Τοπικά

Δημήτρης Καλλές: Η κρίση του κορωνοϊού επιτάχυνε τις αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα

Για τις αλλαγές που προκάλεσε η υγειονομική κρίση του κορωνοϊού στις μεθόδους διδασκαλίας σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, μίλησε ο Βολιώτης μηχανικός ηλεκτρονικών υπολογιστών και πληροφορικής, κ. Δημήτρης Καλλές, αναπληρωτής καθηγητής στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, όπου διδάσκει «Τεχνητή Νοημοσύνη – Εφαρμογές» στη Σχολή Θετικών Επιστημών και Τεχνολογίας.
Η ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι μία πραγματικότητα για το ΕΑΠ από την πρώτη στιγμή που ιδρύθηκε κι έτσι ο κ. Καλλές, που ανήκει στο προσωπικό του πολλά χρόνια τώρα, κατέχει την τεχνογνωσία για να σχολιάσει όσα προηγήθηκαν το προηγούμενο διάστημα σε όλο το φάσμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Έχει ζήσει βήμα-βήμα την πορεία και εξέλιξη του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου που φημίζεται για το εξαιρετικό ακαδημαϊκό επίπεδο που προσφέρει στα προγράμματα προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σπουδών του, δίνοντας την ευκαιρία απόκτησης ενός πτυχίου σε χιλιάδες ανθρώπους, που επιλέγουν τη φοίτηση εξ αποστάσεως.

«Άλλαξαν ορισμένα πράγματα, αλλά προσωρινά», κατέστησε σαφές από την αρχή της συζήτησης ο διευθυντής του προπτυχιακού προγράμματος σπουδών Πληροφορικής στο Ε.Α.Π., ο οποίος ζει στην Πάτρα από το 1986, όταν και βρέθηκε στο πανεπιστήμιο της αχαϊκής πρωτεύουσας για να σπουδάσει, αλλά έμελλε να μείνει για πάντα εκεί. Ο κ. Καλλές επισήμανε πως τα περιοριστικά μέτρα που ίσχυσαν λόγω της πανδημίας, οδήγησαν στην επείγουσα εξ αποστάσεως διδασκαλία, μία συνθήκη εκ διαμέτρου αντίθετη με την τηλεκπαίδευση και τόνισε πως είναι αναγκαίος ο διαχωρισμός των δύο εννοιών. «Αυτό είναι τελείως ξεκάθαρο στο μυαλό μου. Λόγω του COVID-19 έπρεπε με τον άλφα ή τον βήτα τρόπο να κρατήσουμε μία επαφή ανάμεσα σε διδάσκοντες και εκπαιδευόμενους. Όμως, για να γίνει αυτό σε μακροχρόνια βάση, χρειάζεται διαφορετικό σχεδιασμό και τεχνολογία, για να υπάρξει συνέχεια στην προσπάθεια».

Στο ενδεχόμενο η αλλαγή των δεδομένων να αφήσει θετικό πρόσημο όσον αφορά στην εμβάθυνση των ψηφιακών δεξιοτήτων της εκπαιδευτικής κοινότητας, ο κ. Καλλές σημείωσε: «Η κρίση που βιώσαμε, πάντως, θα επιταχύνει ορισμένες αλλαγές στην κοινωνία και την οργάνωση του εκπαιδευτικού συστήματος γενικότερα. Τους δύο τελευταίους μήνες είχαμε μία εστίαση της συζήτησης για το πώς θα γίνει η εκπαίδευση με εναλλακτικό τρόπο και πώς θα υποστηριχθεί. Οπότε, όλο αυτό μας έκανε σοφότερους. Άλλους λιγότερο, άλλους περισσότερο».

Η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι ένα σύνθετο περιβάλλον, ενώ και το πανεπιστήμιο που εργάζεται, έχει επενδύσει δεκάδες εκατομμυρίων ευρώ για τα προγράμματα σπουδών που διαφέρουν από εκείνα των συμβατικών ΑΕΙ της χώρας. «Το ΕΑΠ λειτουργεί πάνω από δύο δεκαετίες. Πέρα από τα χρήματα που έχουν δοθεί από την ελληνική πολιτεία, πρέπει να λάβουμε υπόψη μας τον χρόνο που έχουν αφιερώσει τόσο οι φοιτητές, όσο και το ακαδημαϊκό προσωπικό. Κάθε έτος έχουμε γύρω στους 30.000 φοιτητές, εάν το πολλαπλασιάσουμε επί είκοσι χρόνια, μιλάμε για έναν εκπληκτικό αριθμό. Ένα συμβατικό πανεπιστήμιο δεν μπορεί να αναπαράγει άμεσα όσα κάνει το ΕΑΠ, που στην ουσία δεν άλλαξε σχεδόν τίποτα στον τρόπο λειτουργίας του από τον κορωνοϊό», είπε, θέλοντας να αναδείξει την αξία των δομών που είναι απαραίτητες για να ενισχυθεί η εκπαίδευση από απόσταση. «Με τον κορωνοϊό μεταφέρθηκαν μερικές δραστηριότητες on line, λόγω της έκτακτης ανάγκης που προέκυψε, χωρίς να έχει υπάρξει ιδιαίτερη προεργασία για την αποτελεσματικότητα αυτής της μεταφοράς. Εάν οι εκπαιδευτικοί γίναμε καλύτεροι ή οι μαθητές/φοιτητές, αυτό είναι ένα άλλο ερώτημα που πρέπει να τεθεί προς συζήτηση από εδώ και πέρα», κατέληξε ο κ. Καλλές, που κλείνοντας ανέφερε ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα: «Πριν από λίγα χρόνια, με την εφαρμογή των capital controls αίφνης ανακαλύψαμε το «πλαστικό χρήμα». Ενδεχομένως καμία κυβέρνηση δεν θα μπορούσε να το κάνει μόνο με μέτρα ενθάρρυνσης. Προσαρμοστήκαμε αναγκαστικά τότε. Το γεγονός όμως ότι σήμερα εξακολουθούμε να έχουμε «ουρές» στις τράπεζες, δείχνει ότι δεν κατανοήσαμε πλήρως το μάθημά μας τότε. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με την εκπαίδευση εξ αποστάσεως».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το