Πολιτισμός

Διοργάνωση αναδρομικής Έκθεσης Ζωγραφικής του Πωλ Σουλικιά για τα 90 του χρόνια- Η πορεία ενός μεγάλου καλλιτέχνη

Ο Πωλ Σουλικιάς συμπληρώνει τα 90 του χρόνια και η “Μαγνήτων Κιβωτός” σε συνεργασία με τον “ΙΩΛΚΟ”  τον τιμούν με μια πολύ σημαντική Αναδρομική έκθεση.
Την Τετάρτη 19 Οκτωβρίου στις 7:30΄ το απόγευμα στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας, θα γίνουν τα εγκαίνια της Τιμητικής – Αναδρομικής Έκθεσης Ζωγραφικής, που διοργανώνει ο Φορέας της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού, «ΜΑΓΝΗΤΩΝ ΚΙΒΩΤΟΣ – για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος», σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού και Κοινωνικής Παρέμβασης «Ιωλκός», προκειμένου να τιμήσουν τον Διεθνή Βολιώτη Εικαστικό Πωλ Σουλικιά.

Η Ιερά Μητρόπολη Δημητριάδος και Αλμυρού, με τους φορείς της επιλέγει να τιμήσει πολύπλευρες προσωπικότητες «εν ζωή» που υπηρέτησαν με συνέπεια, γνώση και αξιοσύνη τις Τέχνες και τα Γράμματα, αφήνοντας ανεξίτηλο το στίγμα και την προσωπική τους συμβολή στους τομείς που δραστηριοποιήθηκαν, αποτελώντας θετικό παράδειγμα για τα Ελληνόπουλα και προβάλλοντας την χώρα μας στο εξωτερικό.

Η εκδήλωση πραγματοποιείται ως ελάχιστο δείγμα του σεβασμού, της αναγνώρισης και της τιμής που η τοπική μας Εκκλησία και η  πόλη οφείλουν στο πρόσωπο και στο έργο του μεγάλου Ζωγράφου Πωλ Σουλικιά.

Στη ζωή και το έργο του τιμώμενου καλλιτέχνη θα αναφερθούν η Μαίρη Μιχαηλίδου, επίτιμη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Πολιτισμού και αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της «ΜΑΓΝΗΤΩΝ ΚΙΒΩΤΟΥ, για τη διάσωση του πολιτιστικού Αποθέματος» και η Μάγδα Κουμπαρέλου, Ιστορικός Τέχνης.

Ενώ ο γιός του τιμώμενου καλλιτέχνη, Αριστοφάνης Σουλικιάς θα παρουσιάσει μαγνητοσκοπημένα στιγμιότυπα από την διεθνή πορεία του Πωλ Σουλικιά και θα κάνει και ειδική αναφορά.

Την επιμέλεια της Έκθεσης έχει ο Αριστοφάνης Σουλικιάς με την Μάγδα Κουμπαρέλου και την Έλενα Νικηφόρου, ενώ θα παρουσιαστούν και χαρακτηριστικά έργα από ιδιωτική συλλογή.

Διεθνής καλλιτέχνης, ο οποίος πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του και της καλλιτεχνικής του δημιουργίας στον Καναδά, στον οποίο καταξιώθηκε ανάμεσα στους σημαντικότερους ζωγράφους της χώρας αυτής, αλλά και ολοκλήρου της Βορείου Αμερικής.

Ο Γιάννης Μουγογιάννης σε σημείωμά του στην «ΜΑΚΡΙΝΙΤΣΑ» τον Απρίλη του 1997, αναφέρει σχετικά:

-«….Μάστορας του σχεδίου και του χρώματος, δίνει πάντοτε προτεραιότητα στο δεύτερο, με το οποίο αναδεικνύει την ουσιαστική υπόσταση του πίνακα, πάντοτε ισορροπώντας τους όγκους και τα μεγέθη». Και καταλήγει:

-« Ο Πωλ Σουλικιάς τιμά και την Ελλάδα και τον τόπο μας στο εξωτερικό, προνόμιο για το οποίο πρέπει να υπερηφανευόμαστε».

Μετά από τέσσερις δεκαετίες  παραμονής στον Καναδά ως σύγχρονος Οδυσσέας επέστρεψε στη χώρα του και μάλιστα στην πόλη που μεγάλωσε τον Βόλο. Εγκατέστησε τη ζωή του και το εργαστήριό του στην Ανακασιά Πηλίου στην οποία ζει και εργάζεται έως σήμερα.

unnamed-4

Γεννήθηκε στην Κομοτηνή το 1926, αλλά μεγάλωσε στο Βόλο.

Φύση ανήσυχη, όπως κάθε γνήσιος καλλιτέχνης ξεπέρασε τις δυσκολίες της εποχής της νιότης του στην Ελλάδα , οι οποίες συμπίπτουν με ένα σκληρό Παγκόσμιο πόλεμο, μια κατοχή και τα παραλειπόμενα αυτού και πέρα από τις προσωπικές του αναζητήσεις, πολύπλευρα διαβάσματα, ακούσματα και ενδελεχή παρατήρηση της φύσης, έκανε σπουδές στην Αθήνα και στη συνέχεια το 1956 έφυγε στο μεταπολεμικό Παρίσι, το οποίο κρατούσε ακόμα την αίγλη της πόλης-πανελλήνιου καλλιτεχνικού κέντρου.

Στο Παρίσι παρέμεινε για τρία χρόνια κάνοντας ελεύθερες σπουδές σε διάφορα εργαστήρια και κυρίως μελετώντας εντατικά τους μεγάλους  ζωγράφους στο Λούβρο και ζωγραφίζοντας σκηνές στο Σηκουάνα, στην Μονμάρτη κ.α. παρέα με πολλούς Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες.

Το 1959 φεύγει από την Ευρώπη και εγκαθίσταται μόνιμα στη Βόρεια Αμερική και συγκεκριμένα στον Καναδά.

Οι γερές καλλιτεχνικές βάσεις του, οι γνώσεις του στη τέχνη της ζωγραφικής, αλλά κύρια η φρέσκια και καθαρή ματιά του πάνω στο τοπίο , το οποίο αντιμετωπίζει στην ουσία του και όχι στην  φωτογραφική του εκδοχή του δίνουν τη δυνατότητα να δαμάσει την καναδική φύση και να την αποδώσει με τρόπο νέο και μοναδικό. Σε μια περιοχή όπου όλοι οι καλλιτέχνες και κυρίως η «Ομάδα των 7 » , έχουν εξαντλήσει το θέμα έρχεται ο Σουλικιάς και του δίνει άλλη πνοή, μέσα από τελείως διαφορετική προσέγγιση. Οι Καναδοί ιστορικοί τέχνης και τεχνοκρίτες εκτιμούν το έργο του, το οποίο τυγχάνει ευρείας αποδοχής.

Ο Σουλικιάς καταξιώνεται πολύ γρήγορα και αρχίζει μια σειρά ατομικών εκθέσεων στους πιο σημαντικούς χώρους, τόσο του Καναδά , όσο και της Αμερικής. Παράλληλα του απονέμονται πάρα πολλά βραβεία.

Η μεγαλύτερη γκαλερί της Βορείου Αμερικής Dominion  διοργανώνει πολλές εκθέσεις από το 1974 και το 1982 παρουσιάζει τους πίνακές του σε μια έκθεση δίπλα στα έργα του σημαντικού γλύπτη του εικοστού αιώνα Henry Moore.

unnamed-3

Ο Σουλικιάς καταξιώθηκε ως ο σημαντικότερος ζωγράφος όχι μόνο των Λορενσιανών τοπίων, αλλά για το σύνολο του έργου του. Αυτό πέρα από τα τοπία περιλαμβάνει νεκρές φύσεις, προσωπογραφίες και άλλες συνθέσεις όπως, λαϊκές αγορές, ζευγάρια, παιχνίδια παιδιών, γυμνά κ.α.

Επίσης στο σύνολο του έργου του υπάρχουν πάρα πολλοί πίνακες που αφορούν την Ελλάδα, ως τοπίο και τους ανθρώπους της στις πολλαπλές δραστηριότητές του.

Εκτός από το εξωτερικό, ο Σουλικιάς πραγματοποίησε και πάρα πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα, τόσο όσο ζούσε στον Καναδά, αλλά και μετά την επιστροφή του. Η συμμετοχή του στην Πολιτιστική πρωτεύουσα τη Θεσσαλονίκη το 1997 ως πρόταση της Καναδικής Πρεσβείας να εκπροσωπήσει τη χώρα της είναι περίτρανη απόδειξη για την εκτίμηση στην υπεροχή του καλλιτέχνη αυτής. Παράλληλα την ίδια χρονιά τιμούν τον καλλιτέχνη με μια μεγάλη αναδρομική έκθεση στο Μουσείο Καλών Τεχνών στο Μόντρεαλ, το μέγιστο ίδρυμα της χώρας.

Ο Πωλ Σουλικιάς παρέδωσε στην ιστορία της τέχνης  και στις νεότερες γενιές ένα έργο ξεχωριστό, το οποίο χαρακτηρίζει η λιτότητα και η αυστηρότητα, η έλλειψη περιττής φιλολογίας, η κυριαρχία της ουσίας και της ευαισθησίας και αυτή η Νέα Ματιά όχι σε αυτό που βλέπουμε, αλλά σε αυτό που υπάρχει. Αυτό που μετατρέπει την άχαρη καθημερινότητα σε ποίηση και όνειρο αν καταφέρουμε να δούμε τη ζωή και τη φύση με τη ματιά του καλλιτέχνη.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το