μέση Αγγλία, μετ. Άλκηστις Τριμπέρη, Πόλις
Η Μέση Αγγλία ξεκινά το 2010 στο Μπέρμιγχαμ – όπου το οικονομικό και κοινωνικό τοπίο αλλάζει ραγδαία.
Στο βιβλίο βρίσκουμε ξανά τους ήρωες της Λέσχης των τιποτένιων και του Κλειστού κύκλου, αρκετά χρόνια μετά, παρακολουθώντας την εξέλιξή τους και τη συνάντησή τους με καινούργια πρόσωπα.
Δεν πρόκειται για ένα μυθιστόρημα που ασκεί σκληρή κριτική στη μία ή στην άλλη ματιά σχετικά με το Brexit, γράφει εύστοχα η εφημερίδα Guardian.
Ενώ θέλουμε ό,τι διαβάζουμε αυτή την περίοδο να απηχεί τις δικές μας απόψεις, ο Κόου – ένας συγγραφέας εξαιρετικής ευπρέπειας – μας υπενθυμίζει ότι η μόνη διέξοδος από τούτο το χάος βρίσκεται στην αυτοσυγκράτηση και τον συμβιβασμό, σε εκείνη την πατροπαράδοτη αγγλική ικανότητα του αυτοσαρκασμού.

Vasquez, Juan Gabriel, Υπολήψεις, μετ. Αχιλλέας Κυριακίδης, Ίκαρος
Στο απαιτητικό είδος της νουβέλας, που έχει δώσει τόσα σημαντικά έργα στη λατινοαμερικάνικη παράδοση, ο Βάσκες μάς προσφέρει ένα βιβλίο για κάποιες όχι και τόσο τυχαίες συναντήσεις που μπορεί ν’ αλλάξουν για πάντα όσα πιστεύουμε για τον εαυτό μας.
Ο συγγραφέας του πολυβραβευμένου μυθιστορήματος «Ο ήχος των πραγμάτων όταν πέφτουν» προσεγγίζει δεξιοτεχνικά στις «Υπολήψεις» τις πιο έντονες εμμονές του: Το βάρος του παρελθόντος, τα λάθη της μνήμης, τον τρόπο με τον οποίο διασταυρώνονται οι ζωές μας με τον πολιτικό κόσμο, και τη σημασία της άποψης για τις κοινωνίες μας.

Μισέλ Ουέλμπεκ, Σεροτονίνη, μετ. Γιώργος Καράμπελας, Εστία
Η Σεροτονίνη (από το όνομα μιας ευφορικής ορμόνης) διασχίζει μια Γαλλία που αναμασά τις παραδόσεις της, τυποποιεί τις πόλεις της και καταστρέφει τις εξοχές της φέροντας τους ανθρώπους στα όριά τους. Ο μεσήλικας πρωταγωνιστής, ένας γεωργικός μηχανισμός, αφηγείται όλη τη ζωή του, τη φιλία του μ’ έναν αριστοκράτη γεωργό (αξέχαστο μυθιστορηματικό ήρωα και ανεστραμμένο είδωλο του πρωταγωνιστή), την αποτυχία των ιδανικών της νιότης τους, τη χαμένη του λίμπιντο, την ίσως παράλογη ελπίδα του να ξαναβρεί έναν χαμένο έρωτα.

Τζων Μπάνβιλ, Η κυρία Όσμοντ, μετ. Τόνια Κοβαλένκο, Καστανιώτης
Η Κυρία Όσμοντ είναι μια ιστορία προδοσίας και υπαρξιακών διλημμάτων, ένα αριστοτεχνικά γραμμένο ψυχογράφημα, μα και το συναρπαστικό πορτρέτο μιας αλησμόνητης λογοτεχνικής ηρωίδας. Με το νέο του βιβλίο ο Τζων Μπάνβιλ αποτίει φόρο λογοτεχνικής τιμής στον Χένρι Τζέιμς επινοώντας τη συνέχεια για το Πορτρέτο μιας κυρίας.
Ο βραβευμένος με Booker Ιρλανδός συγγραφέας επανέρχεται με ένα σαγηνευτικό μυθιστόρημα εποχής που μιλά για την προδοσία και τις συνέπειές της.

Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ, Ο Μετρ και η Μαργαρίτα, μετ. Αλ. Ιωαννίδου, Μίνωας
Για να ξανασυναντήσει τον άνθρωπο που αγαπά, έναν καταραμένο συγγραφέα κλεισμένο σε άσυλο, η Μαργαρίτα συμφωνεί να παραδώσει την ψυχή της στον Διάβολο. Το μυθιστόρημα «Ο μετρ και η Μαργαρίτα» αποτελεί μια σύγχρονη εκδοχή του μύθου του Φάουστ τοποθετημένη στη Μόσχα της δεκαετίας του 1930 και μια από τις πιο συγκινητικές και δυνατές ιστορίες αγάπης που γράφτηκαν ποτέ.
Ο συγγραφέας δούλευε το μυθιστόρημα δώδεκα χρόνια εν μέσω απόλυτης κυριαρχίας της σταλινικής γραφειοκρα¬τίας. Το αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας δημοσιεύ¬θηκε για πρώτη φορά στη δεκαετία του 1970, καθιστώντας τον Μπουλγκάκοφ ισάξιο των μεγάλων κλασικών: Ντοστογέφσκι, Γκόγκολ, Τολστόι και Τσέχοφ.

Τζο Νέσμπο, Μαχαίρι, μετ. Κρυστάλλη Γλυνιαδάκη, Μεταίχμιο
Ο Χάρι Χόλε βρίσκεται στο σημείο μηδέν: Η Ράκελ τον έχει διώξει από το σπίτι, έχει ξανακυλήσει στο ποτό, ενώ δουλεύει µε τον βαθμό αστυφύλακα κάτι ασήμαντες υποθέσεις.
Ο διαβόητος βιαστής και δολοφόνος Σβάιν Φίνε κυκλοφορεί πλέον ελεύθερος, αφού έχει εκτίσει την ποινή του, και είναι αποφασισμένος να συνεχίσει το εγκληματικό του έργο και να πάρει εκδίκηση από τον αστυνομικό που τον έκλεισε για τόσα χρόνια στη φυλακή.
Η δωδέκατη περιπέτεια του αγαπημένου ήρωα από τον ροκ σταρ της αστυνομικής ή κατά κόσμον Jo Nesbo.

Σαλμάν Ρουσντί, Ο χρυσός οίκος, μετ. Γιώργος Μπλάνας, Ψυχογιός
Την ημέρα της ορκωμοσίας του Μπαράκ Ομπάμα, ένας αινιγματικός δισεκατομμυριούχος εγκαθίσταται στους «Κήπους», μια παραμυθένια, προστατευμένη γειτονιά στο Γκρίνουιτς Βίλατζ. Οι κάτοικοί της αντιμετωπίζουν με περιέργεια αυτό τον εκκεντρικό νεοφερμένο και την οικογένειά του….
Με φόντο την κουλτούρα και την πολιτική της σημερινής Αμερικής, Ο χρυσός οίκος σηματοδοτεί τη θριαμβευτική και συναρπαστική επάνοδο του Ρούσντι στον ρεαλισμό. Μια δυνατή και επίκαιρη ιστορία ειπωμένη με την τόλμη και τη μαεστρία που χαρακτηρίζουν πάντα το έργο του διάσημου συγγραφέα.

Daisy Goodwin, Βικτώρια, μετ. Μυρτώ Καλοφωλιά, Πατάκης
Τον Ιούνιο του 1837, η δεκαοχτάχρονη Βικτώρια ξυπνά για να μάθει πως είναι βασίλισσα του πιο ισχυρού έθνους στον κόσμο. Θα γίνει όμως βασίλισσα αυτόφωτη ή μαριονέτα στα χέρια της μητέρας της και του καταχθόνιου σερ Τζον Κόνροϋ; Όλοι θέλουν να τη δουν παντρεμένη, η Βικτώρια όμως δεν έχει σκοπό να εμπλακεί σε έναν γάμο από συμφέρον με τον ξάδελφό της Αλβέρτο, έναν ντροπαλό βιβλιοφάγο, που απ’ ό,τι θυμάται δεν ξέρει καν να χορεύει. Προτιμά να κυβερνήσει μόνη, με λίγη βοήθεια από τον πρωθυπουργό της, τον λόρδο Μέλμπουρν. Ένας σύζυγος δεν θα ήταν παρά εμπόδιο…

Rachel Cusk, Περίγραμμα, μετ. Αθηνά Δημητριάδου, Gutenberg, Σειρά Aldina

Το «Περίγραμμα» είναι το πρώτο βιβλίο της περίφημης μυθιστορηματικής τριλογίας της Rachel Cusk, που, σύμφωνα με την Guardian, «δεσπόζει ως εμβληματικό έργο της σύγχρονης αγγλικής λογοτεχνίας». Κυκλοφορεί ήδη και η «Μετάβαση», ενώ ετοιμάζεται το τρίτο βιβλίο με τίτλο «Κύδος».
Η αφηγήτρια δεν θέλει να μας μιλήσει για τον εαυτό της, παρ’ όλα αυτά τον σκιαγραφεί (Περίγραμμα) μέσα από δέκα συνομιλίες με ανθρώπους που συναντά. Διδάσκει δημιουργική γραφή ένα καλοκαίρι στην Αθήνα, κολυμπά σ’ ένα ξερονήσι κοντά στην Αττική και γευματίζει με συγγραφείς. Οι συνομιλητές της δεν διστάζουν να της αποκαλύψουν φαντασιώσεις, αγωνίες, επιθυμίες, λανθασμένες επιλογές τους. Από τις αντιδράσεις της σχηματίζεται σταδιακά το πορτρέτο μιας γυναίκας που μαθαίνει να αντιμετωπίζει την απώλεια ως συνθήκη της ζωής.

J.G. Ballard, Crash, μετ. Γ. Ίκαρος Μπαμπασάκης, Επίμετρο: Σώτη Τριανταφύλλου, Κέδρος
Το Crash, που σύμφωνα με τον ίδιο τον Τζ. Γκ. Μπάλαρντ αποτελεί «μια εργαλειοθήκη απόγνωσης για χρήση σε ακραία κρίση», θεωρείται ένα από τα κορυφαία του μυθιστορήματα. Μεταφέρθηκε με μεγάλη επιτυχία στον κινηματογράφο από τον Ντέιβιντ Κρόνενμπεργκ.
Ο αφηγητής της ιστορίας, ένας μυστήριος τύπος με το όνομα Μπάλαρντ, εμπλέκεται σε ένα τρομερό αυτοκινητιστικό δυστύχημα: Το αυτοκίνητό του συγκρούεται με ένα άλλο και ο Μπάλαρντ βλέπει τον οδηγό του οχήματος να ξεψυχάει μπροστά στα μάτια του. Αντί όμως αυτή η φοβερή εμπειρία να τον σοκάρει και να τον απελπίσει, τον βυθίζει σταδιακά σ’ έναν καινούργιο, ζοφερό, αλλά ιδιαίτερα θελκτικό κόσμο, τον κόσμο των αυτοκινητιστικών ατυχημάτων. Συνοδοιπόρος του ο Ρόμπερτ Βον, επιστήμονας και πρώην τηλεοπτικός αστέρας, ένας άγγελος εξολοθρευτής των αυτοκινητόδρομων. Ο Βον έχει συγκεντρώσει γύρω του ένα πλήθος θυμάτων από τα διάφορα «πειράματά» του, ανθρώπους διαλυμένους από τις θηριωδίες, στις οποίες επιδίδεται οδηγώντας ξέφρενα το αυτοκίνητό του, όμως η φιλοδοξία του δεν σταματάει εκεί. Το μεγάλο του όνειρο είναι να συμμετάσχει σ’ ένα μεγαλειώδες τρακάρισμα, που θα υπερβαίνει όλα τ’ άλλα, σε μια παράσταση χωρίς προηγούμενο…


Virginia Wolf, Δευτέρα ή Τρίτη (και άλλα διηγήματα ), μετ. Παλμύρα Ισμηρίδου, εκδ. Άγρα
Τα έργα που περιλαμβάνονται σ’ αυτόν τον τόμο καλύπτουν όλο το εύρος της συγγραφικής πορείας της Βιρτζίνια Γούλφ. Η επιθυμία της, όπως τη διατύπωσε το 1908, να «συμβάλει στην αναμόρφωση του μυθιστορήματος και να συλλάβει χίλια δυο πράγματα που ακόμα ξεγλιστρούν, να τα περιλάβει στο σύνολό τους και να διαμορφώσει άπειρες παράξενες φόρμες», την ώθησε να πειραματιστεί καθ’ όλη τη διάρκεια της σταδιοδρομίας της όχι μόνο με το μυθιστόρημα, αλλά και με ποικίλες μορφές του διηγήματος.
Τα διηγήματα που περιλαμβάνονται στο «Δευτέρα ή Τρίτη» αντανακλούν τους πολλούς τρόπους με τους οποίους απελευθερωνόταν από τις συμβάσεις, τόσο όσον αφορά στις αφηγηματικές τεχνικές, όσο και τη σκέψη, και ανακάλυπτε την αφηγηματική φωνή που θα έφερε εμφανώς τη δική της σφραγίδα.

Kate Atkinson, Παραπλάνηση, μετ. Ιωάννα Ηλιάδη, εκδ. Παπαδόπουλος
Η πολυβραβευμένη Κέιτ Άτκινσον δημιουργεί, με ανελέητο χιούμορ, έναν εκπληκτικό γυναικείο χαρακτήρα που μας εισάγει σε ένα νέο, εκ πρώτης μόνο όψεως ανάλαφρο, είδος κατασκοπικού θρίλερ. Ταυτόχρονα, όμως, διερευνά με ακρίβεια την ευελιξία της θηλυκής ταυτότητας, τη ρευστότητα του εαυτού, σε έναν κόσμο όπου, η πραγματικότητα είναι εξίσου ρευστή και αβέβαιη.
Γράφει η Αllison Pearson στη The Sunday Telegraph: Κανείς άλλος σύγχρονος μυθιστοριογράφος δεν μπορεί να διαχειριστεί εξίσου επιδέξια την υψηλή και την εμπορική πλευρά της λογοτεχνίας, το σημείο όπου συναντάται το λόγιο με το ευανάγνωστο. Η γοητεία του μυθιστορήματος της Άτκινσον οφείλεται στη χαρακτηριστική της ικανότητα να συνδυάζει σοβαρότητα και ελαφρότητα. Τραγωδία και κωμωδία πλέκονται τόσο ευφυώς μεταξύ τους που ο αναγνώστης πιάνει τον εαυτό του να γελάει από ευθυμία με το σκοτεινό, πανέξυπνο χιούμορ της Άτκινσον, που δεν παύει να μας υπενθυμίζει πόσο βαθιά ικανοποίηση μπορούμε να αντλήσουμε από ένα εξαιρετικό μυθιστόρημα.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το