Πολιτισμός

Αναδρομική έκθεση αγιογραφίας και βυζαντινής ζωγραφικής

Σήμερα Σάββατο 15 Οκτωβρίου, ολοκληρώνεται η αναδρομική έκθεση αγιογραφίας και βυζαντινής ζωγραφικής του Ζαχαρία Καραφέργια, στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας, που ξεκίνησε την Κυριακή 2 Οκτωβρίου, και υλοποίησε ο φορέας πολιτισμού της Ι.Μ.Δ. «Μαγνήτων Κιβωτός, για τη διάσωση του πολιτιστικού αποθέματος», με τη συνεργασία της Σχολής Αγιογραφίας της Ι.Μ.Δ. «Διά Χειρός». Στη διάρκεια των εγκαινίων έγινε και η απονομή του «Χρυσού Σταυρού» της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος και Αλμυρού στον ξεχωριστό αγιογράφο, ζωγράφο και άνθρωπο, Ζαχαρία Καραφέργια, από τον σεβασμιότατο μητροπολίτη Δημητριάδος και Αλμυρού κ. Ιγνάτιο.
Η τιμητική εκδήλωση προγραμματίστηκε να συμπέσει με τον αγιασμό των μαθημάτων για τη νέα εκπαιδευτική περίοδο της Σχολής Αγιογραφίας της Ι.Μ.Δ. «Διά Χειρός» και περιείχε αναφορά στον Ζαχαρία Καραφέργια, που βοήθησε την ίδρυσή της πριν 23 χρόνια και την καθιέρωσή της.
Τα εγκαίνια της έκθεσης τέλεσε o σεβασμιότατος ποιμενάρχης μας κ. Ιγνάτιος την Κυριακή 2 Οκτωβρίου, στο Πολιτιστικό Κέντρο Νέας Ιωνίας, παρουσία του τότε πρωτοσύγκελου της Ι.Μ.Δ. αρχιμανδρίτη π. Δαμασκηνού Κιαμέτη, ψηφισμένου πλέον μητροπολίτη της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας, εκπροσώπων των αρχών, μαθητών και πλήθους κόσμου.
Στον καταληκτικό του λόγο ο μητροπολίτης και πρόεδρος της «Μαγνήτων Κιβωτού» κ. Ιγνάτιος ανέφερε μεταξύ άλλων: «Αν κάποιος στο μέλλον ασχοληθεί με την Αγιογραφία στη Μητρόπολή μας, ένα κεφάλαιο θα λέει: «Περίοδος Ζαχαρία Καραφέργια». Έτσι γίνεται με τους μεγάλους που σφραγίζουν μια εποχή που παίρνει το όνομά τους. Αυτά τα έργα ήταν πριν τον Ζαχαρία Καραφέργια και αυτά ήταν κατόπιν, διότι επεκτάθηκε και σε έργα εκτός Ελλάδος».
Καλλιτεχνική υπεύθυνη για το στήσιμο και την λειτουργία της έκθεσης ήταν η εκλεκτή εθελόντρια συνεργάτης της Ιεράς Μητροπόλεως, ζωγράφος κ. Έλενα Νικηφόρου.

Ο Ζαχαρίας Καραφέργιας, αγιογράφος και ζωγράφος, ισορροπώντας συχνά μεταξύ της αγιογραφίας και της κοσμικής ζωγραφικής, έχει αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος της καλλιτεχνικής του πορείας στην αγιογράφηση σημαντικών σύγχρονων ορθόδοξων ναών στην περιοχή μας, αλλά στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Ταυτόχρονα έχει επιδείξει και μια σύγχρονη κοσμική δημιουργία με βυζαντινότροπες φόρμες, ένα έργο λιγότερο γνωστό στο ευρύ κοινό και το οποίο απέσπασε τις καλύτερες κριτικές.
Ο Ζαχαρίας Καραφέργιας διακονεί την ιερή τέχνη της αγιογραφίας με καλλιτεχνική δεξιότητα και απαράμιλλη τεχνική. Στηρίζεται στα γερά θεμέλια της προσωπικής του αναφοράς στην ορθόδοξη πίστη, σχεδιάζοντας και εκτελώντας εικονογραφικά προγράμματα που συνδέουν το εκκλησίασμα των ναών που ιστορεί με τη ζώσα παράδοση της Εκκλησίας. Δομεί όλη την καλλιτεχνική του δραστηριότητα γύρω από την προσέγγιση του θείου από τον άνθρωπο, ενώ η τεχνική του ανάγεται στη «Μακεδονική Σχολή και ιδιαίτερα στον πλέον γνωστό της εκπρόσωπο Μανουήλ Πανσέληνο.
Το έργο του, συνδεόμενο με το παρόν, δανείζεται στοιχεία από τη νεοελληνική τέχνη και ανασύρει προσωπικές μνήμες, διαθέτοντας πρωτοτυπία και φρεσκάδα, ενώ δονείται από ζωή και πίστη. Εντάσσεται στην αισθητική παράδοση του τόπου με τη μελετημένη ισορροπία των θεμάτων και τον ορθό τρόπο απεικόνισης του υπερβατικού.
Η επισκεψιμότητα της έκθεσης διατηρήθηκε σε πολύ υψηλά επίπεδα καθ’ όλη τη διάρκεια του δεκαπενθημέρου, τόσο από το φιλότεχνο κοινό, όσο και από τους μαθητές της Σχολής Αγιογραφίας «Διά Χειρός».

Ο ζωγράφος – αγιογράφος Ζαχαρίας Καραφέργιας γεννήθηκε στον Βόλο τον Δεκέμβριο του 1938. Από νεαρή ηλικία ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και ιδιαίτερα με την αγιογραφία.
Στη ζωγραφική έκανε ελεύθερες σπουδές στο εργαστήριο του ζωγράφου Δανιήλ Δανιήλ για 10 χρόνια.
Στην αγιογραφία μαθήτευσε κοντά στον διακεκριμένο αγιογράφο Κ. Γεωργακόπουλο, επί εικοσαετία και συνεργάστηκε μαζί του στην αγιογράφηση πολλών ναών στην Αθήνα όπως της Κοιμήσεως της Θεοτόκου Ηλιουπόλεως, του Αγίου Δημητρίου Βύρωνα, του Αγίου Θεράποντος Ζωγράφου, καθώς και της Παναγίας Γλυκοφιλούσας στο Λουτράκι και της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος Κιάτου. Συνδέθηκε επίσης με τον Φώτη Κόντογλου, δάσκαλο του Κ. Γεωργακόπουλου, με τον οποίο και αποπεράτωσαν την αγιογράφηση του Ιερού Ναού Αγίου Νικολάου Αχαρνών, όταν απεβίωσε ο μεγάλος καλλιτέχνης.

Στον Βόλο και στην περιοχή του, έχει αγιογραφήσει πολλούς ναούς. Τον Ιερό Ναό της Ευαγγελίστριας Ν. Ιωνίας, τον Ιερό Ναό Αναλήψεως Βόλου, του Αγίου Παντελεήμονα, των Αγίων Θεοδώρων, της Αγίας Αικατερίνης, τον Ιερό Ναό του Αγίου Νεκταρίου Βόλου, το εκκλησάκι του Αγίου Αποστόλου του Νέου στον Βόλο, της Αγίας Παρασκευής, τον Ιερό Ναό Αγίου Αθανασίου Σταγιατών, τον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Αγριάς, τον Ιερό Ναό της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στη Μακρινίτσα Πηλίου, τον Ιερό Ναό του Αγίου Γεωργίου Άνω Βόλου, τον νάρθηκα του Ιερού Ναού του Αγίου Αποστόλου του Νέου στον Άγιο Λαυρέντιο Πηλίου (βασισμένος σε φωτογραφικό υλικό του παλιού ναού που καταστράφηκε από το σεισμό, αλλά διέσωσε ο φωτογραφικός φακός του Κ. Ζημέρη), και πολλούς άλλους ναούς.
Αγιογράφησε πλείστες φορητές εικόνες, τέμπλα, εικονοστάσια, καθώς και το τέμπλο του Αγίου Κωνσταντίνου Βόλου.
Το 1986 αγιογράφησε τον ναό του Αγίου Ειρηναίου Επισκόπου Λουγδούνων στην πόλη της Μασσαλίας, καλεσμένος της εκεί Ελληνικής Κοινότητας.
Το 2006 καλεσμένος της Ελληνικής Κοινότητας Ζάμπιας Αφρικής και του τότε μητροπολίτη Ιωακείμ, αγιογράφησε το παρεκκλήσιο της Μητροπόλεως Ζάμπιας (Γέννηση της Θεοτόκου).
Πραγματοποίησε 5 ατομικές εκθέσεις στον Βόλο, Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα. Συμμετείχε σε 4 πανελλήνιες εκθέσεις στο Ζάππειο, σε πολλές ομαδικές, στην Μπιενάλε Θρησκευτικής Τέχνης στη Φότζια Ιταλίας και στο Ισραήλ.
Έργα του βρίσκονται σε δημόσια κτήρια, στο υπουργείο Πολιτισμού, σε ιδιωτικές συλλογές και εκπαιδευτήρια.
Από το 1972 είναι μέλος του Επιμελητηρίου Εικαστικών Ελλάδας, καθώς και μέλος επιτροπής κρίσεως και κατατάξεως νέων μελών του Επιμελητηρίου.

Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το