Τοπικά

Ανάπλαση του παραλιακού μετώπου στον Άναυρο με επέκταση του Ξενία- Πρόταση του Δήμου Βόλου για αλλαγές στο Γενικό Πολεοδομικό

Με αιχμή το «Ξενία» και τη νέα πτέρυγα, η δημοτική αρχή του Βόλου καταθέτει πρόταση για αναθεώρηση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου. Συγκεκριμένα προτείνει μελέτη ανάπλασης του παραλιακού μετώπου η οποία θα περιλαμβάνει την επέκταση με ειδικούς όρους δόμησης.
Η δημοτική αρχή στη σημερινή συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής λαμβάνει απόφαση για τη σημειακή τροποποίηση της μελέτης «Αναθεώρηση και Επέκταση του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) του Πολεοδομικού Συγκροτήματος (Π.Σ.) Βόλου».

Καταθέτει πρόταση για μελέτη ανάπλασης του παραλιακού μετώπου και συμπεριλαμβάνεται και η νέα προβλεπόμενη πτέρυγα του Ξενία.

Σύμφωνα με το Νόμο αναθεώρηση ή τροποποίηση του Γ.Π.Σ. δεν επιτρέπεται πριν παρέλθει πενταετία από την έγκριση του. Κατ’ εξαίρεση στο χρονικό αυτό διάστημα είναι δυνατή η τροποποίησή του σχεδίου μόνο προκειμένου :
α) να καθοριστούν περιοχές ειδικής προστασίας
β) να καθοριστούν ζώνες ειδικών περιβαλλοντικών ενισχύσεων και
γ) να αντιμετωπισθούν εξαιρετικές πολεοδομικές ανάγκες που δεν μπορούν να καλυφθούν στο πλαίσιο του ισχύοντος Γ.Π.Σ.
Επίσης, σύμφωνα με τις αποφάσεις του ΣτΕ είναι, κατ’ εξαίρεση επιτρεπτή περιορισμένη τροποποίηση σε οποιοδήποτε χρόνο, αν διαπιστωθεί ότι επιμέρους ορισμοί και ρυθμίσεις του Γ.Π.Σ. διατυπώθηκαν κατά πλάνη περί τα πράγματα, δηλαδή κατά παραγνώριση πραγματικών δεδομένων, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη ή δυσχερής η εφαρμογή του αρχικού σχεδιασμού.
Σύμφωνα με την δημοτική αρχή και εισήγηση που υπογράφουν οι διευθυντές της υπηρεσίας δόμησης και πολεοδομικού σχεδιασμού, ο Ιωάννης Μαυραντώνης , και Κυρική Τσοπουρίδου , «κατά την εγκριτική απόφαση του Γ.Π.Σ εμφιλοχώρησαν σφάλματα εκ παραδρομής τα οποία παρουσιάζουν σημειακό χαρακτήρα, δεν επηρεάζουν στο σύνολο τον πολεοδομικό ιστό και δεν προκαλούν επιπτώσεις στο περιβάλλον καθόσον:
1.αφορούν μικρές περιοχές οικοδομικών τετραγώνων
2.αφορούν περιοχές εντός σχεδίου και ήδη διαμορφωμένες
3.αφορούν στην άρση σφαλμάτων που εμφιλοχώρησαν κατά το χρόνο που μεσολάβησε από την έναρξη της μελέτης (2008) μέχρι την τελική έγκριση του Γ.Π.Σ. (2016), δηλαδή χρονικό διάστημα περίπου 8 ετών.
4.αφορούν αποφάσεις τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου με αποχαρακτηρισμό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, πολλές εκ των οποίων σε συμμόρφωση δικαστικών αποφάσεων, οι οποίες εγκρίθηκαν στον ενδιάμεσο ή προγενέστερο χρόνο από την μελέτη και πριν από την έγκριση και δημοσίευση του ΓΠΣ (ΦΕΚ 237/ΑΑΠ/04-11-2016) και δεν ελήφθησαν υπόψιν κατά την εκπόνησή του.
5.αφορούν γραμματικά και συντακτικά λάθη στο κείμενο του ΦΕΚ από τα οποία προκύπτουν ασάφειες στο νόημα του κειμένου
6.αφορούν λανθασμένες ή/και ασαφείς ενδείξεις επί των χαρτών.
Όπως τονίζουν οι διευθυντές, από το 2017 η Υπηρεσία είχε διαπιστώσει σφάλματα στο εγκεκριμένο ΓΠΣ και με αλληλογραφία με την αρμόδια Υπηρεσία προσπάθησε να προχωρήσει σε τροποποιητικές βελτιώσεις του ισχύοντος Γ.Π.Σ. χωρίς όμως αποτέλεσμα καθώς προέκυπταν συνεχώς διαπιστώσεις νέων σφαλμάτων.
Η σημερινή πρόταση τροποποίησης αφορά όλα τα σφάλματα, τις παραλείψεις και τις ασάφειες που εντοπίστηκαν στο χρονικό διάστημα των τριών ετών από την έγκριση του Γ.Π.Σ (04- 11-2016). Όπως τονίζουν, «κυρίως καταβλήθηκε προσπάθεια ώστε να εντοπισθούν σφάλματα που επηρεάζουν ιδιοκτησίες και θέτουν προβλήματα στην εκμετάλλευση και την μεταβίβαση ακινήτων προφυλάσσοντας παράλληλα δημοτικές εκτάσεις και τον δημόσιο χαρακτήρα των κοινόχρηστων χώρων. Ο κάθε εντοπισμός σφάλματος, παράλειψης ή ασάφειας συνοδεύεται και από την πρόταση της Υπηρεσίας σχετικά με τον ενδεδειγμένο τρόπο διόρθωσης ή βελτίωσης. Σε όλες τις περιπτώσεις λήφθηκε υπόψη η ανάγκη διατήρησης του ισοζυγίου κοινόχρηστων χώρων και πρασίνου. Επομένως δεν τίθεται κανένα θέμα οιωνδήποτε αρνητικών επιπτώσεων στο περιβάλλον».

Το Ξενία θα επεκταθεί
Στη περίπτωση του Ξενία, όπως είναι γνωστό, είχε υπογραφεί σύμβαση μεταξύ του επιχειρηματία και του Δήμου Βόλου, επί δημαρχίας Κ. Μήτρου και συγκεκριμένα με την ΔΗΤΕΒ, όπου προβλέπονταν και επέκταση των κτιριακών εγκαταστάσεων και κατ’ έκταση, με προσθήκη νέας πτέρυγας. Οι αποφάσεις δεν λήφθηκαν καθώς η επέκταση θα γινόταν σε βάρος του κοινόχρηστου χώρου. Αυτή η διάταξη, με το κατάλληλο λεκτικό, καταγράφηκε στο ΓΠΣ χωρίς όμως να θεσμοθετείται μέσα από τα περιγράμματα κτιρίων που φαίνονται στους χάρτες του ΓΠΣ και χωρίς να το συγκεκριμενοποιεί.
Η δημοτική αρχή στο αίτημα για αλλαγή του ΓΠΣ επισημαίνει πςω η απουσία περιγραμμάτων οφείλεται σε σφάλμα που εμφυλοχώρησε εκ παραδρομής. Κάνει λόγο συγκεκριμένα για γραμματικά και συντακτικά λάθη ή και λανθασμένες και ασαφείς ενδείξεις επί των χαρτών.
Η περίπτωση του Ξενία, δεν αφορά ούτε μικρή περιοχή οικοδομικού τετραγώνου, ούτε περιοχή ήδη διαμορφωμένη.

Επίσης η Υπηρεσία προσπαθεί να καλύψει το σφάλμα που είχε επέλθει με την έγκριση του ΓΠΣ και είχαν επιβληθεί Μέσοι Συντελεστές Δόμησης, με αποτέλεσμα να μειωθούν οι Συντελεστές Δόμησης στο κέντρο του Βόλου, με τεράστια οικονομική ζημιά των ιδιωτών και επενδυτών. Προτείνεται να αντικατασταθεί η παρ. 8 του αρ.4 του Ν.2508/97, η οποία αναφέρει οτι “….Μετά την έγκριση του Γ.Π.Σ. και μέχρι την αναθεώρηση του σχεδίου πόλεως της περιοχής και την προσαρμογή του προς το Γ.Π.Σ.. δεν επιτρέπεται η έκδοση οικοδομικών αδειών με βάση συντελεστή δόμησης ανώτερο από το μέσο συντελεστή που ορίζεται στο Γ.Π.Σ….”. Αυτό όμως δεν εντάσσεται στους παραπάνω λόγους της κατ’ εξαίρεση τροποποίησης του ΓΠΣ μέσα στη πενταετία από την έγκριση του και είναι αμφίβολη η τύχη του.

 

Η ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΑΡΧΗΣ 

 

 

Ποιες είναι οι αλλαγές στο ΓΠΣ και γιατί προτείνονται 

Σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 55834/3-7-2019 εισήγηση της Δνσης Υπηρεσίας Δόμησης προτείνονται “σημειακές” τροποποιήσεις του ΓΠΣ Βόλου, κατ’ εξαίρεση της υποχρέωσης μη τροποποίησης μέσα στη πενταετία από την έγκριση του.

Κατ’ εξαίρεση και σύμφωνα με αντίστοιχες αποφάσεις του Σ.τ.Ε. επιτρέπεται περιορισμένη τροποποίηση σε οποιοδήποτε χρόνο, αν διαπιστωθεί ότι επιμέρους ορισμοί και ρυθμίσεις του Γ.Π.Σ. διατυπώθηκαν κατά πλάνη περί τα πράγματα, δηλαδή κατά παραγνώριση πραγματικών δεδομένων, με αποτέλεσμα να καθίσταται αδύνατη ή δυσχερής η εφαρμογή του αρχικού σχεδιασμού.

Κατά την ανωτέρω εγκριτική απόφαση του Γ.Π.Σ, αναφέρει η εισήγηση,  εμφιλοχώρησαν σφάλματα εκ παραδρομής τα οποία παρουσιάζουν σημειακό χαρακτήρα, δεν επηρεάζουν στο σύνολο τον πολεοδομικό ιστό και δεν προκαλούν επιπτώσεις στο περιβάλλον καθόσον:

1.αφορούν μικρές περιοχές οικοδομικών τετραγώνων 2.αφορούν περιοχές εντός σχεδίου και ήδη διαμορφωμένες

3.αφορούν στην άρση σφαλμάτων που εμφιλοχώρησαν κατά το χρόνο που μεσολάβησε από την έναρξη της μελέτης (2008) μέχρι την τελική έγκριση του Γ.Π.Σ. (2016), δηλαδή χρονικό διάστημα περίπου 8 ετών.

4.αφορούν αποφάσεις τροποποίησης ρυμοτομικού σχεδίου με αποχαρακτηρισμό κοινόχρηστων και κοινωφελών χώρων, πολλές εκ των οποίων σε συμμόρφωση δικαστικών αποφάσεων, οι οποίες εγκρίθηκαν στον ενδιάμεσο ή προγενέστερο χρόνο από την μελέτη και πριν από την έγκριση και δημοσίευση του ΓΠΣ (ΦΕΚ 237/ΑΑΠ/04-11-2016) και δεν ελήφθησαν υπόψιν κατά την εκπόνησή του. Ο χάρτης Π 3.1. όμως, ο οποίος συνοδεύει την 3018/167095/05-10-2016 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Θεσσαλίας–Στ. Ελλάδας, εμφανίζει τις προηγούμενες των τροποποιήσεων δεσμευτικές χρήσεις.

5.αφορούν γραμματικά και συντακτικά λάθη στο κείμενο του ΦΕΚ από τα οποία προκύπτουν ασάφειες στο νόημα του κειμένου.

6.αφορούν λανθασμένες ή/και ασαφείς ενδείξεις επί των χαρτών.

  Όλος ο όγκος των προτεινόμενων τροποποιήσεων, είναι σε συμμόρφωση ήδη υφιστάμενων σημειακών τροποποιήσεων του ρυμοτομικού σχεδίου πόλης, οι οποίες δεν λήφθηκαν υπ’ όψη από το ΓΠΣ, ίσως γιατί το αφορούσανε λόγω της μικρής κλίμακας τους. Οι περισσότερες αφορούν αναγνωρίσεις υφιστάμενων οδών και παρόδων, οι οποίες και δεν δημιουργούσαν και κάποιο πρόβλημα στους ιδιώτες.

Ένα μικρό ποσοστό είναι και προτεινόμενες τροποποιήσεις, που προκύπτουν μετά από δικαστικές αποφάσεις για άρση απαλλοτρίωσης, λόγω παράλειψης της διοίκησης για καταβολή αποζημίωσης. Σ΄ αυτή τη περίπτωση, ο νόμος δίνει το δικαίωμα στον ιδιώτη, του οποίου το ακίνητο έχει δεσμευτεί για κοινόχρηστο ή κοινωφελή χώρο από την πολιτεία, αλλά μετά από πάροδο ενός σημαντικού χρονικού διαστήματος δεν του έχει καταβληθεί η αποζημίωση, να προσφύγει στην δικαιοσύνη και να προχωρήσει σε άρση της απαλλοτρίωσης. Δηλαδή να γίνει το ακίνητο του και πάλι οικοδομήσιμος χώρος για να μπορέσει να το εκμεταλλευθεί. Αυτό προϋποθέτει οτι η Υπηρεσία του Δήμου, είναι υποχρεωμένη να προχωρήσει σε τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου πόλης και να καταργήσει τον κοινόχρηστο χώρο. Αυτό όμως για να γίνει, πρέπει να του δίνει κατεύθυνση και το ΓΠΣ. Αυτό προτείνεται τώρα με την γενική τροποποίηση του ΓΠΣ, αλλά μ’ αυτό το τρόπο, ο Δήμος απεμπολεί το δικαίωμα επανεπιβολής του κοινόχρηστου χώρου, δηλαδή ο κοινόχρηστος χώρος χάνεται για πάντα, τινάζοντας στον αέρα τον αρχικό πολεοδομικό σχεδιασμό.

 

 

 

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το