Τοπικά

Αύξηση στα περιστατικά σχολικής και οικογενειακής βίας – Αναγκαιότητα συνεργασίας αρμόδιων φορέων και θεσμών

Αύξηση παρουσιάζουν τα περιστατικά βίας σε μαθητές είτε στο σχολείο είτε στην οικογένεια, εξέλιξη που καθιστά αναγκαία τη συνεργασία των αρμόδιων φορέων και θεσμών. Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκε χθες ενδιαφέρουσα ημερίδα στο ΤΕΕ Μαγνησίας, όπου μίλησαν δικαστικοί, νομικοί, εκπαιδευτικοί και εκπρόσωποι και άλλων αρμόδιων φορέων.

Η πρωτοποριακή αυτή εκδήλωση διοργανώθηκε από τις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας μαζί με το Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής (ΚΕΣΥ).
Τόσο οι δικαστικοί και νομικοί, όσο και οι εκπαιδευτικοί παρουσίασαν τις δικές τους εμπειρίες και τα περιστατικά με σχολική και οικογενειακή βία σε παιδιά συζητώντας τρόπους καλύτερης αντιμετώπισης.
Ο διευθυντής της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Μαγνησίας κ. Σωκράτης Σαβελίδης τόνισε πως «στην εποχή μας έχουν αυξηθεί σημαντικά τα περιστατικά βίας σε μαθητές που οι αιτίες είναι εξωγενείς, δηλαδή δεν προέρχονται μέσα από το σχολείο και εκπορεύεται κυρίως από τις οικογένειες. Αυτή η βία δεν μπορεί να ελεγχθεί από τους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι βλέπουν τα αποτελέσματα στους μαθητές τους. Και οι συνέπειες αυτές δεν είναι άλλες από την ψυχολογική κατάρρευση, την πτώση της σχολικής επίδοσης, την υποβάθμιση της κοινωνικοποίησης. Αυτή η βία μπορεί να είναι και διαδικτυακή. Δικαστικοί, νομικοί, αστυνομικές αρχές παρουσίασαν στους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές τις δυνατότητες για να ανταποκριθούν με τον καλύτερο δυνατόν τρόπο προς όφελος των μαθητών. Και ακούστηκαν πρωτόγνωρα πράγματα ακόμη και για τους παλιούς καθηγητές».

Τρία επίπεδα διαχείρισης
Ο ίδιος ανέφερε πως «τρία είναι τα επίπεδα διαχείρισης των περιστατικών βίας σε μαθητές και παιδιά. Η πρώτη είναι εντός του σχολείου. Η δεύτερη δυνατότητα σχετίζεται με την πρόληψη και εκεί υπεισέρχονται κοινωνικοί φορείς που είναι γύρω από την εκπαίδευση, όπως το ΚΕΘΕΑ, η Πρόταση Ζωής. Όταν όμως η σύγκρουση είναι σφοδρότατη και προέρχεται κυρίως από πηγές εκτός του σχολείου, τότε πρέπει να επιληφθούν οι αρμόδιες αστυνομικές, δικαστικές και εισαγγελικές αρχές. Οι εκπαιδευτικοί βγήκαν πολύ πλούσιοι στις γνώσεις από την ημερίδα. Το ζήτημα είναι πως αυξάνονται τα περιστατικά βίας σε μαθητές εντός και εκτός του σχολείου λόγω της οικονομικής κρίσης και της πτώσης των θεσμών, όπως είναι η οικογένεια».

Από το ΚΕΣΥ Μαγνησίας ο κ. Αντώνης Πλαγεράς επισήμανε πως «αυτό που φάνηκε από τη χθεσινή ημερίδα είναι η διάθεση φορέων και θεσμών για να βρεθούν λύσεις στην αντιμετώπιση δύσκολων περιστατικών και καταστάσεων. Έτσι ο εκπαιδευτικός δεν θα φοβάται αν θα πάρει μια πρωτοβουλία για ένα περιστατικό».
Ο αντιπρόεδρος του Δικηγορικού Συλλόγου Βόλου κ. Γιώργος Αθανασάκης τόνισε πως «παρότι εμείς δεν συμμετέχουμε ευθέως στο εκπαιδευτικό έργο, θελήσαμε να βάλουμε στη συζήτηση τρόπους που να συνδράμουν στο μέλλον για τον περιορισμό της βίας στο σχολείο και την οικογένεια».
Η ψυχολόγος και επιστημονικά υπεύθυνη στην Πρόταση Ζωής κ. Ζωή Γώγου ανέφερε πως «είναι δικαιώματα των παιδιών η ασφάλεια και η ηρεμία τους και οι ενήλικες πρέπει να τα διασφαλίσουν».

Η υπεύθυνη της Μονάδας Πρόληψης και Έγκαιρης Παρέμβασης του ΚΕΘΕΑ Πιλότος κ. Κλαίρη Κουτρουλή τόνισε πως «η βία στους μαθητές είναι κυκλική και αποτελεί πολυπαραγοντικό, διαταξικό φαινόμενο, γι’ αυτό και χρειάζεται λεπτούς χειρισμούς από μια διεπιστημονική ομάδα».
Ενδιαφέρουσες επισημάνσεις έκανε στην εκδήλωση και ο πρόεδρος Πρωτοδικών κ. Κωνσταντίνος Μαρτίνος.
Ειδικότερα τονίστηκε ότι στη δικαιοσύνη φθάνουν κάθε χρόνο τουλάχιστον τρία με τέσσερα περιστατικά από όλη τη Θεσσαλία, κυρίως σε ό,τι αφορά βία που έχει ασκηθεί σε ανήλικα παιδιά και είναι δύσκολο να συγκεντρωθεί αποδεικτικό υλικό.

Ανησυχητικές διαστάσεις
Η αρμόδια για θέματα ανηλίκων στην Εισαγγελία του Βόλου, αντιεισαγγελέας κ. Μαρία-Σοφία Βαΐτση συνέστησε στους εκπαιδευτικούς πως σε περίπτωση που παρατηρήσουν κάποιο περιστατικό βίας, θα πρέπει με κατάλληλους χειρισμούς να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των μαθητών, ώστε να έχουν τη διορατικότητα και την παρατηρητικότητα για να διαπιστώσουν τις αλλαγές στη συμπεριφορά των μαθητών που υφίστανται βία.
Επίσης η κ. Βαΐτση τους συνέστησε να έχουν τη γενική εποπτεία του σχολείου, να κάνουν σωστή επιτήρηση στον χώρο και να δρουν κατασταλτικά, όταν διαπιστώσουν κάτι επιλήψιμο.
Παράλληλα θα πρέπει οι εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με την αντιεισαγγελέα, σε περίπτωση εμφάνισης περιστατικού βίας να απευθύνονται σε ειδικούς φορείς, όπως είναι το Χαμόγελο του Παιδιού και η Γραμμή Ζωής, αλλά και να κάνουν κρούση στην αστυνομία και τον εισαγγελέα υπηρεσίας, για να τους δώσουν μια κατευθυντήρια γραμμή για το πώς θα πρέπει να δράσουν.
Ακόμη τους κάλεσε να μη φοβούνται να καταγγείλουν στις υπηρεσίες τέτοια περιστατικά θεωρώντας ότι θα μπλέξουν, αφού υπάρχουν οι ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε να είναι καλυμμένοι.

Κατέληξε δε λέγοντας πως «καθώς το φαινόμενο του ενδοσχολικού εκφοβισμού και της υποκρυπτόμενης σε αυτό, τις περισσότερες φορές, ενδοοικογενειακής βίας, έχει πάρει τεράστιες διαστάσεις και έχει γίνει πολύ επικίνδυνο πλέον, θα πρέπει όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, εκπαιδευτικοί, σύλλογοι διδασκόντων των σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σύλλογοι γονέων και κηδεμόνων, και ευαισθητοποιημένοι φορείς συμβουλευτικής υποστήριξης σε θέματα ενδοσχολικού εκφοβισμού και ενδοοικογενειακής βίας, σε αγαστή συνεργασία με τις αστυνομικές και εισαγγελικές αρχές, να επιδείξουμε «μηδενική ανοχή» στο νοσηρό για το μέλλον της ίδιας της κοινωνίας μας αυτό φαινόμενο και με τη διαρκή ενημέρωση και πρόληψη για την αντιμετώπιση του φαινομένου να φροντίσουμε, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, ώστε κανένα παιδί να μην πέσει θύμα αυτής της νοσηρής συμπεριφοράς. Και να μην ξεχνάμε, σήμερα μπορεί να είναι το παιδί κάποιου άλλου που έχει την ανάγκη μας, ίσως όμως αύριο στη θέση του να βρίσκεται το δικό μας παιδί, το δικό μας εγγόνι. Ας φροντίσουμε λοιπόν να εξουδετερώσουμε το «τέρας» του ενδοσχολικού εκφοβισμού πριν χτυπήσει και τη δική μας πόρτα».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το