Κόσμος

Με… αμερικανική βοήθεια στο κυνήγι των αποζη­μιώσεων από τη Volkswagen

assets_LARGE_t_420_54650081_type13145

Ενας απρόσμενος σύμμαχος έκανε την εμφάνισή του στη μίνι… σύνοδο κορυφής των εισαγγελέων που έγινε πριν από λίγες ημέρες στη Χάγη για την υπόθεση των πειραγμένων λογισμικών της Volkswagen.

Οι ΗΠΑ, με τους εισαγγελείς που παρευρέθησαν στο στρογγυλό τραπέζι, εκφράζουν την επιθυμία να βοηθήσουν την Ελλάδα, στέλνοντας στοιχεία για την έρευνα που έχουν οι ίδιες πραγματοποιήσει για την υπόθεση αλλά και τις περιβαλλοντικές μελέτες που έχουν εκπονήσει για τη μόλυνση του περιβάλλοντος από τα χιλιάδες αυτοκίνητα που έχουν τη σφραγίδα του γερμανικού κολοσσού που κυκλοφόρησαν εκεί.

Κινήσεις καλής θέλησης όμως έγιναν προς την Ελλάδα και από Γάλλους και Ιταλούς, οι οποίοι στύλωσαν τα πόδια μαζί με τους Ελληνες εισαγγελείς, αρνούμενοι να κλείσουν τις δικογραφίες που έχουν ανοίξει στις χώρες τους για το σκάνδαλο.

Η πρώτη επαφή όλων των κρατών στα οποία έχουν κυκλοφορήσει τέτοια αυτοκίνητα δεν κατέληξε σε κοινό συμπέρασμα και έτσι η συνάντηση θα επαναληφθεί εκ νέου τους ερχόμενους μήνες. Για τη Γερμανία, η υπόθεση πρέπει να ερευνηθεί μόνο από τη γερμανική Δικαιοσύνη, καθώς, όπως υποστήριξαν οι εισαγγελείς, δεν μπορεί να υπάρχει διττό αξιόποινο. Η Ελλάδα, όπως και άλλες χώρες, έχοντας στο πίσω μέρος του κεφαλιού τους τις αποζημιώσεις, αλλά και το γεγονός ότι για τον δικό τους Ποινικό Κώδικα τα αδικήματα που ερευνώνται είναι κακουργήματα (απάτη, μόλυνση του περιβάλλοντος) αντέτειναν ότι δεν μπορούν να παραδώσουν τις δικογραφίες που έχουν ανοίξει. Και αποφάσισαν να ανταλλάξουν e-mails για να παρέχουν η μία στην άλλη στοιχεία -χωρίς τη χρονοβόρα διαδικασία της δικαστικής συνδρομής- μέχρι το επόμενο ραντεβού.

Στην Ελλάδα κυκλοφορούν σήμερα 21.000 αυτοκίνητα με το λογισμικό που «αλλοίωνε» τις εκπομπές ρύπων, με αποτέλεσμα να έχουν εκδοθεί τέλη ταξινόμησης που δεν αντιστοιχούν στα πραγματικά. Σύμφωνα με καταθέσεις μαρτύρων μάλιστα, τα τέλη ταξινόμησης ήταν 6 ευρώ ενώ θα έπρεπε να ήταν 5 ευρώ ή ακόμη και 4 ευρώ. Η Γαλλία, δε, έχει πάει πίσω τον χρόνο στη δικαστική της έρευνα, ψάχνοντας από το 2009 τα αυτοκίνητα που μπήκαν στο έδαφός της, συστήνοντας στην Ελλάδα να κάνει το ίδιο (σ.σ. τα 21.000 αυτοκίνητα έχουν εισαχθεί στη χώρα μας από το 2011 και μετά).

Κακουργηματικές πράξεις
Η Εισαγγελία Πρωτοδικών, πάντως, έδωσε ήδη εντολή στο υπουργείο Οικονομικών να ερευνηθεί εάν υπάρχει ζημία του ελληνικού Δημοσίου και τι ύψους από τα τέλη ταξινόμησης.

Το σκάνδαλο που κόστισε πολλά στο κύρος της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας άνοιξε ποινικά στη χώρα μας τον περασμένο Σεπτέμβριο με την Εισαγγελία Πρωτοδικών να διατάσσει αυτεπάγγελτη προκαταρκτική εξέταση, προκειμένου να ερευνηθεί εάν έχουν τελεστεί: α) τα αδικήματα της απάτης κατ’ εξακολούθηση με τη ζημία που προκλήθηκε να υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ (κακούργημα) και β) της υποβάθμισης και ρύπανσης του περιβάλλοντος κατ’ εξακολούθηση (κακούργημα).

Στην παραγγελία του ο προϊστάμενος Η. Ζαγοραίος ζητούσε να ληφθούν μαρτυρικές καταθέσεις των αρμοδίων υπαλλήλων του υπουργείου Μεταφορών οι οποίοι να διευκρινίζουν α) πόσα αυτοκίνητα VW, SEAT, SKODA, AUDI, τύπου, κυβικών, ιπποδύναμης, ντίζελ και βενζίνης κυκλοφορούν στην Ελλάδα και για ποιο χρονικό διάστημα, β) τι εκμπομπές ρύπων φέρεται να εξέπεμπαν τα οχήματα αυτά και τι εκπομπές πραγματικά εξέπεμπαν εάν δεν έφεραν το επίδικο λογισμικό και γ) εάν με βάση τις εκπομπές ρύπων που φέρεται ότι εξέπεμπαν τα οχήματα αυτά, οι κάτοχοί τους υποχρεούνταν να πληρώσουν χαμηλότερα τέλη ταξινόμισης και πόσα θα πλήρωναν με βάση τους πραγματικούς ρύπους, προσδιορίζοντας έστω και κατά προσέγγιση το ύψος του ποσού που απώλεσαν τα δημόσια ταμεία.

Η έρευνα άνοιξε αλλά με δυσκολίες καθώς τα αρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Περιβάλλοντος δεν έχουν το know-how της συλλογής στοιχείων και των μελετών που θα κατέληγαν σε ένα ασφαλές συμπέρασμα για τις επιπτώσεις στο περιβάλλον. Εδώ, όπως όλα δείχνουν, η αμερικανική βοήθεια θα είναι πολύτιμη, αφού η ίδια έχει ήδη ολοκληρώσει τις μελέτες της για το περιβαλλοντικό θέμα.

Στόχος της Ελλάδας, πάντως, και πιθανώς και άλλων χωρών είναι να κρατήσουν οι ίδιες τις δικογραφίες που έχουν ανοίξει προκειμένου στη συνέχεια να έχουν το δικαίωμα διεκδίκησης αποζημιώσεων. Αντίθετα, η Γερμανία, η οποία γνωρίζει ότι αυτή η διαδικασία μπορεί να στοιχίσει εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, υποστηρίζει ότι δεν μπορεί να κινούνται οι ίδιες διαδικασίες σε διαφορετικές χώρες. Εξάλλου για το δικό της Δίκαιο, τα αδικήματα που έχουν διαπραχθεί στη Γερμανία τιμωρούνται μόνο με χρηματικό πρόστιμο και όχι άλλη ποινή, το οποίο πρέπει να πληρώσει η αυτοκινητοβιομηχανία στο γερμανικό Δημόσιο.

ΣΤΙΣ ΗΠΑ ΑΡΧΙΣΕ ΝΑ ΠΛΗΡΩΝΕΙ
Η Volkswagen έχει ήδη αρχίσει να αποζημιώνει τους κατόχους ντιζελοκίνητων οχημάτων της στις ΗΠΑ μέχρι του ποσού των 1.000 δολαρίων για το παράνομο λογισμικό που είχε εγκατασταθεί στους κινητήρες των αυτοκινήτων. Μάλιστα, όπως ανακοινώθηκε πριν από 3 μήνες, οι ιδιοκτήτες οχημάτων Volkswagen και Audi που φέρουν κινητήρες ντίζελ TDI δύο λίτρων, αφού εξακριβωθεί ότι το όχημά τους φέρει το εν λόγω λογισμικό, θα μπορούν να κάνουν αίτηση για να λάβουν μία προπληρωμένη κάρτα Visa ύψους 500 δολαρίων καθώς και μία «δωροκάρτα» της ίδιας αξίας.
Πηγή www.ethnos.gr
Προηγούμενο ΆρθροΕπόμενο Άρθρο
Μοιραστείτε το