Πολιτισμός

Διαδικτυακή τελετή αποφοίτησης της Ακαδημίας Λαϊκού Πολιτισμού

Η Ακαδημία Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας, τμήμα του φορέα πολιτισμού της Μητρόπολης Δημητριάδος & Αλμυρού «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος», της οποίας η πρωτοβουλία έχει πλέον εξελιχθεί σε ρόλο άτυπου Λαϊκού Ανοικτού Πανεπιστημίου, συνέχισε τη λειτουργία της, και τούτο το μεγάλο διάστημα των δεκαπέντε μηνών, παρά την αναστολή λειτουργίας των πολιτιστικών δραστηριοτήτων ένεκα των προληπτικών, ειδικών μέτρων του υπουργείου Υγείας, για τον περιορισμό της πιθανότητας εξάπλωσης της επιδημίας κορωνοϊού στη χώρα μας, χωρίς διά ζώσης μαθήματα, αλλά μόνο διαδικτυακά.
Με τον ίδιο τρόπο, διαδικτυακά, πραγματοποιήθηκε και η Τελετή Αποφοίτησης του προγράμματος «Εισαγωγή στην Επιστήμη του Λαϊκού Πολιτισμού» τριετούς διάρκειας (α’ και β’ κύκλος), την περασμένη Τετάρτη 7 Ιουλίου.

Στη διαδικτυακή αυτή τελετή συμμετείχαν τα μέλη του Δ.Σ. της «Μαγνήτων Κιβωτού», με επικεφαλής τον πρόεδρό της, μητροπολίτη Δημητριάδος & Αλμυρού κ. Ιγνάτιο, τα μέλη της Επιστημονικής Επιτροπής, και το σύνολο των 110 αποφοιτησάντων σπουδαστών.
Εξαρχής την προσπάθεια στήριξαν επιστημονικά το Τμήμα Ιστορίας και Εθνογραφίας – Εργαστήριο Λαογραφίας & Κοινωνικής Ανθρωπολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης και το Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου.
Επιστημονικοί υπεύθυνοι και διδάσκοντες ήταν ο Μανώλης Γ. Βαρβούνης, καθηγητής Λαογραφίας και πρόεδρος του Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, ο Μανόλης Γ. Σέργης, τ. καθηγητή Λαογραφίας του Τμήματος Γλώσσας Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, η Μαρία Γκασούκα, ομότιμη καθηγήτρια Λαογραφίας & Φύλου του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής & Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού του Πανεπιστημίου Αιγαίου και ο δρ Αλέξανδρος Καπανιάρης.
Η δράση αυτή της «Μαγνήτων Κιβωτού» έκανε την εμφάνισή της τον Φεβρουάριο του 2018.
Την ευθύνη της παρουσίασης του προγράμματος στην Τελετή Αποφοίτησης είχε ο γ.γ. της «Μαγνήτων Κιβωτού» Νίκος Τσούκας, ο οποίος ανοίγοντας την τελετή αναφέρθηκε στην επταετή δραστηριότητα του φορέα, τονίζοντας ιδιαίτερα τη συμβολή και την πρωτοπορία της Ακαδημίας Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας, τη μεγάλη συνεισφορά του μητροπολίτη κ. Ιγνατίου και του Διοικητικού Συμβουλίου, προπάντων όμως τη σταθερή θέση της Μητροπόλεως να παρέχει δωρεάν υπηρεσίες μέσω όλων των φορέων της.
Ευχαρίστησε τους καθηγητές που παρείχαν για τρία χρόνια δωρεάν τις γνώσεις τους, στερώντας πολύτιμες ώρες από την επιστήμη, την οικογένεια και τον ελεύθερο χρόνο τους, καθώς και τους σπουδαστές που ανταποκρίθηκαν στον τριετή και ιδιαίτερα απαιτητικό κύκλο μαθημάτων, δίνοντας αμέσως τον λόγο στον εμπνευστή και έχων την ευθύνη λειτουργίας της Ακαδημίας, δρ Αλέξανδρο Καπανιάρη.

Ο δρ Αλέξανδρος Γ. Καπανιάρης, μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής, οργανωτικός γραμματέας «Μαγνήτων Κιβωτού», αναφέρθηκε στη σημασία της λειτουργίας της Ακαδημίας και έκανε μια αναλυτική καταγραφή όλων των διδασκομένων μαθημάτων κατά εξάμηνο και των καθηγητών που είχαν την ευθύνη. Παρουσίασε μέσα από power point στατιστικά στοιχεία για το φύλο, το επίπεδο εκπαίδευσης και τον τόπο κατοικίας των σπουδαστών. Τον αριθμό των εγγεγραμμένων ανά κύκλο, εξάμηνο, μάθημα και τους τελικώς αποφοιτήσαντες. Τα 36 βίντεο μαθημάτων, διάρκειας 40 ωρών, που είναι αναρτημένα στο YouTube.
Τέλος, στη σύσταση αστικής εταιρίας μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, για τη δημιουργία Κέντρου Διά Βίου Μάθησης, που θα παρέχει σε ενήλικους (18+) και μόνον: α) Συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση, β) γενική εκπαίδευση ενηλίκων, γ) επαγγελματικό προσανατολισμό, δ) επαγγελματική συμβουλευτική. Η επωνυμία της νέας εταιρείας είναι «Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρία Κέντρο Διά Βίου Μάθησης Άγιος Απόστολος ο Νέος». Έδρα και εγκαταστάσεις της εταιρείας είναι στη συνοικία Αλιβέρι, επί της οδού Ελευθερίου Βενιζέλου.
Ο Μανώλης Βαρβούνης, διδάσκων καθηγητής και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής, καθηγητής Λαογραφίας του Τμήματος Ιστορίας & Εθνολογίας του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, στον χαιρετισμό του στάθηκε κυρίως σε πέντε σημεία:
Στο γεγονός ότι η Ακαδημία Λαϊκού Πολιτισμού & Τοπικής Ιστορίας ξεκίνησε τα ψηφιακά μαθήματα, πριν ακόμη από την περίοδο της πανδημίας, διαβλέποντας τις εξελίξεις στον τομέα της εκπαίδευσης.
Παρουσιάστηκε η Λαογραφία στη διαχρονία της με ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών και περιεκτικό σχεδιασμό.
Ότι η εκπαίδευση πραγματοποιείται συνεχώς, μέσω της «Διά Βίου Μάθησης» και η Λαογραφία συνεχίζεται και εμπλουτίζεται, ακολουθεί τη ζωή, αποτελώντας έναν σημαντικό κρίκο με τις ιστορικές, τις φιλολογικές και τις κοινωνικές επιστήμες.
Το τελικό κέρδος είναι ότι μαθαίνουμε διερευνώντας τον ελληνορθόδοξο πολιτισμό. Πρόκειται για πατριδογνωσία μέσα από αντιπροσώπους σε όλη τη διαστρωμάτωση της κοινωνίας και κατέληξε ότι όλα αυτά αποτελούν ένα τεράστιο ηθικό κριτήριο το οποίο πρέπει να χειριστούμε.
Τέλος, επεσήμανε το εξαιρετικά σημαντικό του εγχειρήματος ότι ένα τεράστιο δίκτυο ανθρώπων, 17 καθηγητών και 834 σπουδαστών είναι διαθέσιμο για μελλοντικές ανάλογες δράσεις.

Η Μαρία Γκασούκα, ομ. καθηγήτρια Λαογραφίας και Φύλου του Πανεπιστήμιου Αιγαίου, πρώην αντιπρόεδρος του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης – διευθύντρια του Ινστιτούτου Επιμόρφωσης, λαμβάνοντας αμέσως τον λόγο έκανε ορισμένες πολύ σημαντικές διαπιστώσεις.
Ότι η επιτυχία του όλου εγχειρήματος αποτυπώνεται στους αριθμούς. Για το αν έσωσε περισσότερα από αυτά που ωφελήθηκε. Ότι η Λαογραφία συνεχίζεται μέσα από τις ψηφιακές κοινότητες και νέοι τόποι αναπτύσσονται πλέον στα αστικά κέντρα. Επεσήμανε την πρωτοπορία της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος και του επισκόπου της, ξεφεύγοντας από την παραδοσιακή της κατεύθυνση να ασχολείται με θέματα, σκέψεις και προβληματισμούς και με δύο περιφερειακά Πανεπιστήμια, του Αιγαίου και της Θράκης να αποτελούν μια πανελλήνια πρωτοπορία σε καινοτόμα θέματα, όπως Φύλου, Ψηφιακής Λαογραφίας κ.ά.
Τέλος εξέφρασε το αίσθημα της υπερηφάνειας που τη διακατέχει συμμετέχοντας σε δραστηριότητες όπως τον σχεδιασμό και την επιστημονική επιμέλεια της δράσης για την παραγωγή του εκπαιδευτικού υλικού για τη ναυτική παράδοση της Ελλάδος με τίτλο «Πού πας, καραβάκι, με τέτοιον καιρό; – Η Ναυτική παράδοση της Ελλάδος», σε μορφή εκπαιδευτικού πακέτου με έντυπο και ψηφιακό υλικό, την οποία η Επιτροπή 2021 ενίσχυσε οικονομικά και έθεσε υπό την αιγίδα της, και το Πανελλήνιο Συνέδριο για τη ναυτική παράδοση της Ελλάδος με τον διακριτικό τίτλο Μάγνητες & ο πολιτισμός της θάλασσας του Αιγαίου που διοργανώθηκε τον Δεκέμβριο του 2015, και έχουμε στα χέρια μας τον εξαιρετικό τόμο των πρακτικών.
Κλείνοντας, έθεσε τις γνώσεις και τη διάθεσή της στη δημιουργία του νέου Κέντρου Δια Βίου Μάθησης.
Ο Μανόλης Σέργης, τ. καθηγητής Τμήματος Γλώσσης, Φιλολογίας και Πολιτισμού Παρευξείνιων Χωρών του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης, αφού ευχαρίστησε τον σεβασμιότατο και την Ακαδημία για την επιλογή και τη συνεργασία, επισημαίνοντας την πρωτοπορία της δράσεως όχι μόνο σε επίπεδο της Εκκλησίας της Ελλάδος, αλλά και συνολικά της εκπαιδευτικής κοινότητας, έκλεισε τους χαιρετισμούς από μέρους της επιστημονικής επιτροπής τονίζοντας ότι η μέρα είναι αφιερωμένη στους σπουδαστές που για τρία χρόνια, χωρίς να εγκαταλείψουν τις παραδοσιακές ασχολίες τους, ενέταξαν στις δραστηριότητές τους και την παρακολούθηση των μαθημάτων και τη συμμετοχή στα διάφορα εργαστήρια και ασκήσεις που τα ακολουθούσαν. Εξέφρασε δε την ευχή το μάθημα της λαογραφίας να ενταχθεί στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα της Α’ & Β’ Βάθμιας Εκπαίδευσης.
Ο λόγος στη συνέχεια δόθηκε για μια εισαγωγική τοποθέτηση – αποτίμηση στους αποφοίτους Αγιώτη Χρήστο, συγγραφέα – εκδότη, πρόεδρο του Συλλόγου Βιβλιοπωλών – Χαρτοπωλών Εκδοτών Νομού Μαγνησίας, στην Γκουντούμα Μαρία, εκπαιδευτικό αγγλικής γλώσσας Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από Λάρισα, που σαν στέλεχος χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, μας απάντησε από τις Βρυξέλλες του Βελγίου, Γύφτο Μανώλη, καθηγητή Φυσικής Αγωγής και δάσκαλο παραδοσιακών χορών, από το Κορακοβούνι Κυνουρίας Αρκαδίας, Πολίτου Αναστασία, εκπαιδευτικό, Ροδίου Ευλαλία, απόφοιτη του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών, ελεύθερη επαγγελματίας, από τη Σκόπελο, και στην Αργυρώ Μάμαλη – Κοπάνου, λαογράφο, γ.γ. της Πολιτιστικής Εστίας «Ίωνες», από τη Νέα Ιωνία Μαγνησίας.
Η επιτυχής ολοκλήρωση της εκπαίδευσης επιβεβαιώθηκε με τη χορήγηση βεβαίωσης – πιστοποιητικού παρακολούθησης του τριετούς προγράμματος, τα οποία θα αποσταλούν σε όλους τους σπουδαστές στις έδρες τους.

«Δοξάζω τον Θεό που και αυτή η δραστηριότητα φορέα της Μητροπόλεώς μας, είχε αίσιο πέρας με επιτυχία, μεγάλη ανταπόκριση και αναγνώριση. Αισθάνομαι ευγνωμοσύνη απέναντι στους καθηγητές που πρόθυμα, ανιδιοτελώς και δωρεάν ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμά μας και επί τρία χρόνια προσέφεραν γνώσεις και χρόνο με σκοπό την κατάρτιση των σπουδαστών. Επίσης τους σπουδαστές που είχαν την υπομονή και την επιμέλεια να φτάσουν μέχρι το τέλος της προσπάθειας, αλλά και για την αναγνώριση των προσπαθειών μας. Τέλος, ευχαριστώ τα μέλη του Δ.Σ. της «Μαγνήτων Κιβωτού» που αποτελούν ένα εξαίρετο, κατηρτισμένο σύνολο καταξιωμένων ανθρώπων, και, προ πάντων, λειτουργώντας εθελοντικά, συνεχίζουν να διαφυλάττουν το πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής μας, να μοχθούν και να εμπνέονται για νέες δράσεις και εκδηλώσεις.
Ο μητροπολίτης Δημητριάδος & Αλμυρού και πρόεδρος της «Μαγνήτων Κιβωτού, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος» κατέληξε: «Η Μητρόπολή μας λειτουργεί με ελευθερία, την εν Χριστώ ελευθερία, αυτή που μόνο η πίστη στον Θεό μπορεί να αναβιβάσει στα ανώτερα επίπεδα, αναμένουμε δε την οριστική άρση των ειδικών μέτρων, προκειμένου να καταρτήσουν και ανακοινώσουν το νέο πρόγραμμα των δράσεων του φορέα».

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το