Άρθρα

Χαρμολύπη για τη δημόσια τοιχογραφία «Εξοχικόν Κέντρον ο Πέτρος»

Του Δημήτρη Κωνσταντάρα – Σταθαρά

Με χαρμολύπη (χαρμολύπη=ανάμικτο συναίσθημα χαράς και λύπης (Λεξικό, Γ. Μπαμπινιώτη)) διάβασα την περασμένη Τρίτη (01-06-2021) στην «ΘΕΣΣΑΛΙΑ» αναλυτικό ρεπορτάζ για τη «Δημόσια τοιχογραφία «Εξοχικόν Κέντρον ο Πέτρος», που πραγματοποιήθηκε από την Urbanact και τον καλλιτέχνη του δρόμου Same84. Και όπως αναφέρεται από την Urbanact «Η τωρινή τοιχογραφία εστιάζει στη διάσωση της μνήμης για το «Εξοχικόν Κέντρον ο Πέτρος», με μια αποτύπωση εικόνων, οι οποίες πάρθηκαν από αρχειακό υλικό και φωτογραφίες κατοίκων και φορέων της πόλης…και δημιουργός του έργου, που αποτύπωσε την τοιχογραφία με το μοναδικό στιλ γραφής τους, είναι ο streetartist Same84». Ύστερα από αυτά έρχομαι πρώτα – πρώτα να εκφράσω τη χαρά μου και ν’ απευθύνω τα θερμά μου συγχαρητήρια στους συντελεστές αυτής της ωραίας καλλιτεχνικής δράσης σε δημόσιο χώρο της Νέας Ιωνίας (το πρώτο μέρος της σύνθετης λέξης «χαρμολύπη»).

Όμως την ίδια στιγμή αισθάνθηκα λύπη, γιατί ήταν δυνατόν, αυτό το ιστορικό «Εξοχικόν Κέντρον ο Πέτρος», να μην είχε γκρεμιστεί, που ήταν συνδεδεμένο με τα πολιτιστικά δρώμενα στη μεταπολεμική και μετεμφυλιακή προσφυγούπολη της Νέας Ιωνίας και να μην είναι τσιμενταρισμένη πλατεία έργο ζωγραφικής στον απέναντι τοίχο, αλλά ένα κτίριο – «Κυψέλη Πολιτισμού», που θα στεγάζονταν πολιτιστικές μνήμες της Νέας Ιωνίας, όπως το είχαν φανταστεί οι Δημοτικές Αρχές του Δήμου Νέας Ιωνίας (γι’ αυτό και το αγόρασαν).
Στο προηγούμενο Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Βόλου (της πρώτης θητείας του) είχαν ακουστεί ορισμένες φωνές για τη διατήρησή του, αλλά δεν έγινε τίποτα. Ο υπογράφων είχε κάνει δημόσια έκκληση δια της εφημερίδας «ΘΕΣΣΑΛΙΑ» (Επιστολή, 13-10-2019) με τίτλο «Γκρεμίζονται χώροι πολιτισμού και Ιστορίας της Νέας Ιωνίας», αναφερόμενος στον κινηματογράφο «ΝΙΚΗ» και στο «Καφενείον ο Πέτρος». Και ο μεν κινηματογράφος «ΝΙΚΗ», ύστερα από επέμβαση της Περιφέρειας «σώθηκε», αλλά το «Καφενείον ο Πέτρος», γκρεμίστηκε και έγινε πλατεία με νεόφυτα δεντράκια. Τότε, επιπλέον, απέστειλα επιστολές α) προς την 5η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων, Μεταμορφώσεως 41, Βόλος (Αριθ. Πρωτ. Εισαγωγής: Ημ/νία Εισερχ. 14-10-2019. Α.Π. Εισερχ. ΥΠΠΟΑ/ΓΔΑΜΤΕ/ ΥΝΜΕΘΚΣΤΕ/ 554176/ 58008/4300) και β) προς τη Δημοτική Αρχή του Βόλου (Αριθ. Πρωτ. Παραλαβής: 88170/ 16-10-2019) με περιγραφικό και φωτογραφικό υλικό από συγγραφείς και βιβλία της Νέας Ιωνίας για τα εν λόγω κτίρια, να διατηρηθούν ως χώροι Πολιτισμού. Δεν έλαβα καμία απάντηση και ως φαίνεται «ερρίφθησαν εις τον κάλαθον των αχρήστων».

Και εδώ έχουμε την ειρωνεία του πράγματος. Ενώ η Δημοτική Αρχή γκρέμισε τα κτίσματα του Πολιτισμού και της Ιστορίας της Νέας Ιωνίας και τα έκανε μια πλατεία, έρχεται το ρεπορτάζ της εφημερίδας και αναγράφει ότι «Το πρόγραμμα (δηλ. της ζωγραφικής) υλοποιήθηκε με την αιγίδα του Δήμου Βόλου και την υποστήριξη του ΔΟΕΠΑΠ-ΔΗΠΕΘΕ Δήμου Βόλου!». Δηλαδή γκρέμισε τα κτίρια με τις μνήμες και την ιστορία του πολιτισμού της Νέας Ιωνίας και βοήθησε να γίνουν ζωγραφική (σ.σ. πράγματι ωραία!) τα ίδια τα κτίρια με τις εκδηλώσεις της ιστορικής μνήμης. Ωστόσο, αξίζει κάποιος, που αγαπά τον Πολιτισμό και την Ιστορία της Νέας Ιωνίας, να επισκεφθεί το καλλιτέχνημα του streetartist Same84, να θαυμάσει το ταλέντο του και να αναστοχαστεί «Τι είχε, τι έχασε και τι έπρεπε να έχει» σ’ εκείνο το σημείο η Νέα Ιωνία.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το