Τοπικά

Η ανακουφιστική φροντίδα απάντηση στην ευθανασία – Ενδιαφέρουσα διάλεξη του Μητροπολίτου Μεσογαίας στο Βόλο

Η απάντηση στην ευθανασία είναι η ανακουφιστική φροντίδα, η περίθαλψη που θα δώσει στον ασθενή να αισθανθεί ότι είναι πολύτιμος, επιθυμητός και αγαπητός, τόνισε χθες σε εκδήλωση στο Συνεδριακό στα Μελισσάτικα ο μητροπολίτης Μεσογαίας και Λαυρεωτικής κ. Νικόλαος.

Η εκδήλωση βιοηθικού περιεχομένου για την ευθανασία διοργανώθηκε από τη Μητρόπολη Δημητριάδος σε συνεργασία με τους Λειτουργούς Υγείας της Αγάπης και κεντρικός ομιλητής ήταν ο μητροπολίτης Μεσογαίας με σπουδαίες επιστημονικές περγαμηνές και γνώστης του συγκεκριμένου ευαίσθητου θέματος.

Ο ίδιος αναφέρθηκε αρχικά στους λόγους για τους οποίους έχει έρθει στην επικαιρότητα τα τελευταία χρόνια η ευθανασία λέγοντας πως «το θέμα της ευθανασίας είναι εξαιρετικά επίκαιρο, γιατί έχουν δημιουργηθεί οι όροι για να παραταθεί το λεγόμενο θνήσκειν, δηλαδή η διαδικασία του θανάτου. Αυτό οφείλεται στην ανάπτυξη της τεχνολογίας, στην εξέλιξη της ιατρικής επιστήμης, της φαρμακευτικής. Η χρήση των νέων ιατρικών μέσων παρατείνει τον θάνατο επιφέροντας όμως και ταλαιπωρία στον ασθενή. Έτσι ανακύπτει το ερώτημα, μήπως είναι καλύτερο να διευκολύνουμε τον ασθενή για να οδηγηθεί στον θάνατο. Παράλληλα προκύπτει και το οικονομικό κόστος από την παρατεταμένη ιατρική, και επιθετική κάποιες φορές, αντιμετώπιση, ενώ και ο ίδιος ο ασθενής λέει πως από το να ταλαιπωρούμαι, καλύτερα να οδηγηθώ στον θάνατο. Συνεπώς αυτή η άποψη εμφανίζεται ως φιλεύσπλαχνη θεώρηση της κοινωνίας για να οδηγηθεί κάποιος στον θάνατο. Ωστόσο εμείς δεν μπορούμε να το δεχτούμε αυτό».

Εξηγώντας τους λόγους της αντίδρασης της Ορθόδοξης Εκκλησίας στην ευθανασία ανέφερε πως «πρώτον, εμείς δεν μπορούμε να εξουσιάζουμε τη ζωή, ώστε να ορίσουμε και τον θάνατο, δεύτερον, η ενεργητική παρέμβαση στον θάνατο είναι κάτι πολύ βίαιο στην ανθρώπινη ψυχή».


Το καλύτερο φάρμακο, η αγάπη…
Ο μητροπολίτης Μεσογαίας τάχθηκε υπέρ της ανακουφιστικής φροντίδας του ασθενούς. Συγκεκριμένα ανέφερε πως «υπάρχει η εξής λύση στο όλο θέμα. Και αυτή είναι να φροντίσουμε ώστε να δημιουργήσουμε στον ασθενή ποιότητας ζωής και ποιότητα στο θνήσκειν. Η δικιά μας η θέση είναι να δημιουργήσουμε ποιότητα ζωής και όχι να παρέμβουμε στον χρόνο του θανάτου κάποιου. Έτσι υπάρχει αυτό που λέγεται ανακουφιστική φροντίδα. Δηλαδή παίρνουμε τον ασθενή όχι με την θεραπευτική έννοια, αλλά φροντίζουμε να ανακουφίσουμε τα υφιστάμενα συμπτώματα, όπως του φυσικού πόνου, της ψυχικής κατάρρευσης, της επίλυσης των κοινωνικών προβλημάτων και των σχέσεων με την οικογένειά του. Έτσι θα νιώσει τρία πράγματα, πρώτον, ότι, ενώ δεν προσφέρει τίποτα, είναι πολύτιμος, δεύτερον, ενώ γκρινιάζει, είναι επιθυμητός, τρίτον, ενώ μας στεναχωρεί η ενασχόληση με το πρόβλημα της υγείας του, μας είναι αγαπητός. Και στον ξενώνα που διαθέτουμε στη Μητρόπολη Μεσογαίας έχουμε διαπιστώσει πως, αν παρέχουμε στον ασθενή αυτά τα τρία στοιχεία μπορεί να μας έρθει με κατάθλιψη και να φύγει χαμογελαστός. Μπορεί να μας έρθει με προσδόκιμο επιβίωσης πέντε μήνες και να ζήσει 1,5 χρόνο. Είναι πολύ μεγάλο φάρμακο η περίθαλψη, το αγκάλιασμα, η αγάπη, η πίστη».

αράλληλα ο κ. Νικόλαος υπογράμμισε πως στην Ελλάδα δεν υπάρχουν δομές για μια ολοκληρωμένη ανακουφιστική φροντίδα. Ωστόσο στη Μητρόπολη Μεσογαίας και Λαυρεωτικής που διαθέτει 350.000 κατοίκους λειτουργεί από την τοπική εκκλησία ξενώνας για την ανακουφιστική φροντίδα με 95 ασθενείς που εξυπηρετούνται.
Συμπλήρωσε δε πως η στάση των Ελλήνων είναι περισσότερο υπέρ της ανακουφιστικής φροντίδας και λιγότερο υπέρ της ευθανασίας.
Φώτης Σπανός

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το