Πολιτισμός

Δέσποινα Καρβέλη: Σύζευξη Τέχνης – Ιστορίας με «Αντίδωρα του ’21»

Η αρχαιολόγος κ. Δέσποινα Καρβέλη, με καταγωγή από τη Γλώσσα Σκοπέλου, εργάζεται στο Μουσείο Νεότερου Ελληνικού Πολιτισμού (ΜΝΕΠ) από το 1994 και είναι μία εκ των επιμελητριών της περιοδικής έκθεσης «Αντίδωρα του ’21. Ήρωες και σύμβολα» που οργανώνεται με επιτυχία στην Αθήνα.

Η μεγάλη επισκεψιμότητα στην έκθεση, στην οποία συναντώνται αντικείμενα από τις πλούσιες συλλογές του Μουσείου με στίχους του ποιητή Μιχάλη Γκανά και πίνακες ζωγραφικής του Γιάννη Αδαμάκη, στάθηκε αφορμή για να δοθεί η δεύτερη κατά σειρά εξαμηνιαία παράταση. Στο μεταξύ, το επιστολικό δελτάριο ενός Σκοπελίτη, ο οποίος την περίοδο 1940/41 βρέθηκε στο μέτωπο της Αλβανίας, είναι ένα από τα ιστορικά κειμήλια που χαρίζουν… άρωμα από Βόρειες Σποράδες στα «Αντίδωρα του ’21». Η επιστολή γράφτηκε τον Ιανουάριο του 1941 από τον στρατιώτη του Β’ Τάγματος Μηχανικού, Ιωάννη Δελίτσικο, ο οποίος υπηρέτησε στο αλβανικό μέτωπο. Είναι ένα από τα νεότερα αποκτήματα του ΜΝΕΠ (σ.σ. έτσι μετονομάστηκε πρόσφατα το πρώην Μουσείο Ελληνικής Λαϊκής Τέχνης) και προήλθε στην κατοχή του ιδρύματος κατόπιν δωρεάς της Ιφιγένειας Δελήτσικου. «Το συγκριμένο έκθεμα είναι από την ενότητα «Το ’21 εμπνέει το ’40». Πρόκειται για την επιστολή ενός Σκοπελίτη στρατιώτη, που έστειλε στην οικογένειά του – στη γυναίκα του ουσιαστικά – από την Αλβανία. Το επιστολικό δελτάριο στην μπροστινή όψη του έχει τυπωμένο ένα τσαρούχι, το οποίο, όπως και η φουστανέλα, ενέπνευσαν τους Έλληνες στον αγώνα του 1940. Με την αναφορά αυτή, δείχνουμε ότι τα σύμβολα του ’21, μας ακολουθούν σε όλη την Ιστορία. Όσοι πολέμησαν με ηρωισμό στα βουνά της Αλβανίας, ταυτίστηκαν με τους γενναίους φουστανελάδες του 1821. Στο ίδιο πνεύμα εκθέτουμε και άλλα μικροαντικείμενα, όπως για παράδειγμα καρφίτσες που απεικονίζουν τσολιαδάκια και τις φορούσαν στο πέτο οι γυναίκες που οι άντρες τους έφευγαν στο μέτωπο το ‘40», ανέφερε η Δέσποινα Καρβέλη, η οποία πρόσφατα μίλησε στο Skiathos Life για την έκθεση που επιμελείται.
Όσο για τις εντυπώσεις των μαθητών που επισκέπτονται τον χώρο της έκθεσης; «Οι μορφές των αγωνιστών του 1821, τα όπλα και οι φουστανέλες, έχουν μεγάλη απήχηση. Όμως, το μυστικό της επιτυχίας είναι ο συνδυασμός των μουσειακών αντικειμένων, με τους πίνακες ζωγραφικής του Γιάννη Αδαμάκη και τα ποιήματα του Μιχάλη Γκανά. Όταν, μάλιστα, βλέπεις μαθητές να ενδιαφέρονται για την ποίηση και ρωτούν τη συνάδελφο που κάνει τα εκπαιδευτικά προγράμματα εάν τα ποιήματα υπάρχουν σε έντυπη μορφή, για να τα πάρουν και να τα διαβάσουν στο σπίτι, είναι κάτι εντυπωσιακό. Ο Γκανάς είναι γνωστός ποιητής, αλλά για ένα παιδί Δημοτικού δεν είναι αυτονόητο αυτό. Και το γεγονός πως συμβαίνει κάτι τέτοιο, είναι το μεγαλύτερο κέρδος. Ο συνδυασμός που κάναμε στην έκθεση, δημιουργεί ένα αφήγημα που επιτρέπει στα παιδιά να δημιουργούν πιο εύκολα εικόνες και να αντιλαμβάνονται καλύτερα το ’21 και τον απόηχό του στα χρόνια που ακολούθησαν. «Παντρέψαμε» την Ιστορία με την Τέχνη», ανέφερε η αρχαιολόγος από τη Γλώσσα, η οποία είναι απόφοιτος του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, ενώ έχει κάνει επίσης μεταπτυχιακές σπουδές στο Πάντειο πάνω στην πολιτιστική διαχείριση.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το