Τοπικά

«Αργοπεθαίνει» η κτηνοτροφία – Ανησυχία για τις ελληνοποιήσεις και την επιβολή δασμών στη φέτα

Την ανάγκη αυστηροποίησης του ελεγκτικού μηχανισμού, προκειμένου να διασφαλιστεί η φέτα και το γάλα από τις παράνομες ελληνοποιήσεις, επισημαίνουν παραγωγοί και τυροκόμοι. Παραγωγοί και έμποροι βρίσκονται εν αναμονή των εξελίξεων, καθώς η Ουάσιγκτον σχεδιάζει την εφαρμογή φόρου εισαγωγών, ύψους 25% σε γεωργικά και βιομηχανικά προϊόντα, στα οποία περιλαμβάνονται τα ελληνικά τυριά και το γιαούρτι.

Σε δηλώσεις της η πρόεδρος των αιγοπροβατοτρόφων Αισωνίας Χαρούλα Διβάνη επισήμανε ότι παράνομες ελληνοποιήσεις ευθύνονται για την καταστροφή των κτηνοτρόφων. «Σε λίγο όλες οι χώρες θα δηλώνουν ελληνική τη φέτα τους. Η ελληνική φέτα έχει προστατευόμενη ονομασία προέλευσης. Το δικό μας κλίμα και τα δικά μας αιγοπρόβατα δημιουργούν τη σωστή φέτα. Όμως όλοι θέλουν να τη «καρπωθούν». Τόνισε ότι δεν υπάρχει έλεγχος από την πολιτεία, ενώ γίνονται δειλές προσπάθειες, για να σταματήσουν οι παράνομες ελληνοποιήσεις. Ακόμη πρόσθεσε πως η εισαγωγή γάλακτος στην Ελλάδα από τρίτες χώρες, έχει ως επακόλουθο την πτώση της τιμής του για τους παραγωγούς και τη μείωση του κέρδους. «Φέρνουν γάλα από Βουλγαρία και Ρουμανία και πολλές φορές πλασάρεται για ελληνικό. Δεν είναι σπάνιο τα γράμματα πίσω από τις συσκευασίες να είναι τόσο μικρά, που δεν τα κοιτάει ο καταναλωτής. Με ανάλογο τρόπο γίνονται ελληνοποιήσεις και στα κρέατα», είπε χαρακτηριστικά. Η κ. Διβάνη υπογράμμισε ότι οι παράνομες ελληνοποιήσεις είναι γεγονός τα τελευταία δέκα χρόνια και πως η ζημιά για τους Έλληνες παραγωγούς έχει φτάσει το 60%. «Η Ελλάδα έχει τουρισμό και αγροτοκτηνοτροφία. Αυτή είναι η ραχοκοκαλιά της. Η κτηνοτροφία όμως έχει τελειώσει. Δεν βγαίνει το μεροκάματο, ενώ οι επιδοτήσεις που παίρνουμε, δίνονται για τις τροφές. Υπάρχουν χρονιές, όπως η περσινή, που οι παραγωγοί δεν είχαν γάλα λόγω του παγετού».

Ντόμινο αρνητικών εξελίξεων
Ο κ. Παναγιώτης Καρακάνας, ιδιοκτήτης της επιχείρησης Karakanas Dairy – τυροκομείο «Καρακάνας», δήλωσε ότι δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα η επιβολή δασμών σε ελληνικά προϊόντα, όπως στη φέτα. Αναφερόμενος στις ελληνοποιήσεις, σημείωσε ότι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν εργοστάσια και σε βαλκανικές χώρες, εισάγουν τα τυριά στη χώρα μας και τα «βαφτίζουν» φέτα. «Τα τυριά αυτά μπορεί να είναι από Βουλγαρία, Ρουμανία ή από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Είναι φτιαγμένα με χαμηλό κόστος και εδώ γίνεται το «βάφτισμα». Ο κ. Καρακάνας τόνισε ότι υπάρχουν τρόποι αντιμετώπισης των παράνομων ελληνοποιήσεων προϊόντων, όπως έλεγχοι στα τελωνεία.
«Πέφτει η τιμή της πρώτης ύλης, όταν κάποιος εισάγει ένα προϊόν πιο φθηνό, η τιμή του εγχώριου πέφτει και πολλές φορές μένει στα αζήτητα. Έτσι πολλοί αναγκάζονται να διαθέσουν τα προϊόντα τους κάτω του κόστους. Αλλά δημιουργείται ένα ντόμινο αρνητικών εξελίξεων», ανέφερε. Υπογράμμισε ακόμη ότι πλειοψηφία των καταναλωτών επιλέγει βάσει τιμής. «Οι εταιρείες προσαρμόζονται ανάλογα με τους καταναλωτές. Όταν ο καταναλωτής ζητάει το πιο φθηνό, χωρίς να κοιτάει την προέλευση του προϊόντος, οι εταιρείες θα το φέρουν», είπε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας πως υπάρχει φέτα σε αλυσίδα καταστήματος, που έχει ανακληθεί πολλές φορές, αλλά εξακολουθούν να τη διαθέτουν προς πώληση.

Η στήριξη της κτηνοτροφίας ενισχύει την οικονομία
Η υπεύθυνη μάρκετινγκ της τυροκομικής εταιρείας «Ρούσσας» Σοφία Αποστολάκη δήλωσε ότι είναι σημαντική η στήριξη της κτηνοτροφίας και των Ελλήνων κτηνοτρόφων, καθώς ενισχύει την ελληνική οικονομία, στηρίζει περιοχές εκτός μεγάλων αστικών κέντρων και τους ανθρώπους, που δουλεύουν στην ύπαιθρο. «Η εταιρεία διαθέτει ένα από τα μεγαλύτερα δίκτυα μεταφοράς γάλακτος. Οι κτηνοτρόφοι είναι ένα πολύ σημαντικό κομμάτι της παραγωγής και προσπαθούμε να έχουμε σταθερούς κτηνοτρόφους στη ζώνη γάλακτος, προκειμένου να μη μεταβάλλεται η γεύση. Για να κάνουν καλά τη δουλειά τους, πληρώνουμε 10-15% πάνω από τον μέσο όρο αγοράς, για να διατηρήσουμε το επίπεδο του προϊόντος και για να στηρίξουμε την τοπική κτηνοτροφία». Η κ. Αποστολάκη εξήγησε ότι λόγω της κρίσης, ο καταναλωτής έγινε πιο ευαίσθητος στο θέμα της τιμής. «Είναι κατανοητό. Αλλά συνήθως στη φέτα δεν κάνουν εκπτώσεις. Αν είναι κοινώς αποδεκτή από την οικογένεια, ο καταναλωτής είναι σταθερός». Πρόσθεσε ακόμη ότι καταναλωτές, επειδή βάλλονται από προσφορές, δεν είναι ιδιαίτερα ενημερωμένοι στο τι είναι το λευκό τυρί και τι η φέτα. Υποστήριξε επίσης πως με την αύξηση των ελέγχων, ενδεχομένως να αποκλείαμε περισσότερα περιστατικά παράνομων ελληνοποιήσεων. «Η φέτα είναι εθνικό μας προϊόν. Επειδή πουλάμε στο εξωτερικό μας ενδιαφέρει η φέτα και θέλουμε το προϊόν να είναι αντιπροσωπευτικό της παράδοσής μας και της ποιότητας που μπορεί η χώρα να εξάγει». Εξέφρασε μάλιστα την ανησυχία της, για το ενδεχόμενο επιβολής φόρου εισαγωγών, καθώς η Αμερική είναι μια πολύ σημαντική αγορά «Αν εφαρμοστεί, θα έχει μεγάλο αντίκτυπο, όπως επίσης και με το θέμα του Brexit. Αν η Αγγλία κάνει no deal Brexit και θεωρείται τρίτη χώρα, ενδεχομένως η προστασία της Ε.Ε. για τα προϊόντα Π.Ο.Π. να μην ισχύει».

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το