Πολιτισμός

Διπλή αναδρομική έκθεση ζωγραφικής Μάρκου Καμπάνη στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο» και στον Χώρο Τέχνης «δ.»

Ο μητροπολίτης Δημητριάδος και Αλμυρού και πρόεδρος του φορέα πολιτισμού της Ιερής Μητρόπολης Δημητριάδος «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος» κ. Ιγνάτιος, με μεγάλη τιμή και χαρά αποδέχθηκε την πρόταση της κ. Μαίρης Μιχαηλίδου, αντιπροέδρου του φορέα, ιστορικού Τέχνης, επίτιμης γενικής διευθύντριας του υπουργείου Πολιτισμού, να διοργανωθεί, για πρώτη φορά στον Βόλο, μεγάλη διπλή αναδρομική έκθεση ζωγραφικής του Μάρκου Καμπάνη.
Συγκεκριμένα θα παρουσιαστεί η πρώτη έκθεση στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο ντε Κίρικο» με θέμα «Ζωγραφική στο Άγιον Όρος» και η παράλληλη προς αυτήν στον Χώρο Τέχνης «δ.» με θέμα «Το Μουσείο των Δέντρων» και «365».
Την έκθεση συνδιοργανώνουν η «Μαγνήτων Κιβωτός» και ο Χώρος Τέχνης «δ.», με την ευγενική υποστήριξη της Διεύθυνσης Πολιτισμού του Δ.Ο.Ε.Π.Α.Π. – ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. του Δήμου Βόλου.


Η «Μαγνήτων Κιβωτός», πιστή στην αρχή της συνεργασίας και της συνέργειας με φορείς του Πολιτισμού και της Τέχνης, συνεχίζει, μετά τη «Ναυτική Εβδομάδα στον Βόλο 2018», τη συνεργασία με τον μοναδικό αξιόλογο ιδιωτικό Χώρο Τέχνης «δ.» της πόλης και μάλιστα την επεκτείνει.
Η λειτουργία της έκθεσης ξεκινά (χωρίς εγκαίνια) την Τετάρτη 7 Οκτωβρίου, ώρα 19.00 και στον Χώρο Τέχνης «δ.», στις 19.30.
Αναγκαίο κρίνεται να αναφερθεί ότι θα τηρηθούν απαρέγκλιτα τα μέτρα προστασίας για τον Covid-19. Η είσοδος θα επιτρέπεται μόνο με τη χρήση μάσκας και έως 5 άτομα σε κάθε όροφο, ενώ απαγορεύεται το άγγιγμα των εκθετικών επιφανειών.
Η διάρκεια των εκθέσεων και στους δύο χώρους είναι από 7 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου. Ώρες λειτουργίας: Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο Ντε Κίρικο», Τρίτη έως Παρασκευή, 10.00 έως 13.00 και 18.00 έως 21.00, Χώρος Τέχνης «δ.», Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, 11.00 έως 14.00 και 18.00 έως 21.00.
Την έκθεση στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο ντε Κίρικο» θα παρουσιάσει η κ. Μαίρη Μιχαηλίδου, αντιπρόεδρος της «Μαγνήτων Κιβωτού», ιστορικός Τέχνης, επίτιμη γενική διευθύντρια του υπουργείου Πολιτισμού.


O ζωγράφος Μάρκος Καμπάνης εκθέτει για πρώτη φορά στην πόλη του Βόλου σε μια σπονδυλωτή αναδρομική έκθεση, που θα φιλοξενηθεί σε δύο διαφορετικούς χώρους πολιτισμού, στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο ντε Κίρικο» του Δήμου Βόλου και στον Χώρο Τέχνης «δ.». Πρόκειται για έργα του καλλιτέχνη, τα οποία έχουν παρουσιαστεί σε τρεις διαφορετικές παλαιότερες εκθέσεις του. Πιο συγκεκριμένα, η «Μαγνήτων Κιβωτός» με την υποστήριξη της Διεύθυνσης Πολιτισμού του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ του Δήμου Βόλου οργανώνει στο Κέντρο Τέχνης «Τζιόρτζιο ντε Κίρικο» έκθεση με τίτλο «Ζωγραφική στο Άγιον Όρος» με έργα του ζωγράφου, αποκαλυπτικά της ιδιαίτερης επαφής του με το Όρος, μιας σχέσης που κρατά σχεδόν μια τριακονταετία. Οι επισκέπτες του Κέντρου Τέχνης θα έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν πίνακες ζωγραφικής, σχέδια, χαρακτικά, εικονογραφήσεις βιβλίων από τον καλλιτέχνη, καθώς και φωτογραφικές αναπαραγωγές από τοιχογραφικά σύνολα μοναστηριών του Όρους, και να διαπιστώσουν ότι οι ποικίλες οπτικές γωνίες, από τις οποίες προσεγγίζει μοναστήρια και φύση ο καλλιτέχνης, μαρτυρούν μία ανήσυχη ψυχή κι ένα εξίσου ανήσυχο μάτι που αναζητεί με χίλιους τρόπους να αποδώσει την ατμόσφαιρα, τη θρησκευτικότητα, τον αναχωρητισμό, τον φυσικό και πολιτιστικό πλούτο και μύρια άλλα, είτε μέσα από τις οξείες αντιθέσεις του άσπρου-μαύρου στη χαρακτική είτε μέσα από τις πλούσιες εναλλαγές του χρώματος στη ζωγραφική.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μάρκος Καμπάνης ανήκει στους ανανεωτές της εκκλησιαστικής μας ζωγραφικής, καθώς πατά γερά στην παράδοση αιώνων, χωρίς όμως να τη χειρίζεται μιμητικά, αλλά συνθέτοντας ένα προσωπικό ζωγραφικό παράδειγμα.
Για την έκθεση έγραψε ο αρχιμανδρίτης Βασίλειος, προηγούμενος της Ιεράς Πατριαρχικής και Σταυροπηγιακής Μονής Ιβήρων του Αγίου Όρους: «Φωτιζόμενα τούτα τα χαρακτικά με πλάγιο φωτισμό, σαν του ήλιου που δύει, δείχνουν ανάγλυφα την προσπάθεια του καλλιτέχνη να καταγράψει το όραμά του και τη δεξιοτεχνία του εργόχειρα που τυπώνει πάνω στο χειροποίητο χαρτί ένα-ένα τα αντίτυπά του. Ή, να το πούμε διαφορετικά: Διακρίνεις τον αγώνα του χαράκτη που σκαλίζει πάνω στο σκληρό υλικό το σχέδιό του και την υπομονή του χειρώνακτα που τυπώνει προσεκτικά πάνω στο εύπλαστο χαρτί το έργο του».
Παράλληλα, στον Χώρο Τέχνης «δ.» οι επισκέπτες, συνεχίζοντας τη γνωριμία με το πλούσιο έργο του Μάρκου Καμπάνη, θα δουν μια επιλογή έργων από δύο σειρές του, «Το μουσείο των Δέντρων» και «365». Το «Μουσείο των Δέντρων» πραγματεύεται την ίδια την ιστορία της τέχνης μέσα από αναπαραστάσεις δέντρων από την αρχαιότητα έως τη σύγχρονη εποχή. Επιπλέον, στη σειρά «365» παρουσιάζονται έργα ζωγραφισμένα ένα κάθε μέρα κατά τη διάρκεια ενός έτους. Ακολουθεί στην πράξη το ρητό που αποδίδεται στον αρχαίο ζωγράφο Απελλή: «Ούτε μέρα χωρίς γραμμή».


Τα 365 έργα φιλοτεχνήθηκαν από τον Μάιο του 2012 έως τον Μάιο του 2013, χωρίς θεματικό, στυλιστικό ή τεχνικό περιορισμό. Είναι έργα μικρών διαστάσεων, 20Χ20 και 20Χ25 εκ., με μια μεγάλη ποικιλία τόσο θεμάτων, όσο και τεχνικών (σχέδια, ακρυλικά, τοιχογραφίες, μονοτυπίες, ψηφιακές εκτυπώσεις κ.ά.).
Την επιμέλεια της έκθεσης έχουν αναλάβει η κ. Μαίρη Μιχαηλίδου σε συνεργασία με τον ίδιο τον καλλιτέχνη.
Ο Μάρκος Καμπάνης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1955. Από το 1974 έως το 1980 έζησε στο Λονδίνο, όπου σπούδασε ζωγραφική στο Wimbledon και στο St Martin’s School of Art. Το 1983 πέρασε έξι μήνες στη Φλωρεντία ζωγραφίζοντας τοπία και μελετώντας τα μουσεία της Ιταλίας.
Οι εικαστικές του αναζητήσεις δεν σταματούν στη ζωγραφική. Επεκτείνονται στη χαρακτική, την εικονογράφηση βιβλίων, την αγιογράφηση ναών, ακόμη και τη σκηνογραφία. Έχει κάνει 25 ατομικές εκθέσεις ζωγραφικής και έχει συμμετάσχει σε πλήθος ομαδικών στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Το 1984 έλαβε μέρος στην 15η Biennale Αλεξάνδρειας.
Η αγάπη του για το Άγιον Όρος τον οδήγησε σε μια πολύπλευρη καλλιτεχνική συνεργασία με μοναστικά ιδρύματα, καθώς και στη φιλοτέχνηση έργων ζωγραφικής και χαρακτικής εμπνευσμένων από τον Άθωνα. Το σύνολο αυτής της δουλειάς παρουσιάστηκε το 2009 και 2010 στην Αγιορειτική Εστία Θεσσαλονίκης και στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, στην Αθήνα. Είναι επιμελητής της Αγιορειτικής Πινακοθήκης της Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας, που σκοπό έχει την ανάδειξη του εικαστικού έργου σύγχρονων καλλιτεχνών που έχουν εμπνευστεί από τη μοναστική πολιτεία, καθώς και της θρησκευτικής χαρακτικής που κάποτε άνθιζε εκεί. Έχει οργανώσει το εργαστήριο χαρακτικής «Το Όρος» στις Καρυές του Αγίου Όρους, όπου εκτυπώνονται χαλκογραφίες για μονές, ιδρύματα και μουσεία από τις αυθεντικές μήτρες του 18ου και 19ου αιώνα. Η ενασχόλησή του με το έργο του Σπύρου Παπαλουκά τον οδήγησε στην επιμέλεια του βιβλίου «Σπύρος Παπαλουκάς-Θητεία στον Άθω» για την Αγιορειτική Πινακοθήκη το 2003. Το 2007 επιμελήθηκε την έκθεση «Το Άγιον Όρος στην Ελληνική τέχνη», που οργανώθηκε από το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, το 2010 την αναδρομική για τον Θανάση Ακριβόπουλο στη Δημοτική Πινακοθήκη Αλμυρού και το 2019 την έκθεση «Σπύρος Παπαλουκάς-σχέδια και μελέτες» για το ΜΙΕΤ.

SONY DSC

Έχει εικονογραφήσει βιβλία για τις εκδόσεις Αστέρος, για το εργαστήριο Βιβλιοδεσιών Μπάμπη Λέγγα και τις εκδόσεις του Φοίνικα, για την Εκδοτική Αθηνών, για το υπουργείο Πολιτισμού, για την Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας και την Ι.Μ. Ιβήρων, για τις εκδόσεις Εν Πλώ, Ερατώ, Εστία και τις εκδόσεις Ίνδικτος.
Το ενδιαφέρον του για την εκκλησιαστική κυρίως τοιχογραφία και τις τεχνικές της αποτυπώνεται σε μεγάλο μέρος της δουλειάς του. Τοιχογραφίες / αγιογραφίες του κοσμούν την Ι.Μ. Σίμωνος Πέτρας, την Ι.Μ.Μ. Βατοπαιδίου, την Ι.Μ. Αγίας Αικατερίνης του όρους Σινά, τον Ιερό Ναό του Προφήτη Ηλία στη Σίφνο, την Ι.Μ. Παναγίας στην Κορνοφωλιά Έβρου, και ιδιωτικό παρεκκλήσι στη Μύκονο.
Οι πιο πρόσφατες εκθέσεις ήταν «Το Μουσείο των Δέντρων», στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (2011), στο Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, το Ίδρυμα Κυδωνιέως στην Άνδρο και το Μουσείο Κλασικής Αρχαιολογίας στο Κέιμπριτζ (Cambridge), η σειρά «365» στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών (2013) και στο Πολύεδρο της Πάτρας, καθώς και η έκθεση «Αστικό Ίχνος» στο Ιστορικό Αρχείο του Πολιτιστικού Ιδρύματος Τράπεζας Πειραιώς (2018). Η πρόσφατη δουλειά του επικεντρώνεται σε έργα με θέμα τα ερείπια και την τοπιογραφία της Οδύσσειας.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το