Τοπικά

Αποζημίωση για κλαδιά δέντρου που έπεσαν σε αυτοκίνητο “Θ”

ΚΛΑΔΙΑ
(φωτό αρχείου)

Για ποσό 115 ευρώ δημότισσα του Βόλου ζητεί εξωδικαστικό συμβιβασμό με το Δήμο, επικαλούμενη ζημιές που προκλήθηκαν στο αυτοκίνητό της από πτώση κλαδιών δέντρου. Τα κλαδιά έσπασαν και προκάλεσαν ζημιές στο τζάμι του αυτοκινήτου της. Το γεγονός ότι τα δέντρα δεν είχαν κλαδευτεί «βαρύνει» την Υπηρεσία Πρασίνου, ενώ ο δρόμος για τις διεκδικήσεις των πολιτών άνοιξε όταν σε όμοια ακριβώς υπόθεση ο Δήμος υποχρεώθηκε το 2012, να καταβάλει αποζημίωση τόσο για τις υλικές ζημίες, όσο και για τη μείωση της αξίας του αυτοκινήτου και για χρηματική ικανοποίηση λόγω ηθικής βλάβης.
Η Νομική Υπηρεσία του Δήμου «άδειασε» την Υπηρεσία Πρασίνου, που υποστήριξε ότι οι ισχυροί άνεμοι ευθύνονταν για το γεγονός ότι έσπασαν τα κλαδιά.

Η δημότισσα επικαλείται, ότι στις 21-12-2014 επί της οδού Δημ. Γεωργιάδη με Βασσάνη στο Βόλο, από την πτώση κλαδιών δέντρου τα οποία έσπασαν και έπεσαν πάνω στο σταθμευμένο Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητό της, προκλήθηκαν φθορές – υλικές ζημιές. Συγκεκριμένα έσπασε το φινιστρίνι του πίσω αριστερού παραθύρου. Τα πεσμένα κλαδιά του δέντρου απομακρύνθηκαν από το Ε.Ι.Χ. αυτοκίνητο με ενέργειες της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Βόλου, η οποία με τη χρήση αλυσοπρίονου τεμάχισε τα κλαδιά και τα απομάκρυνε από το όχημα.
Για την επισκευή του οχήματός της και την αποκατάσταση της ζημίας του αυτοκινήτου της κατέβαλε το συνολικό ποσό των 115,01 €, το οποίο και αιτήθηκε να της καταβληθεί από το Δήμο.
Η Διεύθυνση Πρασίνου δεν αμφισβήτησε τη ζημιά, ωστόσο τόνισε σε έγγραφό της ότι τα κλαδιά έσπασαν από τους ισχυρούς ανέμους, καθώς το δέντρο ήταν υγιές.
Από το Νόμο προκύπτει ότι ο Δήμος είναι αρμόδιος, μεταξύ άλλων, για τη συντήρηση, επίβλεψη και ασφαλή χρήση από πλευράς των πολιτών των χώρων όπου έχουν φυτευτεί δέντρα. Ειδικότερα επιβάλλεται σε βάρος του ΟΤΑ, ρητή υποχρέωση να προβαίνει με επιμέλεια, σε κάθε αναγκαία ενέργεια και να λαμβάνει προληπτικά, όλα τα κατάλληλα μέτρα για να αποτρέψει την πτώση των δέντρων ή κλαδιών τους, ώστε να εξασφαλίζεται η ασφαλής και ακίνδυνη κίνηση των πεζών και οχημάτων στις παρακείμενες οδούς. Άλλωστε, όπως έχει νομολογιακά κριθεί, η οποιαδήποτε παράλειψη οφειλόμενης ειδικότερα ενέργειας του ΟΤΑ σε σχέση με τις υποχρεώσεις των οργάνων του, ως αναγόμενη σε άσκηση εξουσίας, κατά την έννοια των διατάξεων, συνιστά παρανομία της Διοίκησης και δημιουργεί νόμιμο λόγο ευθύνης προς αποζημίωση αυτών που ζημιώθηκαν».
Η Νομική Υπηρεσία του Δήμου τονίζει πως η Διεύθυνση Πρασίνου μπορεί να υποστηρίζει πως το «δέντρο ήταν μακροσκοπικά υγιές και το πιθανολογούμενο σπάσιμο κλαδιών προήλθε από τους ισχυρούς ανέμους», αλλά δεν αναφέρθηκε, ούτε προκύπτει από οποιοδήποτε άλλο έγγραφο ή στοιχείο ότι τα καιρικά φαινόμενα (ισχυροί άνεμοι) που επικρατούσαν στην περιοχή στις 21-12-2014 είχαν χαρακτήρα τόσο έντονο που να μπορούν να θεωρηθούν ως ακραία, αλλά εκδηλώθηκαν με συνηθισμένη, για τη χρονική περίοδο και τις ελληνικές κλιματολογικές συνθήκες, ένταση και τρόπο και επομένως δεν δύναται να θεωρηθεί ότι συνιστούν απρόβλεπτη σε έκταση και συνέπειες κλιματολογική συνθήκη ή θεομηνία. Μόνο στην περίπτωση αυτή (ακραία καιρικά φαινόμενα-θεομηνία) θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι συντρέχει περίπτωση ανωτέρας βίας που αποτελεί λόγο απαλλαγής της ευθύνης του δημοσίου προς αποζημίωση για ζημιές που προήλθαν από τέτοια γεγονότα εξαιρετικά και απρόβλεπτα, που δεν θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν όσα μέτρα και αν ελάμβανε και όση επιμέλεια και σύνεση και αν επιδείκνυε για την αποτροπή τους.
Σημειώνεται ότι η Οικονομική Επιτροπή του Δήμου Βόλου σε συνεδρίασή της ενέκρινε τον εξωδικαστικό συμβιβασμό.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το