Τοπικά

Χρ. Γιανναράς: «Ο λαός μας παραμένει ανατριχιαστικά ακατήχητος»

giannaras

Με τη συμμετοχή του Καθηγητή Φιλοσοφίας και συγγραφέα Χρ. Γιανναρά, πραγματοποιήθηκε σήμερα η 1η Γενική Ιερατική Σύναξη της Ιεράς Μητρόπολης Δημητριάδος για το νέο Ιεραποστολικό έτος, στο Συνεδριακό Κέντρο Θεσσαλίας. Οι φετινές Συνάξεις είναι αφιερωμένες στον Σωτήρα Χριστό και έχουν ως γενικό θέμα «Ιησούς Χριστός: χθες και σήμερον ο Αυτός και εις τους αιώνας;».
Προηγήθηκε Θεία Λειτουργία στο παρεκκλήσι του Οσίου Χριστοδούλου και τρισάγιο στη μνήμη του Μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου, που τέλεσε ο Μητροπολίτης Δημητριάδος κ. Ιγνάτιος.
Πρώτος ομιλητής ήταν κ. Γιανναράς, ο οποίος ανέπτυξε το θέμα «Η σωτηρία εν Χριστώ: ατομικό ή εκκλησιαστικό γεγονός;». Ο κ. Καθηγητής σημείωσε ότι «η πατρίδα μας υφίσταται ένα καταιγισμό κατήχησης (μάθημα θρησκευτικών, έντυπα, Ρ/Σ, τηλεοπτικές εκπομπές κ.λπ.), αλλά ο λαός μας παραμένει ανατριχιαστικά ακατήχητος, γεγονός που μας προβληματίζει σχετικά με το είδος της κατήχησης… Οι περισσότεροι αγνοούν ότι άλλο είναι η Εκκλησία και άλλο είναι η ιδεολογία. Η ιδεολογία είναι το σύνολο απόψεων, γνώσεων, εκτιμήσεων, προτάσεων, που αποβλέπουν στη βελτίωση της συλλογικής μας συνύπαρξης, στην οικονομική οργάνωση κ.λπ…. Έχουμε διαποτιστεί από τις ιδεολογίες ώστε ν΄ αντιμετωπίζουμε τον Χριστιανισμό ως ιδεολογία, ως σύνολο ατομικών πεποιθήσεων, ως βελτιωμένη κοινωνική συμπεριφορά». Κατά τον κ. Γιανναρά, «ακριβώς στη λογική αυτή αντιδρά ο όρος «σωτηρία», που είναι ο στόχος στον οποίο κατευθυνόμαστε. Ο όρος κατανοείται ως δυνατότητα να γλιτώσουμε από την απειλή της μετά θάνατον τιμωρίας. Στη συνείδηση της Εκκλησίας, όμως, «σωτηρία» σημαίνει γίνομαι ολόκληρος, φθάνω στην πληρότητα των υπαρκτικών μου δυνατοτήτων…»
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του ο κ. Γιανναράς τόνισε πως «ό,τι είναι ατομικό δεν έχει θέση στην Εκκλησία. Π.χ. ο φαρισαίος θεωρούσε ότι δεν είχε ανάγκη από τον Θεό, το εγώ του αρκούσε. Ο τελώνης, από την άλλη, παραδόθηκε στην αγάπη του Θεού, γιατί είχε απογοητευτεί από το εγώ του. Η Εκκλησία μας καθοδηγεί στην αυτοπαράδοσή μας στη ζωή της, χωρίς το δικαίωμα της αξιομισθίας…»
Τελειώνοντας ο κ. Καθηγητής παρατήρησε ότι «η Εκκλησία είναι κοινωνία σχέσεων, κατά το Τριαδικό πρότυπο. Αυτό που προσδοκούμε ως αιώνια ζωή είναι η ελευθερία να υπάρχουμε επειδή το θέλουμε και επειδή αγαπούμε…»
Επόμενος ομιλητής ήταν ο κ. Παναγιώτης Υφαντής, Επίκουρος Καθηγητής της Θεολογικής Σχολής του Α.Π.Θ., ο οποίος μίλησε με θέμα «Ιησούς, ο προαναγγελθείς από του προφήτες Μεσσίας και η δύναμη της προφητείας στη ζωή της Εκκλησίας».
Ο ομιλητής σημείωσε μεταξύ άλλων ότι «ο ζωντανός και ζωτικός διάλογος που ανοίγει ο Θεός με τον άνθρωπο διατρέχει, με το σχεσιακό βάθος του, ολόκληρη τη βιβλική παράδοση. Ωστόσο, αποτυπώνεται και συνάμα επιβεβαιώνεται κυρίως στον ιουδαιοχριστιανικό προφητισμό, για να κορυφωθεί στο γεγονός Χριστός, που συνιστά την πλέον ψηλαφητή ένωση μεταξύ ουρανού και γης, θεότητας και ανθρωπότητας, αιωνιότητας και χρονικότητας, ενδοκοσμικότητας και υπερβατικότητας…». Στη συνέχεια επεσήμανε ότι «το περιεχόμενο των προφητειών που εκφωνούν ή συντάσσουν οι προφήτες της Π. Δ., ως άνθρωποι του Θεού, έχει ένα αρνητικό και ένα θετικό περιεχόμενο: αφενός την αμείλικτη κριτική της πνευματικής σύγχυσης και της απιστίας και την ανακουφιστική και αφετέρου την ελπιδοφόρα υπενθύμιση της Θείας αγάπης…».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το